طرح یاریگران زندگی در بیش از یک‌هزار واحد آموزشی اصفهان اجرا می‌شود


طرح یاریگران زندگی در بیش از یک‌هزار واحد آموزشی اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان- ایرنا- رییس مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برنامه یاریگران زندگی در زمان حاضر در یک‌هزار و 58 پایگاه در مدرسه‌های دوره ابتدایی و متوسطه این استان دایر و در حال اجراست.

مریم ژاله روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: این طرح در ۲۰ درصد مدرسه‌های استان اصفهان اجرا می‌شود و ۸۲ کانون فرهنگی تربیتی نیز به پایگاه‌هایی برای اجرای آن تبدیل شدند.

وی افزود: مهم‌ترین محور برنامه‌های این طرح پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی، بر اساس توانمندی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس است که این مهم سه بخش آموزش و توانمندسازی، ترویج نهضت فرهنگی و مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را شامل می‌شود.

رییس مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: با توجه به تفاوت تنوع و تعدد آسیب‌ها در مدارس مناطق مختلف این استان، ملاک آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی و آسیب‌شناسی در هر واحد آموزشی بنا شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آسیب‌های اجتماعی شایع در مدرسه‌ها تصریح کرد: بدین منظور سامانه‌ای با عنوان پایش آسیب‌های اجتماعی با هدف اولویت‌بندی آسیب‌ها در مدرسه‌ها تهیه شده اما هنوز به طور کامل تنظیم نشده است؛ اگرچه در بررسی‌های اولیه مهم‌ترین آسیب با بیشترین فراوانی خشونت بوده که در برنامه‌های پیشگیرانه در اولویت قرار گرفت.

ژاله یادآور شد: بر این اساس دانش‌آموزان در ابتدا نسبت به تنظیم و امضای میثاق نامه‌ای با شعار "یاریگر هم باشیم" اقدام می‌کنند و سپس مرحله عضوگیری و آموزش‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی طرح یاریگران زندگی برای دانش آموزان، والدین و کارکنان نیز گفت: برای این منظور سه نشست آموزشی با موضوع خودمراقبتی و سه نشست با موضوع فضایل اخلاقی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

رییس مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: در این بخش پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی در اقدامی مبتکرانه قرار شد که سرفصل آموزش مهارت‌های یاریگران زندگی بر اساس الگوپذیری از فضایل و برگزاری کارگاه تکنیک‌های محبوبیت آن شهید والا مقام بنا نهاده شود.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش آموزش والدین سه نشست سبک‌های فرزندپروری و پیشگیری اولیه از اعتیاد در دستور کار قرار می‌گیرد.

ژاله موضوع دوره آموزشی کارکنان را نیز شامل چهار نشست با محور ارتباط موثر با دانش‌آموزان، پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های اجتماعی و مداخلات مختصر عنوان کرد.

طرح یاریگران زندگی، اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه در جامعه با اولویت آموزش و پرورش است که همه دوره‌های تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود.

در این طرح آموزش‌ها به صورت همزمان برای سه گروه تاثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس ارایه خواهد شد.

بیش از ۹۲۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در دوره‌های مختلف در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان اصفهان به تحصیل اشتغال دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...