همایش دوچرخه سواری به یاد دکتر بسکی، پدر طبیعت ایران در گنبدکاووس


همایش دوچرخه سواری به یاد دکتر بسکی، پدر طبیعت ایران در گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - چهارمین همایش دوچرخه‌سواران، به مناسبت زادروز دکتر غلامعلی بسکی که در نزد طرفداران محیط زیست به پدر طبیعت ایران مشهور است، باحضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری در گنبدکاووس برگزار شد.

در این همایش بزرگ فرهنگی - ورزشی که روز جمعه از جوار گلزار شهدای گمنام شهر گنبدکاووس واقع در بلوار شهید سپهبد "علی صیاد شیرازی" آغاز شد، دوچرخه‌سواران که حدود ۲۰۰ نفر و از گروه‌های مختلف سنی بودند، مسیر این بلوارتا میدان "بسیج" و بالعکس تا میدان امام علی(ع) و از آنجا نیز تا محل آغاز همایش را رکاب زدند.

مدیرعامل موسسه "سبزگامان بسکی" که با همکاری هیات دوچرخه‌سواری گنبدکاووس و باشگاه دوچرخه‌سواری "محمد" این همایش را برگزار کردند، به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش فرهنگی - ورزشی باهدف ایجاد شور و نشاط و تندرستی در بین شهروندان و نیز ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در راستای حفظ محیط زیست برگزار شد.

بهناز بسکی افزود: موسسه سبزگامگان بسکی فعالیت‌های فرهنگی زیادی باهدف حفظ و صیانت از محیط زیست با مشارکت علاقه‌مندان به طبیعت انجام می‌دهد که برگزاری همایش دوچرخه‌سواری امروز، یکی از این برنامه‌ها است.

وی، اجرای طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین در پارک ملی گلستان و برگزاری دوچرخه‌سواری یک روز در هفته با عنوان "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" را از دیگر برنامه‌های فرهنگی - ورزشی موسسه سبزگامان بسکی ذکر کرد و اظهار داشت: درحاشیه این همایش نیز نمایشگاهی از ۱۱ عکس برتر مسابقه عکاسی باموضوع "زیبایی‌های جنگل‌های هیرکانی" که اخیرا ثبت جهانی شدند، برگزار شد.

بسکی اضافه کرد: در فراخوان این مسابقه عکاسی که آذرماه امسال انجام شد، تعداد ۸۰ قطعه عکس از سراسر ایران به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از بررسی آثار توسط هیات داوران، ۱۱ قطعه عکس حایز رتبه برتر شدند.

وی با بیان اینکه به صاحبان عکس‌های برتر مسابقه زیبایی‌های جنگل‌های هیرکانی، هدایای نقدی اهدا می‌شود، تصریح کرد که به ۲۰ نفر از شرکت‌کنندگان در همایش امروز دوچرخه‌سواران هم به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود.

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران متولد ماه بهمن سال ۱۳۱۰ در سبزوار و یکی از هواداران برجسته محیط زیست بود که بامداد ۲۳ مرداد امسال پس از یک دوره بیماری در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

وی از ۶ سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری و تحت مراقب بوده اما از ۱۶ آبان پارسال به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شده بود.

همایش دوچرخه سواری به یاد دکتر بسکی، پدر طبیعت ایران در گنبدکاووس

وی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.

دکتر بسکی در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس کرد اما در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست نمود.

وی درچند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه‌اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست از آن جمله است.

تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف ۶ باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت‌های نوعدوستانه این پزشک طرفدار طبیعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی