مکانیسم ماشه چگونه اجرا می شود؟


مکانیسم ماشه چگونه اجرا می شود؟

کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت و گویی به بررسی فرایند اجرایی مکانیسم ماشه علیه ایران پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا سطانی در پاسخ به اینکه اقدام اروپا علیه ایران در فعال سازی مکانیسم ماشه چگونه اجرایی خواهد شد گفت: بر اساس ماده 36 و 37 برجام ، اگر یکی از طرفین نسبت به عملکرد طرف دیگر شکایتی داشته باشد می تواند علیه طرف خاطی اقدام کند . در گام نخست طرف شاکی باید شکایت خود را به کمیسیون مشترک ارجاع نماید و این کمیسیون ظرف 15 روز فرصت دارد که اختلاف را خاتمه دهد در غیر این صورت باید وزیران امور خارجه به ماجرا وارد شوند و همزمان یا به جای آن یک هیات مشورتی متشکل از 3 عضو به شکایت ورود می کند که این زمان هم 15 روز خواهد بود . در صورت ادامه اختلاف ، کمیسیون مشترک نظریه هیات مشورتی را بررسی می کند در مدت 5 روز و اگر به نتیجه نرسید ، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان " عدم پایبندی اساسی " ارجاع می شود .شورای امنیت موظف است در ظرف 30 روز به تداوم لغو تحریم ها علیه ایران تصمیم بگیرد. اگر این سازمان قطعنامه صادر نکند، این به معنی بازگشت اتوماتیک وار تحریم های شورای امنیت و مطابق قطعنامه 2231 می باشد.

وی افزود: فرمان پایان دادن به برجام با مکانیسم ماشه به دست آمریکا می افتد البته اگر موضوع به شورای امنیت کشیده شود. هرچند به اعتقاد من آمریکا با اینکه از برجام خارج شد اما به صورت غیرمستقیم و در آن برای پایانش حضور فعالی داشت . با طرح مساله در شورای امنیت سرنوشت برجام در دست آمریکا خواهد افتاد . احتمال اینکه قطعنامه ای از سوی شورای امنیت با حمایت انگلیس و فرانسه و همچنین روسیه و چین برای ادامه برجام و تداوم لغو تحریم ها صادر شود این قطعنامه باید از سوی آمریکا نیز پذیرفته شود که با توجه به سیاست ترامپ در عمل وتو خواهد شد و اگر حادثه دیگری اتفاق نیافتد ، تحریم های شورای امنیت که خواست آمریکاست باز می گردد.

این کارشناس درباره احتمال اینکه ایران با اروپا درباره نحوه اجرای برجام یا نحوه مقصریابی ها توافق کند گفت: یکی از فرصت هایی که در ماده 36 برجام مطرح است مربوط به این موضوع می باشد. در کنار سازو کارهای تعیین شده برای کمیسیون مشترک ،انعظافی را ماده 36 ایجاد کرده برای حفظ برجام که سیاست های دیگری را دنبال کنند و این به مذاکره بین ایران و اروپا بستگی دارد. یعنی اینکه قبل از ارسال مساله به شورای امنیت طرفین در کمیسیون مشترک یا نشست وزیران یا هیات مشورتی ، ایران با سه کشور اروپایی به توافق جدید برسند. مکانیسم ماشه زمانی فعال می شود که ماجرا به شورای امنیت برسد و بیانیه 3 کشور اروپایی نمی تواند قطعیت فعال شدن آن را داشته باشد. اروپاییان اهتمام خود را به حفظ برجام از نظر سیاسی اثبات کردند چرا که اگر می خواستند بازی کنند می توانستند زودتر از این ها مکانیسم ماشه را فعال کنند.

مشروح این گفت و گو را (ایـــــنـــــجـــــا) بخوانید.

310311

کد خبر 1345319

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!