تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران


تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

وزیر آموزش و پرورش ایران به سوریه سفر کرد و در این سفر جلسات و برنامه‌های متعددی برگزار شد از امضای تفاهم‌نامه گرفته تا اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در اهدای جایزه به یک دانش‌آموز و معلم موفق سوری.

به گزارش مشرق، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش سفری دو روزه به سوریه داشت؛ این سفر به دعوت عماد موفق العزب وزیر آموزش‌ و پرورش سوریه انجام گرفت و حاجی‌میرزایی برنامه‌هایی متعددی داشت.

در این دیدارها تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش دو کشور توسط دو وزیر آموزش و پرورش ایران و سوریه امضا شد و بر اساس این تفاهم‌نامه، زمینه همکاری در حوزه تربیت معلم، آموزش و پرورش استثنایی، تجهیز مدارس، چاپ کتب درسی، سواد آموزی و همچنین تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف مورد توافق قرار گرفت.

وزیر آموزش‌ و پرورش سوریه در دیدار با وزیر آموزش و پرورش ایران ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به ملت ایران و تکریم شخصیت وی، اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی با شجاعت و رشادت کار مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه و به‌ویژه در سوریه را انجام داد و دولت و ملت سوریه از تلاش‌های سردار سلیمانی در مبارزه با داعش تشکر و قدردانی می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت سوریه برای تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، ادامه داد: از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم چراکه ایران موفقیت‌های چشمگیری در حوزه المپیادها در سطح جهانی دست پیدا کرده است و ما علاقه‌مند به استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران هستیم.

ببینید:

عکس/ حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم سردار سلیمانی

وزیر آموزش و پرورش سوریه خاطرنشان کرد: توانمندی‌های دانش‌آموزان و پیشرفت‌های علمی ایران موجب نگرانی قدرت‌های غربی شده است و ایران توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، آموزشی و صنعتی که پیداکرده است موقعیت ویژه‌ای را در منطقه خاورمیانه و جهان پیدا کند.

وی تصریح کرد: قبل از جنگ، سوریه ۲۲ هزار ۵۰۰ مدرسه داشته است که در طول جنگ داخلی ۱۰ هزار و ۷۰۰ مدرسه تخریب‌ شده‌اند و امروز جامعه سوریه نیاز مبرم به تربیت نیروی کار و تحصیل دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای دارد.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

وزیر آموزش و پرورش سوریه با اشاره به سند تحول بنیادین و نحوه شکل‌گیری آن، اظهار کرد: علاقه‌مند به استفاده از تجربیات موفق ایران در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ساخت و تجهیز مدارس هستیم.

در ادامه این دیدار حاجی میرزایی ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور سوریه، اظهار کرد: از همدردی ملت و دولت سوریه به مناسبت شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی که شهید مقاومت و مبارزه با استکبار و تروریست بود، قدردانی می‌کنیم.

وزیرآموزش‌ و پرورش ایران خاطرنشان‌ کرد: آمریکا نقشه پیچیده‌ای برای منطقه خاورمیانه طراحی کرده است و تلاش می‌کند آرامش و همبستگی کشورهای اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: سیاست‌های آمریکا با شهادت سردار شهید سلیمانی بیشتر آشکار شد چراکه علاقه‌مند نیستند آینده‌ای همراه با آرامش برای منطقه خاورمیانه رقم بخورد.

وزیر آموزش‌ و پرورش ایران گفت: پیوندهای ۲ ملت ایران و سوریه عمیق و تاریخی است و به‌ویژه در۱۰ سال گذشته نیز عمیق‌تر شده است.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

حاجی میرزایی با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش‌ و پرورش ایران، به آمار دانش آموزان و معلمان و همچنین ظرفیت نظام آموزشی و سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: این سند متناسب با شرایط فرهنگی داخل کشور و بهره‌گیری از دستاوردها و تجربیات بین‌المللی تدوین‌شده است و در تدوین آن برجسته‌ترین اساتید تعلیم و تربیت و علمای دینی و کارشناسان برجسته آموزشی سهیم بوده‌اند.

وی تصریح کرد: نقطه اصلی تحول در جامعه و پایدارترین موقعیت در گروی یادگیری و آموزش در جامعه است و اگر می‌خواهیم آینده جامعه را مشاهده کنیم باید به مدرسه امروزی آن کشور برگردیم و ببینیم در درون مدرسه چه می‌گذرد.

وزیرآموزش‌وپرورش ایران با اشاره به طرحی که در مورد مدارس استعدادهای درخشان در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: این طرح همه مدارس کشور را شامل می‌شود و دانش‌آموزان ویژه و برتر شناسایی می‌شوند.

* زبان فارسی به عنوان زبان آموزشی اختیاری در مدارس متوسطه سوریه تدریس شود

حاجی میرزایی با وزیر آموزش و تربیت سوریه دیدار کرد و با اشاره اینکه تعداد زیادی از دانشجویان سوری در کشور ایران اشتغال به تحصیل دارند از وزیر آموزش و تربیت سوریه خواست تا زبان فارسی به عنوان زبان دوم اختیاری در دبیرستان‌های سوریه در کنار سایر زبان‌ها از جمله روسی، انگلیسی و فرانسه تدریس شود.

وزیر آموزش و پرورش در این سفر با رئیس مجلس جمهوری سوریه، دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رئیس مجلس سوریه با بیان تبریک و تسلیت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: دولت و مردم سوریه قدردان تلاش‌های سردار سلیمانی هستند و شهادت این سردار به انسجام و وحدت ملت‌های مسلمان منطقه کمک می‌کند.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

در ادامه این دیدار وزیر آموزش و پرورش با تشکر از پیام‌های تسلیت دولت و ملت سوریه در شهادت سردار سلیمانی گفت: ما باید مانع از نفوذ جریان تروریسم در کتاب‌های درسی شویم که این کار فرایند ظریفی است.

حاجی میرزایی با اشاره برنامه‌هایش در سفر به سوریه ادامه داد: در انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که بین وزرای آموزش و پرورش ایران و سوریه امروز به امضا رسید، مقرر شد تا همکاری متقابلی در برنامه‌ریزی کتب درسی، آموزش و پرورش استثنایی و انتقال تجربیات بین دو کشور صورت بگیرد.

* افتتاح پروژه STEM با حضور وزرای آموزش‌ و پرورش سوریه و ایران

محسن حاجی میرزایی در ادامه سفر خود به سوریه همراه وزیر آموزش جمهوری سوریه پروژه STEM را در شهر دمشق افتتاح کرد؛ این پروژه مربوط به دانش‌آموزان استعدادهای درخشان کشور سوریه است و هدف آن شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف است.

بر اساس این پروژه کتاب‌های درسی متحول می‌شوند و در آینده نزدیک کتاب‌های درسی جدید و نظام آموزشی سوریه بر اساس پروژه STEM طراحی خواهد شد؛ پروژه STEM با همکاری کارشناسان و اندیشمندان وزارت آموزش سوریه، متخصصان وزارت ارتباطات و بخش‌های مختلف این کشور صورت گرفته است و دانش‌آموزان برجسته حوزه‌های علوم ریاضی و هنرمندان سوریه در این پروژه فعال هستند.

هدف پروژه STEM، آموزش لذت‌بخش و مطلوب برای دانش آموزان است و این پروژه با بازی‌های ساده شروع می‌شود و گام‌به‌گام دانش آموزان را وارد مراحل دشوارتر می‌کند و قرار است تا جایزه‌ای سالانه به معلمان و دانش‌آموزان موفقی که اختراعی در قالب پروژه ارائه کنند، اهدا شود.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

در این مراسم وزیر آموزش‌ و پرورش ایران اعلام آمادگی کرد تا در اهدای جایزه به یک دانش‌آموز و معلم موفق سوری مشارکت کند. حاجی میرزایی در این مراسم گفت: مهم‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش آماده کردن افراد برای زیستن، همزیستی و مهارت ارتباط برقرار کردن با محیط و دیگران است.

وی افزود: ما باید دانش آموزان را آماده کنیم تا از حقوق خود دفاع کنند تا بر روی پای خود بایستند و عضوموثری در جامعه باشند لذا باید مدارس را زنده نگه‌داریم و دیوارهای بین جامعه و مدرسه را برداریم.

محسن حاجی میرزایی در ادامه سفر خود به کشور سوریه از مجتمع امام خمینی (ره) در دمشق بازدید کرد؛ وی ضمن بازدید از کلاس‌های درس دانش‌آموزان، در جلسه شورای معلمان این مجتمع حضور پیدا کرد و معلمان به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و مشکلات مدارس خارج از کشور پرداختند.

در این دیدار وزیر آموزش‌ و پرورش با قدردانی از تلاش و زحمات معلمان، اظهار کرد: مدرسه ظرفیت‌های بالایی دارد و باید تعداد بیشتری از ایرانیان و حتی افراد مقیم شهر دمشق را پوشش دهد و باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد مدرسه بین‌المللی و انعطاف لازم برای جذب دانش‌آموزان بیشتر فراهم شود.

در ادامه این دیدار، معلمان این مجتمع بر مواردی همچون تأخیر در پرداخت فوق‌العاده شغل، حق مسکن و مشکلات زیرساختی مدرسه تأکید کردند؛ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وعده داد تا کلیه مسائل و مشکلات مدرسه را در اسرع وقت حل‌وفصل کنند و مسائل گرمایشی و سرمایشی مدرسه مرتفع شود.

در ادامه این سفر، محسن حاجی میرزایی با نخست وزیر سوریه دیدار کرد و از ابراز همدردی ملت سوریه در شهادت سردار سلیمانی و حضور وی در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی تشکر کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به تجربیات جمهوری اسلامی ایران در بازسازی و نوسازی مدارس که در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران و بر اثر حوادث گوناگون از جمله سیل و زلزله های متعدد اتفاق افتاده است، اظهار کرد: تأکید آموزش و پرورش بر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و داشتن حداقل یک مهارت برای دانش‌آموزان است لذا هر دانش‌آموزی که از مدارس ایران فارغ‌التحصیل می‌شود باید یک مهارت آموخته باشد.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی انتقال تجربیات خود در زمینه بازسازی و نوسازی مدارس سوریه که بر اثر جنگ داخلی این کشور خراب شده‌اند را دارد.

در ادامه این دیدار عماد خمیس، نخست وزیر سوریه با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم سوریه اظهار کرد: ما و برداران ایرانی به صورت یک ملت واحد در برابر توطئه‌های دشمنان که علیه ملت‌های ما صورت می‌گیرد، قرار گرفته‌ایم. بنابر این خون‌های مشترکی که از دو ملت برای دفع این توطئه‌ها ریخته شده است، ملت واحد را منسجم‌تر کرده است و فداکاری‌های مشترک باعث پیروزی‌ها و افتخارات کشور سوریه در برابر توطئه‌های دشمنان شده است.

نخست وزیر سوریه افزود: خون شهید سلیمانی و همرزمانش باید ارج نهاده شود و خون همرزمان ما در این راه باعث پیروزی‌های بیشتر دو ملت می‌شود و مردم سوریه در همه سطوح از شهادت سردار سلیمانی متاثر شدند.

وی با تاکید بر ممتاز و برجسته بودن همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: چنین روابطی می‌تواند برای سایر کشورهای اسلامی به صورت الگویی برای تعامل و همکاری در آید.

نخست وزیر سوریه با تاکید بر اینکه دانش آموزان ما باید در برابر گروه‌های تکفیری مصون شوند، لذا مسؤولیت تربیت نسل بر عهده نظام‌های تعلیم و تربیت است. همچنین ترویج فرهنگ مقاومت در فرزندمان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت باید قرار گیرد.

وی افزود: تجربه ایران که در طول سال‌های گذشته در راه ایثار و شهادت و پاسداشت مکتب مقاومت که در جنگ تحمیلی کسب کرده است، موثر و مفید است و می‌تواند به جمهوری سوریه منتقل شود.

عماد خمیس با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی حرفه‌ای به دانش آموزان گفت: تربیت انسان توانمند و مقاوم در برابر تغییرات قابل تقدیر است و امیدوارم با امضای این یادداشت تفاهم مناسبات دو کشور به سطح مناسبی برسد و انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش‌های فنی حرفه‌ای و تحصیلات پیش دانشگاهی که توسط وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران کسب شده به جمهوری سوریه منتقل شود.

حاجی میرزایی با بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی سوریه هم دیدار و گفت‌وگو کرد؛ در این دیدار که جمعی از روسای دانشگاه‌های شهرهای حلب و دمشق حضور داشتند، وزیر آموزش عالی سوریه با گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی و تبریک و تسلیت این شهادت به دو ملت ایران و سوریه، اظهار کرد: شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس همواره با دشمنان مشترک دو ملت می جنگیدند و به خنثی کردن توطئه‌های دشمنان دو ملت می‌پرداختند و این دو شهید در شدیدترین محاصره‌های اقتصادی و نظامی در کنار ملت سوریه بودند و یاد و خاطر آنان همواره در ذهن مردم سوریه زنده و بزرگ است.

بسام ابراهیم با ارائه وضعیت آموزش عالی در کشور سوریه گفت: سوریه دارای ۸ دانشگاه دولتی، ۲۳دانشگاه خصوصی و ۸ بیمارستان آموزشی تحت پوشش وزارت آموزش عالی و چندین مدرسه عالی است.

وزیر آموزش عالی سوریه با اشاره به اینکه همکاری‌های مشترک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران در حال انجام است، گفت: تقاضای بورسیه برای تحصیل دانشجویان سوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را داریم تا دانشجویان ما در رشته‌های پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی بتوانند تحصیل کنند.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویانی از سوریه در رشته‌های سلول‌های بنیادی در ایران در حال تحصیل هستند و زبان فارسی در دانشگاه‌های دمشق و سایر شهرهای سوریه در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود و امیدواریم این دانشجویان بتوانند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران ادامه تحصیل دهند.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

حاجی میرزایی در ادامه این دیدار با ابراز تشکر از همدردی مردم و دولتمردان سوریه در مورد شهادت سردار سلیمانی گفت: دشمنان تصور می‌کردند می‌توانند با شهادت سردار سلیمانی اتحاد به وجود آمده بین ملت‌های مسلمان منطقه را از بین ببرند، اما پس از شهادت سردار سلیمانی این نقشه دشمنان نقش برآب شد و اتحاد بین ملت‌های مسلمان منطقه بیشتر و باعث شد تا انسجام بیشتری بین ملت‌های مسلمان منطقه شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: من اینجا هستم تا بر استمرار حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از کشور سوریه و ضرورت همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی تاکید کنم و جمهوری اسلامی ایران همواره حامی تمامیت ارضی کشور سوریه و حفظ انسجام و یکپارچگی ملی سوریه بوده و برآن تاکید داشته است.

حاجی میرزایی با تبریک پیروزی‌های کسب شده در ادلب به ملت و دولت سوریه گفت: امیدوارم این پیروزی‌ها به خروج تروریست‌ها از کشور سوریه منجر شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های علمی ایران در حوزه های مختلف گفت: با تاکید مقام معظم رهبری پیشرفت‌های علمی بسیار خوبی به دست آمده است و ایران بالاترین رشد علمی را در بین کشورهای منطقه کسب کرده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش ایران دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را در زیر مجموعه خود دارد که وزارت آموزش عالی سوریه می‌تواند همکاری‌های علمی و فرهنگی را با این دو دانشگاه انجام دهد.

* حواشی سفر و یک تکذیب

یک روزنامه سوری به نقل از وزیر آموزش سوریه عنوان کرد که وزیر آموزش و پرورش ایران در سفر دو روزه خود به سوریه بازسازی ۲۵۰ مدرسه را با هزینه مالی بیش از ۱۲ میلیارد لیره برعهده گرفته است.

تکذیب شایعه بازسازی مدارس سوری توسط ایران

این ماجرا موجب شد که علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش، انتشار اخباری مبنی بر وعده وزارت آموزش و پرورش ایران برای بازسازی ۲۵۰ مدرسه در سوریه را تکذیب کند؛ وی گفت: وزیر آموزشی در جریان سفر دو روزه به سوریه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته هیچ قولی برای احداث مدرسه نداده و صحبتی هم درباره ساخت و ساز مدارس مطرح نشد، چه برسد به اینکه عدد و رقمی هم اعلام شود؛ در این سفر برای تبادل دانش و تجربه پیرامون بازسازی مدارس سوریه اعلام آمادگی کرده بودیم.

وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خودش در توئیتر درباره این سفر نوشت: «امروز در دمشق با همتای سوری‌ام دیدار داشتم. درچند سال درگیری در سوریه حدود ۱۰ هزار مدرسه تخریب شده با توجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحدهای آموزشی در جنگ تحمیلی، به آقای عماد موفق الغرب گفتم آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان