شکستگی پاتولوژیک چه تفاوتی با سایر شکستگی‌ها دارد؟/ راه مقابله و درمان


شکستگی پاتولوژیک چه تفاوتی با سایر شکستگی‌ها دارد؟/ راه مقابله و درمان
عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی با بیان این که شکستگی پاتولوژیک با سایر شکستگی ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: درصورتی که استخوان، مریض باشد مقاومت آن کاهش می یابد.

به گزارش تسنیم، دکتر محمد جواد مرتضوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد مسئله شکستگی های استخوان گفت: شکستگی هایی که به علت تروماهای شدید و حادثه ها رخ میدهد اغلب از نوع شکستگی های شناخته شده بوده و در استخوان های سالم بروز می یابد ولی این نوع شکستگی شامل تمامی انواع شکستگی نمی شود و شکستگی پاتولوژیک هم دسته دیگر شکستگی ها محسوب میشود.

او ادامه داد:زمانیکه استخوان، مریض باشد میتواند باعث ضعف استخوان شود و مقاومت استخوان کاهش یابد و در نتیجه استخوان دچار شکستگی شود که این نوع از شکستگی استخوان را شکستگی پاتولوژیک یا مرضی می گویند که درمان آن با شکستگی هایی که به علت تروما به وقوع می پیوندد متفاوت است.

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن افزود: شکستگی های پاتولوژیک نیز به دو دسته کلی تقسیم میشوند بعضی از آن ها شناخته شده بوده و در استخوان های ضعیف و شکننده به علت پوکی استخوان رخ می‌دهند ولی نوع دیگر شناخته شده نیست و زمانیکه استخوان فرد دچار بیماری باشد به علت تومورهای استخوانی اعم از خوش خیم و بدخیم یا حدواسط میتواند با ضربه خفیف و یا پیچ خوردگی ایجاد شود.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت:درمان مناسب با این بیماری در سمپوزیوم ماهیانه انجمن ارتوپدی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد و این مسأله بررسی میشود که پزشک چطور مشکوک شود که شکستگی از نوع مرضی یا پاتولوژیک است.

مرتضوی اضافه کرد: در سمپوزیوم ماهیانه انجمن ارتوپدی این موضوع مطرح میشود که درصورتی که پزشک مشکوک شد که شکستگی از ناحیه پاتولوژیک است چه کاری باید انجام دهد تا از این قضیه مطمئن شود و زمانیکه مطمئن شد چه اقدامی را طبق تازه ترین استانداردهای درمانی باید انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه