کوهنوردان مراقب بهمن باشند


کوهنوردان مراقب بهمن باشند

کرمانشاه- ایرنا- یکی از مربیان کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی بابیان اینکه بارش‌های اخیر احتمال ریزش بهمن را افزایش داده است، از کوهنوردان خواست که در مسیرها اصول ایمنی را رعایت کنند.

«کاوه کاشفی» روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: بارش‌های اخیر باعث شده که بسیاری از دامنه‌های کوه‌ها و مسیرهای صعود پوشیده از برف شوند و احتمال ریزش بهمن بسیار بالا برود.

وی افزود: باتوجه به حجم بارش ها این امکان وجود دارد که در بسیاری از مسیرهایی که مدت ها بهمن رخ نداده است نیز، حادثه آفرین شوند.

این مدرس کوهنوردی عنوان کرد: در دامنه‌هایی که شیب متوسط دارند و خالی از بیرون زدگی‌های سنگی و پوشش گیاهی هستند احتمال ریزش بهمن بسیار بالاست از این رو کوهنوردان باید از چنین مسیرهایی عبور نکنند.

کاشفی یادآور شد: معمولا ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ به دلیل گرم شدن هوا بیشترین احتمال ریزش بهمن وجود دارد از این رو کوهنوردان به این نکته توجه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارداشت: باتوجه به آغاز فصل سرما و بارش برف در اکثر ارتفاعات، کوهنوردانی که قصد صعود در این فصل را دارند باید حتما تجهیزات تخصصی و کامل زمستانی را همراه داشته باشند.

این مدرس فدراسیون افزود: این تجهیزات علاوه بر لباس گرم شامل، کاپشن ضدآب، بادگیر، کلاه مناسب، دستکش ضد آب، عینک، کفش مناسب، گتر، کرامپن، باتوم، چراغ پیشانی و دیگر لوازم ضروری است.

کاشفی در رابطه باپوشش برای صعودهای زمستانی گفت: کوهنوردان در این فصل باید به جای پوشیدن لباس هایی ضخیم با لایه های کم از لباس هایی با ضخامت کمتر و لایه های بیشتر استفاده کنند.

وی توضیح داد: دمای بدن کوهنوردان در زمان صعود به دلیل فعالیت بالا می رود از این رو نمی توانند با لباس های ضخیم به فعالیت خود ادامه دهند اما در صورتی که لباس های چندلایه داشته باشند، می‌توانند لایه های بیرونی آن را در آورده و با پوششی سبک ادامه مسیر دهند تا در زمان توقف دوباره آن را بپوشند.

این مدرس کوهنوردی تاکید کرد: با توجه به خطرات کوهستان، افراد در فصل زمستان باید از کوهنوردی های انفرادی پرهیز کنند و در قالب تیم های کوهنوردی و به همراه مربی و راهنما راهی ارتفاعات شوند.

کاشفی یادآور شد: حتما افرادی که قصد صعود به کوه هایی با ارتفاع بیشتر از سه هزار متر را دارند باید علاوه بر تجهیزات کامل غذای کافی و لباس اضافی نیز به همراه داشته باشند.

وی افزود: ضروری است که افراد پیش از راهی شدن به کوهستان نزدیکان خود را در جریان بگذارند تا در صورت بروز حادثه و تاخیر در بازگشت با ارگان های امدادی تماس بگیرند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارای ارتفاعات زیادی است که مهمترین آنها شاهو، پراو، دالاخانی، فرخشاد، سه کل و سفیدکوه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق