تغذیه دوران بارداری، مزایا و خطرات تخم مرغ


تغذیه دوران بارداری، مزایا و خطرات تخم مرغ

در حالی که تخم مرغ منبعی غنی از مواد مغذی است اما اگر به طور صحیح مصرف نشود می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی یک خانم باردار باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد زیرا این امر اثر مستقیمی بر رشد جنین دارد. مصرف مواد مغذی برای مادر و کودک اهمیت فراوانی دارد. تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: آیا مصرف تخم مرغ در دوران بارداری بی خطر است؟، فواید مصرف تخم مرغ در دوران بارداری، خطرات مصرف تخم مرغ در دوران بارداری، زن باردار چه تعداد تخم مرغ در طول روز می تواند بخورد؟، راه های مناسب برای نگهداری از تخم مرغ، طرز تهیه تخم مرغ.
آیا مصرف تخم مرغ در دوران بارداری بی خطر است؟
مصرف تخم مرغ در دوران بارداری هیچ خطری ندارد البته باید برخی موارد احتیاطی را نیز مورد توجه قرار دهید. تخم مرغ سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و چربی های سالم است و مصرف آن در دوران بارداری باعث تامین مواد مغذی ضروری مادر و جنین می گردد. بهتر است تخم مرغ را به طور کامل بپزید تا باکتری های مضر احتمالی آن از بین برود. در هنگام خرید تخم مرغ حتما تاریخ بسته بندی را بررسی کرده و از جای مطمئن خریداری نمایید.
فواید مصرف تخم مرغ در دوران بارداری
تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است، نکات زیر اهمیت مصرف این غذای مفید در دوران بارداری را نشان می دهد:
بالا بودن میزان پروتئین
پروتئین ها بلوک های سازنده سلول ها هستند و به رشد جنین کمک می کنند. مصرف مقدار مناسبی تخم مرغ میزان کافی پروتئین برای سلامت جنین در حال رشد را فراهم می آورد.
رشد مغز
تخم مرغ حاوی کولین است که برای رشد مغز بسیار اهمیت دارد و مانع از بروز بیماری هایی مانند اسپینابیفیدا و آنسفالی کودک می شود.
دریافت کالری مناسب
هر تخم مرغ حاوی حدود 70 کالری است و بخشی از کالری مورد نیاز روزانه مادر و جنین در حال رشد را فراهم می کند.
تنظیم کلسترول
مصرف تخم مرغ به تعادل رسوب کلسترول در بدن کمک می کند با این حال اگر دچار اختلالات مربوط به کلسترول هستید بهتر است در دوران بارداری تنها سفیده تخم مرغ مصرف کنید و از مصرف زرده تخم مرغ پرهیز نمایید.
سرشار از ویتامین های A، K، D و E
تخم مرغ حاوی این چهار ویتامین محلول در چربی است که به رشد و نمو طبیعی بارداری از جمله ریه ها، کلیه ها، قلب، چشم ها و سایر اعضای جنین کمک می کند.
سایر مواد مغذی
تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زاکسانتین است که برای رشد چشم و بینایی بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن تخم مرغ سرشار از ویتامین های B12 و B2 می باشد.
خطرات مصرف تخم مرغ در دوران بارداری
در حالی که تخم مرغ منبع غنی از مواد مغذی برای زنان باردار است اما اگر به طور صحیح مصرف نشود می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.
مسمومیت با سالمونلا
تخم مرغ خام می تواند میزبان باکتری های بیماری زا به نام سالمونلا باشد. این باکتری می تواند مسمومیت غذایی ایجاد کند که منجر به استفراغ، اسهال، تب شدید، سردرد، درد شکم و کم آبی می گردد. این علائم گاهی می توانند به حدی جدی باشند که منجر به زایمان زودرس یا حتی سقط جنین گردند.
سایر خطرات
در صورتی که قبلا مشکلات مربوط به کلسترول داشته اید مصرف زرده تخم مرغ می تواند منجر به مشکلاتی گردد. مصرف تخم مرغ همچنین ممکن است باعث آلرژی هایی نظیر بثورات پوستی، احتقان بینی، کهیر و سایر مشکلات گردد.
زن باردار چه تعداد تخم مرغ در طول روز می تواند بخورد؟
میزان تخم مرغ پیشنهادی بسته به میزان کلسترول شما روزانه بین یک تا دو عدد می باشد. هر تخم مرغ حاوی حدود 185 میلی گرم کلسترول است و بدن به حدود 300 میلی گرم کلسترول در طول روز نیاز دارد. در صورت ابتلا به کلسترول بالا از مصرف روزانه تخم مرغ پرهیز نمایید. برای اطمینان از میزان کلسترول دریافتی مصرف زرده تخم مرغ را به 20 عدد در ماه محدود نمایید. اکثر پزشکان توصیه می کنند زنان باردار بیشتر سفیده تخم مرغ مصرف کنند.
راه های مناسب برای نگهداری از تخم مرغ
همیشه تخم مرغ ها را در یخچال نگهداری کنید زیرا احتمال خراب شدن را به حداقل می رساند.
تخم مرغ ها را از سایر مواد غذایی دور نگه دارید و در ظرف مخصوص قرار دهید.
تخم مرغ آبپز را نهایتا ظرف سه روز مصرف کنید.
از استفاده از تخم مرغ هایی که پوسته آن ها آسیب دیده بپرهیزید زیرا ممکن است حاوی خاک و باکتری باشد.
حتما قبل از مصرف تاریخ انقضای آن ها را بررسی نمایید.

طرز تهیه تخم مرغ
برای پختن تخم مرغ باید آن را به مدت حداقل 5 تا 7 دقیقه بجوشانید. در صورتی که آن را سرخ می کنید باید کاملا سفید شده و سفیده آن شفاف نباشد. زرده نیز باید کاملا جامد شود، این روند تقریبا 5 دقیقه طول می کشد. در هنگام مصرف مواد غذایی حاوی تخم مرغ که خارج از خانه تهیه شده اند باید از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. یک تخم مرغ را می توان حداکثر به مدت 28 روز در یخچال نگه داشت. تخم مرغ پخته نهایتا دو الی سه روزه باید مصرف شود و غذاهایی که حاوی تخم مرغ می باشند باید فورا مصرف شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج