آب آشامیدنی باید به صورت بطری در مناطق سیل زده در اختیار مردم قرار بگیرد


آب آشامیدنی باید به صورت بطری در مناطق سیل زده در اختیار مردم قرار بگیرد

مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت و درمان و آموزشی پزشکی گفت: تامین نیازهای بهداشتی مناطق سیل زده در اولویت کارهای نظارتی نیروهای بهداشتی است و باید در این مناطق آب آشامیدنی به صورت بطری در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر مطلق روز گذشته(سوم بهمن کته) به همراه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سفر به مناطق سیل زده شهرستان جاسک، در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات خوب و موثری در حوزه تامین سلامت در این شهرستان جهت سیل زدگان انجام شده است و جای تقدیر و تشکر دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: بعد از وقوع سیل مشکلات جدیدی پیش روی ما خودنمایی می کند بنابراین نیاز است که قبل از وقوع معضل راه کارهای احتمالی برنامه ریزی کنیم تا در مواقع لزوم آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: با کنترل توزیع آب، غذا و البسه باید هر کمپ یا چادر یک شهردار یا مسئول داشته باشد چون هرگونه ناهماهنگی و مشکلی ممکن است ارایه خدمت را دچار آسیب و یا وقفه کند. هدف اصلی ما برگشتن سیل زدگان به روال عادی زندگی اولیه خود می باشد. زمانی ما موفق هستیم که با مشارکت مردم (سپاه – بسیج و گروه های جهادی) کار صورت گیرد.

مطلق نسبت به مخاطرات و بیماری هایی که سیل زدگان را تهدید می نماید گفت: خطر حیوان گزیدگی و مار گزیدگی سیل زدگان را تهدید می کند که باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود و در خصوص بیماری های پوستی در سیل زدگان باید آموزش های لازم به افراد داده شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر تمامی افراد مناطق سیل زده که تحت پوشش خدمات بهداشتی هستند گروه های ویژه شامل سه دسته مادران باردار، کودکان زیر پنج سال و سالمندان هم تحت پوشش ویژه خدمات بهداشتی هستند و یک اولویت دانست.

مطلق با بیان اینکه واکسن هپاتیت آ برای اولین بار در این مناطق برای گروه پرخطر توزیع شده است افزود: توزیع و تزریق واکسن آنفولانزا جهت زنان باردار پرخطر در این منطقه صورت گرفت و توزیع محیط نمونه گیری جهت تشخیص و غربالگری وبا، سرخک، آنفولانزا از دیگر اقدامات صورت گرفته می باشد.

وی برلزوم رعایت نکات بهداشت محیط و بویژه تامین نیازه های بهداشتی به خصوص توالت و حمام به صورت جداگانه (زنانه – مردانه) در مناطق سیل زده و در مراکز اقامت سیل زدگان تاکید کرد و گفت: تامین این نیازهای بهداشتی در اولویت کارهای نظارتی نیروهای بهداشتی است و باید در مناطق سیل زده آب آشامیدنی به صورت بطری در اختیار مردم قرار گیرد.

مطلق با اشاره به توزیع سم جهت نیاز احتمالی به سم پاشی خاطر نشان کرد: واکسن و سرم ضد هاری جهت گزش های احتمالی در منطقه توزیع شده است تا بتوانیم از خطرات احتمالی پیشگیری کنیم.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حادثه سیل شهرستان جاسک 143 روستا با جمعیت چهل و یک هزارو 162 نفر دچار آبگرفتگی و خسارت شده است.

دکتر محمود حسین پور در خصوص خسارت هایی که سیل به مراکز و تجهیزات بهداشتی و درمانی وارد کرده است گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته تا کنون تعداد 21 خانه بهداشت دچار آسیب جدی شده است که از این تعداد خانه بهداشت های سدیچ، سورگلم، گرندو، بندبست، جانوری بیشترین خسارت را متحمل شده است و 2 مرکز خدمات جامع سلامت لیردف و گابریک، 2 پایگاه اورژانس دچار آسیب هایی شده است ولی با تمام خساراتی که وارد شده است با برپایی یک دستگاه کانکس و 3 کمپ بهداشت و درمانی خدمات رسانی در حال انجام است.

رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به ارزیابی و رصد نحوه ارایه خدمات حوزه سلامت به آسیب دیدگان سیل بیان کرد: برخی اقداماتی که در مناطق آسیب دیده صورت گرفت شامل بیش از یک هزار ویزیت توسط پزشک و ماما جهت بیماران دیابتی، قلبی عروقی، فشار خونی، اعزام تیم های بهداشتی درمانی از شهرستان های معین (میناب – رودان – سیریک - مرکز استان)، انتقال 4 زن باردار توسط بالگرد، 3 مورد زایمان ایمن در مناطق سیل زده، توزیع 281 قوطی شیر خشک، توزیع اقلام پیشگیری از بارداری و داروهای مورد نیاز بیماران، برپایی کمپ های موقت اسکان جهت اریه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق سیره، حاجی آباد، گرندو و سدیچ، بررسی منابع آب آشامیدنی و چاه های فاضلاب، توزیع پشه بند و واکسن، توزیع سرم مار و عقرب و واکسن های روتین به میزان کافی جهت جبران واکسن های آسیب دیده و غیرقابل مصرف و برپایی یک دستگاه کانکس جهت ارایه خدمات بهداشت و درمان در دوراهی کروچ می باشد.

حسین پور اظهار کرد: در بازدیدهای صورت گرفته از مناطق سیل زده شهرستان جاسک هیچ گونه بیماری واگیر مشاهده نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در خصوص طرح فلج اطفال اعلام کرد: به علت هم جواری استان هرمزگان با کشورهای افغانستان و پاکستان طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در دو نوبت با فاصله یکماهه اجرا می شود.

وی برای اجرای هر چه بهتر و موثرتر این طرح مهم و ملی عنوان کرد: به منظور دستیابی به پوشش صد در صدی ایمن سازی کودکان زیر پنج سال باید تمامی دستگاه ها بسیج شوند و طرح به صورت خانه به خانه و توسط تیم های سیار انجام گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تمامی دستگاه ها جهت انجام هر چه بهتر طرح فلج اطفال خواستار همکاری در جهت تامین نیرو و خودرو شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان