زمینه همکاری بین کیش و افغانستان در بخش گردشگری و سرمایه گذاری فراهم شد


زمینه همکاری بین کیش و افغانستان در بخش گردشگری و سرمایه گذاری فراهم شد

کیش - ایرنا- در نشست مدیرعامل منطقه آزاد کیش و سفیر افغانستان همکاری های مشترک در حوزه های اقتصادی و گردشگری سلامت بررسی و زمینه حضور گردشگرا ن و سرمایه گذاران افغانستانی در این جزیره فراهم شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در این نشست که در اجرای رویکرد منطقه آزاد کیش مبنی بر تقویت همکاری هایی منطقه ای بویژه با همسایگان در زمینه های مختلف از جمله در حوزه گردشگری انجام شد، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان از تمایل گردشگران سلامت افغانستانی برای سفر به کیش خبر داد.

وی با بیان این که نگاه ما به مراوداتمان با سازمان منطقه آزاد کیش بلند مدت است، گفت: تجار و سرمایه‌گذاران افغانستان تمایل زیادی برای حضور در ایران دارند که زمینه حضور آنان با همکاری دو جانبه فراهم می شود و در این میان کیش می تواند شروع این مهم باشد.
او با اشاره به امکانات و زیرساخت های جزیره کیش از برقراری پروازهای مستقیم هرات – کیش استقبال کرد و ضمن پیشنهاد تهیه بسته گردشگری سلامت و سیاحت برای حضور گردشگران افغانستانی در کیش گفت: گردشگری سلامت نوعی دیپلماسی است که دو کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند و در این میان کیش با نقش آفرینی خود می تواند جایگزین مناسبی برای دیگر مقاصدگردشگری سلامت افغان ها که در حاضر هندوستان، پاکستان و ترکیه است، باشد.
سفیر افغانستان درکشورمان همچنین خواستار تاسیس دفاتر نمایندگی سازمان منطقه آزاد کیش در افغانستان و افزایش ظرفیت‌های تبلیغ و بازاریابی در این کشور شد و تاکید کرد: این دفاتر می توانند نقش شرکت‌های تسهیلگر را ایفا کند و مرجع مراجعه مردم باشد و توانمندی‌های درمانی ایران را به اطلاع شهروندان افغانستانی رسانده و آنان را برای سفر درمانی به ایران ترغیب کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزادکیش در این نشست با اشاره به مشترکات فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان، تقویت روابط با همسایگان را از اولویتهای سازمان منطقه آزاد عنوان کرد و با اشاره به زیرساختهای مناسب اقتصادی و گردشگری جزیره کیش از حضور سرمایه گذران و گردشگران کشور دوست و همسایه در این منطقه آزاد استقبال کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: ارزش اقتصادی بازار گردشگری سلامت افغانستان، فرصت بسیار خوبی برای همکاری‌های مشترک و انگیزه‌ای برای محکم‌تر شدن روابط دوجانبه است و با توجه به این سفر به جزیره کیش بدون اخذ روادید صورت می گیرد، زمینه برای حضور گردشگران سلامت در کیش فراهم است.
مظفری با دعوت از سرمایه گذران افغانستانی برای سرمایه گذاری در کیش و با اشاره به رفع مشکل مربوط به اقامت اتباع خارجی در کشورمان، از حضور7 هزار کارگر افغانی در کیش خبر داد افزود: در حال حاضر تعاملات و ارتباطات بین دو طرف می تواند گسترش یابد و در پرتو فرصت های تازه نوع دیگری از پیوستگی های گردشگری، علمی، آموزشی و فرهنگی، در فضایی سازنده می تواند به وجود آید.
وی ادامه داد: با توجه به این که مقرر شده است کیش پایگاه فعالیت های تجاری، فرهنگی، ورزشی و ... کشورهای عضو اکو باشد و این کشورها برای تاسیس دفتر و ایجاد مکانی برای فعالیت گسترده و گردهمایی های خود به سازمان منطقه آزاد کیش درخواست داده اند؛ از اینرو افغانستان نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو می تواند در این مقوله سهیم باشد و نقش خاص خود را ایفا کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین به معاونت های ذیربط و شرکت های تابعه این سازمان ابلاغ کرد تا با دعوت از سرمایه گذران افغانی و تشریح فرصت های سرمایه گذاری کیش به آنان، تفاهم نامه همکاری با طرف افغانی برای گسترش مناسبات اقتصادی و گردشگری به امضا برسانند.
همچنین در نشست، ناصر آخوند معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که فرصت های سرمایه گذاری در جزیره کیش و جزیره هندورابی تهیه و تدوین شده است؛ افزود: آمادگی داریم علاوه بر فرصت های سرمایه گذاری کیش، فرصت های سرمایه گذاری در جزیره هندورابی را به عنوان یکی از بکرترین جزایر منطقه که سواحل زیبای آن زبانزد است، به سرمایه گذران افغانستان معرفی کنیم و این امکان با همکاری سفیر و دعوت از سرمایه گذران افغانستانی به جزیره کیش یا محل خود سفارت امکان پذیر است.

فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش نیز در این دیدار با اشاره به گسترش پروازهای این شرکت در مسیر رفت و برگشت مزار شریف - کیش و کابل – کیش گفت: شرکت هواپیمایی کیش آمادگی دارد ضمن اخذ مجوزات لازم، زمینه را برای حضور گردشگران، تجار، بازرگانان و سرمایه گذران افغانی در کیش فراهم کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟