چطور بلیت رایگان بگیرید؟


چطور بلیت رایگان بگیرید؟

اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا 14 روز قبل از انجام پرواز انجام شود، در این صورت شرکت حمل کننده فقط موظف به استرداد کامل وجه بلیت است.

اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا ۱۴ روز قبل از انجام پرواز انجام شود، در این صورت شرکت حمل کننده فقط موظف به استرداد کامل وجه بلیت است.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، تصور کنید بار و بندیل سفر را بسته اید و قصد سفر به خارج از کشور را دارید. بدترین اتفاقی که ممکن است در فرودگاه رخ دهد این است که علیرغم داشتن بلیت تأیید شده و حضور به موقع برای انجام خدمات پذیرشCheck-in) ) و به همراه داشتن اسناد مسافرتی لازم، شرکت هواپیمایی از پذیرش شما خودداری کند، در این صورت چه خواهید کرد؟

اکثر مسافران در این مواقع نمی دانند باید چه کاری انجام دهند و با حقوق خود آشنایی ندارند. در نتیجه ممکن است مورد سوءاستفاده شرکت های هواپیمایی قرار بگیرند. این در حالی است که برای پروازهای خارجی یکسری قوانین کشوری و بین المللی وجود دارد که در چنین شرایطی شرکت های هواپیمایی موظف به انجام آن هستند.

اگر جزو آن دسته هستید که به دلایل کاری و غیرکاری مدام در حال سفر به خارج از کشور هستید، آشنایی با قوانین مربوط به تاخیر و ابطال پروازها باعث می شود تا در صورت بروز مشکلاتی از این دست عکس العمل درست از خود نشان دهید. مهم ترین حقوقی که مسافر باید از آن ها اطلاع داشته باشد در این گزارش آورده شده است.

ممانعت از سفر

چنانچه علیرغم داشتن بلیت تأیید شده و حضور به موقع برای انجام خدمات پذیرش و به همراه داشتن اسناد مسافرتی لازم، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت ظرفیت (Over loading, Over Booking) امتناع کند و مسافر به طور داوطلبانه به این امر رضایت ندهد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد وجه و همچنین اهدای یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

بر این اساس ارائه بلیت مشابه باید به لحاظ مسیر و کلاس پروازی، در اولین فرصت زمانی با توجه به محدودیت های بازرگانی، فنی و یا عملیاتی شرکت حمل کننده انجام شود. در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوائی، این امر بدون پرداخت هزینه و مابه التفاوت توسط مسافر و خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد شد.

ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده

ابطال پرواز ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود از جمله این که برنامه اصلی پرواز حذف و پرواز دیگری جایگزین آن شود یا بنابر دلایل فنی و عملیاتی هواپیما مجبور به بازگشت به فرودگاه مبداء شود. در صورت ابطال پرواز، مسافر حق استرداد کامل وجه بلیت، انتخاب مسیر جایگزین یا بازگشت و جبران خسارت را دارد.

در این شرایط شرکت هواپیمایی و یا شرکت حمل کننده موظف به انتقال مسافران به مقصد پروازی است؛ در صورت هماهنگی در انتقال مسافران توسط سایر خطوط هوائی (در کلاس مشابه)، این امر باید بدون پرداخت هزینه یا پرداخت مابه التفاوت توسط مسافر و نیز پرداخت خسارات توسط شرکت های هواپیمایی انجام شود.

شرایط پرداخت خسارت در صورت ابطال پرواز

اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا ۱۴ روز قبل از انجام پرواز صورت گیرد، در این صورت شرکت حمل کننده فقط موظف به استرداد کامل وجه بلیت است. اگر ابطال پرواز از ۱۴ روز تا ۴۸ ساعت قبل از انجام پرواز صورت گیرد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه بلیت و جبران خسارت به میزان ۲۰ درصد نرخ بلیت است.

چنانچه ابطال از ۴۸ ساعت مانده تا زمان پرواز انجام گیرد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه است. همچنین شرکت موظف به جبران خسارت به میزان ۳۰ درصد نرخ بلیت است. علاوه بر این شرکت هواپیمایی باید زمان اطلاع رسانی به مسافران را جهت پیگیری و یا بررسی شکایات ثبت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها