رشد جهشی قیمت مسکن قدرت خرید را کاهش داد/شرایط سخت ورود متقاضیان به بازار مسکن


دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است، انتظار رونق بازار مسکن بیهوده است، شرایط متقاضیان برای ورود به بازار مسکن سخت شده است و باید راهکاری برای انباشت تقاضای مسکن صورت بگیرد.

فرشید پورحاجت ، اظهار داشت: وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است، چه انتظاری از رونق بازار مسکن و ساخت و ساز باید داشت. قیمت مسکن در سالهای 96 و 97 جهش قابل ملاحظه‌ای داشت که این رشد قیمت دارای عوامل مختلفی است که شاید اصلی‌ترین دلیل آن کمبود عرضه باشد.این شرایط باعث شد تا متقاضیان برای ورود به بازار مسکن شرایط سختی داشته باشند، پس باید دولت راهکاری برای خروج از این وضعیت و برطرف کردن انباشت تقاضای مسکن انجام دهد.

وی ادامه داد: در تمام بازارها به خصوص بازار مسکن قدرت نقدینگی و قدرت خرید مهمترین عامل تعیین بازار مسکن است، پس تا مردم قدرت خرید مسکن نداشته باشند، توانایی ورود به بازار مسکن را نخواهند داشت.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان افزود: در بازار مسکن همواره متقاضی خرید وجود دارد، اما همان طور که به خوبی می‌دانید به دلیل رشد جهشی قیمت ها در سال 96 و سال 97 و نبود ابزارهایی برای تقویت بخش تقاضا قدرت خرید به شکل قابل توجهی کاهش داشته است.

پورحاجت اضافه کرد: تولید سالانه 300 هزار واحد مسکن در شرایط خوبی نیست و خرید مسکن هم با آمارهای اعلام شده به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان نام آنرا رونق نامید. پس وقتی با انباشت تقاضا برای خرید مسکن که مهمترین دلیل آن قدرت خرید پایین است، مواجه شویم شک نکنید که در آینده این انباشت تقاضا منجر به رشد بیش از حد قیمت مسکن خواهد شد.

وی ادامه داد: حال سوال این است که دولت چه برنامه ای برای این انباشت تقاضا دارد؟ چرا که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس چهار و نیم میلیون مسکن کسری داریم.

سایر خبر های مفید در 1 روز گذشته

ویروس کرونا قیمت طلا را بالا برد | 1.5 هزار بدهی ۱۱ میلیارد دلاری ایران/۴.۷ میلیارد دلار سررسید شد | 6.3 هزار پیشرفت ۹۳ درصدی مسکن مهر و اتمام آن تا پایان سال | 0.5 هزار قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو در بازار جمعه ۴ بهمن ۹۸/تثبیت گرانی در بازار خودرو | 0.5 هزار گوشی سامسونگ گلکسی A11؛ ارزان‌ترین گوشی سری A سامسونگ! | 1.0 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟