برگزاری همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» + برنامه‌ها


برگزاری همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» + برنامه‌ها

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد با اشاره‌به برگزاری همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در سوم بهمن، گفت: نظریه‌پردازی در زمینه انتظار ظهور مغفول مانده و نیازمند توجه و پژوهش جدی در این باره هستیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی نژاد» با اشاره به برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» با بیان این که یکی از مسائل و موضوعاتی که در حوزه مهدویت کمتر مورد پژوهش و نقد و بررسی علمی قرار گرفته، انتظار است، اظهار کرد: این مقوله مهم دینی به رغم اینکه مورد توجه جدی و اکید روایات معصومین(ع) و سخنان علما و اندیشمندان قرار گرفته و با زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان – بخصوص شیعیان – عجین شده، کمتر مورد بحث و کاوش علمی قرار گرفته و درباره آن نظریه پردازی شده است.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مغفول واقع شدن نظریه پردازی در زمینه انتظار ظهور حضرت ولی عصر(عج)، گفت: نظریه پردازی در زمینه انتظار ظهور امام مهدی(عج) و کارکردهای آن در جامعه منتظر و ارتباط آن با غیبت و ظهور منجی موعود و تعامل آن با سایر معارف و مسائل دینی، تاکنون مغفول واقع شده و نیازمند توجه جدی و پژوهش های علمی و کاربردی است.

ضرورت بررسی علمی نظریه‌پردازی در زمینه انتظار ظهور امام مهدی(عج)

دبیر علمی همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» تصریح کرد: ضرورت بررسی علمی این مسأله و نظریه پردازی درباره آن، زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که در صدد ارائه آن به جهان معاصر و گفتمان سازی در این باره باشیم.

وی با بیان این که اصلی ترین مسیر ارائه ادبیات انتظار به جهان علم، نظریه پردازی درباره آن است، افزود: در این راستا با مطالعه آثار و دیدگاه های علما و اندیشمندان در زمینه انتظار و مهدویت، می توانیم به نکات بارز و روشنی دست بیابیم که ما را در رسیدن به نظریه منسجم انتظار از دیدگاه شیعه یاری رساند.

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد تاکید کرد: به همین جهت، برگزاری نشست های علمی، فراخوان مقالات، برگزاری کرسی های نقد علمی و در نهایت، برگزاری همایش نظریه انتظار برای ترویج گفتمان انتظار ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به این که مرحله نخست این برنامه، با بررسی نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای آغاز می شود، گفت: در واقع، ایشان در طی چند دهه اخیر توجه زیادی به انتظار و مهدویت داشته اند و تبیین آرا و اندیشه های ایشان، می تواند کمک شایانی برای رسیدن به «نظریه انتظار از دیدگاه علمای شیعه» داشته باشد.

اهداف همایش

دبیر علمی همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» با اشاره به اهداف این همایش، تصریح کرد: تحلیل و تبیین نظریه انتظار در آرا و اندیشه های مقام معظم رهبری (در راستای بررسی و تبیین نظریه انتظار در اندیشه علما و اندیشمندان مسلمان)، تبیین ابعاد مختلف اندیشه های بنیادین مقام معظم رهبری در زمینه انتظار و مهدویت برای پژوهشگران و عموم مردم، ترویج و تقویت نظریه پردازی در آموزه های مهدویت، معرفی آرا و اندیشه های مقام معظم رهبری با تأکید بر انتظار و مهدویت برای جهان امروز از اهداف این همایش است.

وی ابراز کرد: پاسداشت علمی مقام معظم رهبری و اندیشه های بنیادین ایشان در حوزه های علمیه، زمینه سازی برای طرح نظرات سایر دانشمندان در حوزه مهدویت و انتظار، مقایسه تطبیقی نظریه مقام معظم رهبری با دیدگاه و نظریات سایر اندیشمندان جهان، فراهم سازی تبادل نظر و گفتگوی علمی درباره انتظار و مهدویت در جهان اسلام و بهره گیری از نظرات مقام معظم رهبری و ارائه راهبرد انتظار پویا در نظام سازی و تمدن سازی اسلامی از دیگر اهداف همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» است.

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد افزود: سیاست های همایش عبارت از تعامل و ارتباط علمی با مراکز پژوهشی در زمینه اندیشه های مقام معظم رهبری، تعامل و همکاری جدی مراکز علمی و نهادها و سازمان های فعال در زمینه مهدویت و اندیشه های مقام معظم رهبری، تکیه اصلی بر آرا و سخنان و دیدگاه های مختلف مقام معظم رهبری در زمینه مهدویت و انتظار، بهره گیری توام پژوهش های علمی حوزویان و دانشگاهیان و تقویت وحدت و انسجام حوزه و دانشگاه، به کارگیری تمامی ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی در راستای نشر دیدگاه های حضرت آیت الله خامنه ای و تکیه بر کاربردی کردن اندیشه های مقام معظم رهبری در جامعه می باشد.

وی محورهای این همایش را مفهوم و چیستی نظریه پردازی در حوزه انتظار، مهدویت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای، مبانی و ابعاد نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای، نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای، ابعاد نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای، مقایسه نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای با نظریات معطوف به آینده، ویژگی ها و شاخصه های جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای، وظایف و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای، راهکارهای تحقق جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای، آسیب شناسی انتظار و جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای و جامعه موعود و منتظَر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای برشمرد.

زمان و مکان برگزاری همایش

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به زمان و مکان برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» گفت: این همایش پنجشنبه، سوم بهمن ماه ۹۸ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم واقع در قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ برگزار می شود.

در آیین افتتاحیه این همایش، حضرت آیت الله امامی کاشانی «امام جمعه موقت تهران» سخنرانی می کند و در آیین اختتامیه نیز حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی «رییس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» به سخنرانی می پردازد.

مقالات این همایش

دبیر علمی همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» درباره مقالات این همایش تصریح کرد: برای این همایش به دو صورت مقالات فراخوانی و قراردادی تدوین شده است، از این میان ۲۲۷ مقاله به صورت فراخوان به دبیرخانه این همایش رسیده و ۵۵ مقاله هم به صورت قراردادی تهیه شده است.

وی افزود: در این خصوص فرهیختگان و نویسندگانی از جمله حجج اسلام والمسلمین عبد الحسین خسروپناه و محمد مهدی گرجیان، عزالدین رضانژاد و محمدصادق یوسفی مقدم و حمیدرضا مطهری و... آقایان محمدهادی همایون، علیرضا صدرا، اعتصامی و... در تدوین این مقالات همکاری داشته اند.

برگزاری ۲۰ کرسی علمی در قم، تهران و مشهد

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد درباره کرسی های برگزار شده همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» تاکید کرد: در راستای تقویت و تحکیم بخشی به همایش و جهت ارتقای پایه های علمی و تحلیلی آن، اقدام به برگزاری کرسی های مختلف علمی در مؤسسات علمی و پژوهشی و در مراکز دانشگاهی و حوزوی نموده و بر این اساس، ۲۰ کرسی علمی در شهرهای قم، تهران و مشهد برگزار شده است.

وی به برگزاری کمیسیون های تخصصی همایش بین المللی «نظریه انتظار» پرداخت و خاطرنشان کرد: به جهت حجم کثیری از مقالات اعم از فراخوانی و قراردادی که از ناحیه فرهیختگان و نویسندگان دانشگاهی و حوزوی تدوین شده است، جهت بررسی و ارائه آنها نیاز به پنل های مختلفی علمی است تا با تبیین و تحلیل آنها، ایده های نو و نگرش جدید در خصوص نظریه انتظار بارآوری شود.

برگزاری چهار پنل در حاشیه همایش

دبیر علمی همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس، جهت رسیدن به مقصود، پنل های چهارگانه ای اعم از «مفاهیم و مبانی نظریه انتظار»، «جامعه منتظر؛ وظایف، شاخصه ها و کارکردها»، «جامعه منتظر: راهبردها و آسیب ها» و «نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی» طراحی شده است که جدول این کمیسیون ها در پرتال دفتر تبلیغات اسلامی به نشانی www.Dte.ir قابل دریافت است.

همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» سوم بهمن ماه ۹۸ به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی(دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) و با همکاری برخی از مراکز حوزوی، دینی و علمی برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد