83 طرح احداث گلخانه به بانک‌های کردستان معرفی شد


83 طرح احداث گلخانه به بانک‌های کردستان معرفی شد

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال 83 طرح احداث گلخانه به وسعت 62 هکتار برای اخذ تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شده است.

محمد فرید سپری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸، سطح گلخانه‌های استان باید به ۶۰ هکتار برسد که قبل از این ابلاغ ۲۰ هکتار با چهار هزار تن تولید سالانه به بهره برداری رسیده بود.

وی افزود: تسهیلات مورد نیاز برای ۶۲ هکتار طرح احداثی حدود ۳۷۳ میلیارد ریال است که تاکنون ۲.۵ هکتار از این میزان اجرا شده، ۲۲ هکتار نیز در حال اجرا و ۳۵.۵ هکتار دیگر هم در حال عقد قرارداد است.

وی یادآور شد: افزایش بهره‌وری مناسب از منابع آب و خاک، اشتغالزایی قابل توجه، میزان بالای عملکرد در واحد سطح، تولید محصول در تمام فصل‌ها و امکان اجرایی نمودن اصلاح الگوی مصرف به ویژه در حوزه انرژی از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای کشت گلخانه‌ای انواع محصولات در کردستان وجود ندارد و اکنون در ۲۰ هکتار گلخانه در دست بهره برداری این استان حدود ۵۰ نوع محصول تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن محصول گلخانه‌ای در هکتار توجیه مناسب اقتصادی و اشتغالزایی را به همراه دارد، گفت: افزایش صادرات محصولات در جهت مثبت کردن تراز تجاری، بهینه سازی مصرف نهاده‌ها، تشکیل صندوق‌های ملی تخصصی گلخانه‌ای و واحدهای قارچ خوراکی، تدوین استانداردهای مورد نیاز و ارتقای مکانیزاسیون از دیگر اهداف توسعه کشت گلخانه است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بوده که کردستان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولیدات استان کردستان دارای سه میلیون تن انواع محصول است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر