سازمان های حقوقی، گزارش میانمار درباره نسل کشی مسلمانان را رد کردند


 سازمان های حقوقی، گزارش میانمار درباره نسل کشی مسلمانان را رد کردند

سازمان های حقوقی، گزارش کمیته میانمار مبنی نبود شواهد و دلایل کافی درباره نسل کشی مسلمانان روهینگیا را نپذیرفتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی 21، سازمان های حقوقی، گزارش کمیته دولت میانمار درباره نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در طول حمله نظامی تابستان 2017 میلادی را نپذیرفتند.

این کمیته در گزارش خود که روز گذشته (دوشنبه 30 دی 1398) منتشر شد، آورده است که برخی از نظامیان مرتکب جنایت جنگی ضد اقلیت مسلمان شدند، اما ارتش هیچ کشتار و نسل کشی را مرتکب نشده است.

در این گزارش آمده است که شواهد کافی برای نتیجه گیری یا حتی استدلال وجود ندارد، به همین دلیل نسل کشی یک گروه نژادی یا قومی یا مذهبی در ایالت راخین( اراکان) انجام نشده است.

کمیته تحقیقات اعتراف کرده است که نیروهای امنیتی ضد افراد روهینگیا از زور استفاده کردند و جنایت جنگی و نقض خطرناک حقوق بشر را مرتکب شدند؛ همچنین به کشتار روستاییان بی گناه و تخریب منازلشان اقدام کردند؛ اما این جنایت ها را نمی توان نسل کشی دانست.

قرار است دیوان بین المللی دادگستری به عنوان یک نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل متحد حکم خود را درباره میانمار روز پنجشنبه سوم بهمن 1398 (23 ژانویه 2020) صادر کند.

«سازمان میانمار برای روهینگیا» در بریتانیا که یک سازمان حقوقی غیر دولتی است، گزارش کمیته تحقیقات میانمار را محکوم و اعلام کرد: این گزارش تلاشی آشکار و روشن برای زیباسازی چهره ارتش میانمار و منحرف کردن افکار عمومی نسبت به حکم دیوان بین المللی دادگستری است.

«تون خین» سخنگوی این سازمان گفت: گزارش کمیته تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در ایالت راخین(اراکان) تلاش جدیدی برای بهبود چهره ارتش میانمار است.

از سوی دیگر، «فیل رابرتسون» مسئول دیده بان حقوق بشر گفت: این گزارش تلاش دارد تا برخی از نظامیان را قربانی کند، به جای اینکه فرماندهی نظامی مسئولیت نقض حقوق بشر را بپذیرد.

این مسئول دیده بان حقوق بشر افزود: تحقیقات این کمیته به دور از شفافیت بوده است.

از آگوست 2017 میلادی، بیش از 740 هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل حملات وحشیانه ارتش و شبه نظامیان بودایی از میانمار به بنگلادش گریختند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد