گزارشی از کمیسیون تخصصی نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی


گزارشی از کمیسیون تخصصی نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه در ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی گفت: تمدن سازی با حرکت و عمل پدید می‌ آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «علی زینتی» عصر روز(پنجشبه 3بهمن) در اختتامیه همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال برگزاری است، در ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی «نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی» اظهار داشت: اعضای حاضر در این کمیسیون 23 نفر بودند و تعداد مقالات بررسی شده نیز 7 مورد بود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در مجموع 32 نقد ارائه شد و از این تعداد حدود هشت یا 9 نقد، وارد تلقی شد که نویسندگان محترم اقدام به تصحیح کردند و انشاءالله در تضارب آراء به یک اندیشه صائب رهنمون می‌ شوند.

وی عنوان کرد: در گزارش توصیفی و کیفی در این 7 مقاله ارائه شده چند محور مورد قرار گرفت؛ اول ساخت تمدن به عنوان یک پدیده ممکن مورد توجه نویسنده محترم بود و بر این اساس رویکرد تأسیسی در تمدن اسلامی و نگاه تکلیف مدار در این تأسیس مورد توجه قرار می‌ گیرد.

حجت الاسلام زینتی با بیان این که محور بعدی مقاله، مختصات جامعه منتظر بود، گفت: در پایان این مقاله 9 یا 10 بایسته تمدن سازی در تمدن اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: ضرورت ها و الزامات نظام سازی در جامعه منتظر عنوان مقاله دیگری بود که از جمله آنها رسیدن جامعه اسلامی به قدرت و اقتدار تام است که اگر این چنین نباشد هرگز ضرورتی بر تأسیس تمدن وجود نخواهد داشت.

پژوهشگر اخلاق و تربیت اسلامی در ادامه عنوان کرد: حرکت در مسیر مقابله با تمدن های رقیب و همین طور تحول در منابع استنباط و همین طور نگاه تکمیلی به امت اسلامی و تمدن سازی در فرایند رسیدن به مقدمات ظهور در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به بررسی طراحی الگوی آینده نگری مهدویت بر اساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب در مقاله دیگر گفت: در این مقاله بحث عاقبت به خیری با عنصر تقوا مورد بررسی قرار گرفت و همین طور توجه و اطمینان به وعده الهی و تسلط بر دانش روزآمد و بهره گرفتن از تجربه امم قبل مثل تاریخ اسلام و جریان شناسی معاصر که قدرت پیش بینی می‌ دهد، مورد مداقه قرار گرفت.

حجت الاسلام زینتی بیان داشت: آخرین مقاله ای که در این کمیسیون مورد توجه قرار گرفت، عوامل زمینه سازی برای ظهور چه در جایگاه فردی و چه در جایگاه تمدنی است که تأکید می‌ کند همه ما برای زمینه سازی برای ظهور مسؤول هستیم و با ظهور به عرصه تکلیف، تازه انتظار شکل می‌ گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با نشستن و معطل ماندن هرگز پا به محور تکلیف نگذاشته ایم و از این رو برای تمهید مقدمات ظهور باید تلاش کنیم.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی