از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت


از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

برگزاری دوره‌های آموزش آزاد معرفی اماکن عتبات ویژه روحانیان، خادمی 70 استاد دانشگاه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و اجرای طرح ملی حفظ قرآن با همکاری کانون‌های مساجد ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در نخستین روز از بهمن 98 است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در نخستین روز از بهمن ۹۸:

برگزاری سراسری محافل قرآن در چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی/ اجرای طرح ملی حفظ قرآن با همکاری کانون‌های مساجد

از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

«حسن محمدی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به برنامه های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در بزرگداشت شهادت مظلومانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: همان طور که انتظار می رفت جامعه قرآنی به ویژه موسسات در این ایام تلخ و شیرینی که در دو هفته اخیر افتاد، پرچم دار و پیش رو بودند. بعد از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، بسیاری از موسسات برنامه های جاری خود را به نیت بزرگداشت این شهید تغییر دادند و برنامه های متنوعی در یادبود سیدالشهدای جبهه مقاومت اجرا شد.

رئیس اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور ادامه داد: از آئین های یادبود تا برگزاری محفل انس و آئین های ختم جمعی قرآن در موسسات انجام شد و قاعدتا این روال حداقل به طور پررنگ حتی تا چهلم سردار سلیمانی که ملحق به ۲۲​ بهمن می شود، ادامه می یابد، ضمن اینکه کمیته و ستادی تشکیل شد که دستگاه‌های مختلفی عضو آن بودند و خروجی آن محفل انس باشکوهی بود که در حسینه حضرت فاطمه الزهرا(س) برگزار شد و قرار است این محفل هر پنج‌شنبه در استان های دیگر نیز برگزار شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد برنامه های اتحادیه تشکل های قرآن و عترت در ایام فاطمیه، تصریح کرد: البته قاطبه موسسات ما در ایام سوگواری برنامه ویژه دارند، امسال نیز هیئات عزاداری در کنار برنامه های قرآنی در موسسات برپا می شود.

محمدی در مورد برنامه های پیش رو در بهمن ماه و به ویژه در ایام الله دهه فجر اعلام کرد: ویژه برنامه تجدیدبیعت جامعه قرآنی با آرمان های امام خمینی(ره) مطابق هر سال، امسال در 8 بهمن ماه در حرم مطهر امام راحل اجرا می شود. همچنین، در ادامه نیز با توجه به تلاقی چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی و 22 بهمن محفل انس باشکوه قرآن در تهران و سایر شهرستان ها برپا می شود، البته در حال رایزنی هستیم تا استان ها و شهرستان های برگزارکننده این محفل مشخص و قطعی شوند.

رئیس اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در مورد همافزایی موسسات قرآنی با مساجد، گفت: اکنون به دلایل متعددی زمان آن رسیده است که میان مساجد و موسسات تعامل گسترده ای صورت پذیرد، شرایط اقتصادی موسسات ایجاب می کند که چنین برنامه ای داشته باشیم ضمن اینکه مسجد ظرفیت بالقوه ای دارد و به نظر می رسد اکنون زمانی است که باید هم افزایی بین موسسات و مساجد برقرار شود، اساسا ظرفیت های محتوایی مسجد و موسسات از یک سو و حضور گسترده مخاطبان در مسجد از سوی دیگر به این تعامل ضرورت می بخشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در راستای تحقق این مساله جلساتی را با کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار کرده ایم و به دنبال آن هستیم که نتیجه این جلسات در قالب یک طرح ملی اجرا شود، پیشنهاد ما این است که طرح ملی در حوزه حفظ قرآن کریم با رویکرد مفاهیم و سبک زندگی قرآنی در تعامل با تشکل ها و مساجد اجرا شود که تقریبا این طرح پذیرفته شده اما چند جلسه دیگر برای نهایی شدن آن باید برگزار شود.

۷۰ استاد دانشگاه، خادم افتخاری آستان حضرت عبدالعظیم(ع) شدند

از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

۷۰ نفر از استادان و نخبگان دانشگاه علم و صنعت، امروز (سه‌شنبه یکم بهمن‌ماه) با حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن دیدار با آیت‌الله ری شهری، به لباس خدمت افتخاری این بارگاه ملکوتی ملبس شدند.

آیت‌الله محمدی‌ ری‌شهری، در این دیدار، با اشاره به اهمیت و جایگاه خدمت به حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: بزرگواری که توفیق خدمتگزاری به آن برای ما حاصل شده، از بزرگان خاندان رسالت(ع) است.

آیت‌الله محمدی‌ ری‌شهری با بیان مسئولیت‌های خود به ویژه در دهه اول انقلاب اسلامی اظهار کرد: برکات خدمتگزاری در این مکان مقدس از تمامی مسئولیت‌هایی که اینجانب در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته‌ام، بیشتر بوده است و امروز این توفیق برای شما اساتید ارجمند حاصل شده، لذا باید قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به جایگاه والای حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: در میان امامزادگان، تنها امامزاده‌ای که طبق آنچه از امام هادی(ع) نقل شده زیارتش برابر با زیارت سیدالشهداء است، حضرت عبدالعظیم(ع) است. هدف ما در این آستان نورانی، احیای امر اهل بیت(ع) و کمک به زمینه‌سازی فرهنگی حکومت جهانی اسلام و نشر آثار اهل بیت(ع) و رساندن پیام این خاندان به جهانیان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اهمیت خدمتگزاری به این بارگاه ملکوتی گفت: توفیق خدمت به این سلاله پاک امام حسن مجتبی(ع) موجب برکت زندگی انسان می‌شود که این توفیق امری وجدانی است، ما این احساس را کردیم و ان شاء الله شما نیز احساس خواهید کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: اساتید دانشگاهی در حوزه تخصصی خودشان با نیت خدمت به حضرت عبدالعظیم(ع) و جد غریب ایشان، حضرت امام حسن مجتبی(ع) بخشی از خدمات خود را به نام خدمتگزار این آستان ارائه کنند، برنامه خدمت افتخاری اساتید دانشگاه علم و صنعت، به عنوان الگوی اولیه بوده و ان شاءالله برای سایر دانشگاه‌های کشور نیز تعمیم داده خواهد شد.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری در پایان یادآوری کرد: در راستای تحقق بیان مقام معظم رهبری در خصوص بقاع متبرکه که باید قطب فرهنگی شوند، بی شک خدمت به مردم با نام اهل بیت(ع) موجبات تحقق این هدف مهم را فراهم می‌آورد.

در ابتدای این دیدار، محمدحسن شجاعی فرد، از خادمان افتخاری این آستان و رابط آستان مقدس با اساتید مفتخر به خدمت در این آستان مقدس، به معرفی اساتید حاضر در جلسه پرداخت.

شجاعی‌فرد گفت: در میان ۷۰ استاد توفیق‌یافته به خدمت به آستان حضرت سیدالکریم(ع)، ۱۱ نفر از بانوان، چهره‌های برجسته علمی و اجرایی همچون معاون وزیر علوم و تحقیقات، رئیس دانشگاه علم و صنعت، مدیران ستادی دانشگاه، رؤسای تعدادی از دانشکده‌ها، جمعی از اساتید پژوهشگر برتر دانشگاه و عده‌ای از دانشمندان برتر یک درصد جهان حضور دارند.

وی افزود: این اساتید خادم، علاوه بر حضور تشرفی در حرم مطهر، براساس تخصص‌های علمی و فردی، به همکاری و فعالیت در کارگروه‌های تعریف شده به خدمت در آستان مقدس و عامه مردم برای مشاوره‌های تخصصی خواهند پرداخت.

در انتهای این مراسم نیز احکام خدمت افتخاری در آستان مقدس توسط آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به اساتید و نخبگان دانشگاه علم و صنعت، اعطا شد و در ادامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آیت‌الله محمدی ری شهری اقامه شد.

عملیات اجرایی در حج ۹۹ هوشمندسازی شود

از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

«علی‌رضا رشیدیان» در جریان دیدار مسئولان حج با رهبر معظم انقلاب با ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در حوزه های مسئولیتی خود گفت: عملیات حج 98 در نهایت همدلی و همراهی بخش های مختلف توام با عزت و اقتدار حجاج ایرانی و نظام جمهوری اسلامی برگزار شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: برای برگزاری هر چه بهتر مراسم حج تمتع در سال آتی هم برنامه ها بر مبنای آسیب شناسی حج 98 با توجه و تمرکز بر ظرفیت های دانایی و تجربه، تدوین و طبق زمان بندی انجام شده، اجرایی می شود.

وی تاکید کرد: مذاکرات رسمی برای حج سال 99 یک ماه قبل با طرف عربستانی به انجام رسید و مطالبات، مشکلات و ملاحظات خود را به آنها اعلام کردیم و با توجه به این مباحث و نیز نظرات طرف مقابل توافق نامه امضا شد.

رشیدیان توضیح داد: در حج امسال هم با توجه به نگاه حاکمیتی نظام به موضوع حج، علی رغم افزایش نرخ ارز در کشور با حمایت های رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور (رئیس شورای عالی حج و زیارت) و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بانک مرکزی درمحاسبه نرخ ارزِ عملیات حج، مساعدت قابل توجهی شد و زائران با نرخ مناسب تری موفق به تشرف شدند.

وی ابراز امیدواری کرد: در حج سال 99 نیز این رویه با توصیه رهبر معظم انقلاب و عنایت رئیس جمهوری ادامه یابد.

رشیدیان از جمله چالش های جدی در حج سال 98 را مربوط به حوزه حمل و نقل هوایی و مساله فشار عربستان سعودی در افزایش قیمت بلیط هواپیما و عدم صدور مجوز حضور برای شرکت های هواپیمایی ایرانی دانست و گفت: در نهایت شرکت هواپیمایی « ایران ایر» با حضور موثر و درخشان و همراهی در جلوگیری از افزایش قیمت بلیط، اقتدار و توانمندی عرصه صنعت هوایی کشورمان را یکبار دیگر به نمایش گذاشت.

وی تاکید کرد: در حج امسال برنامه های ایمن سازی سفر، شناسایی مخاطرات و مراقبت و خدمت رسانی مناسب هیات پزشکی از حجاج آسیب پذیر، تامین تسهیلات رفاهی و کنسولی برای زائران با جلب مشارکت طرف های عربستانی در همه زمینه ها بخوبی اجرایی گردید.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در عین حال برخی مشکلات و ملاحظات نیز مستند سازی و به مسئولان عربستان منعکس شد.

وی از دیگر اقدامات موثر در حج امسال را استفاده از برنامه های هوشمند سازی عملیات اجرایی با هدف بکارگیری فناوری های نوین برای مدیریت بهتر عملیات و تسهیل خدمت رسانی به حجاج در حوزه های حمل و نقل، اسکان و امداد در مکه و مدینه و ایام تشریق برشمرد.

نشست فاطمی ویژه مبلغان اعزامی دهه فاطمیه برگزار می‌شود

از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نشست فاطمی ویژه مبلغان اعزامی دهه فاطمیه و عموم طلاب برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام جمشیدی با موضوع «آرامش، پویایی، صمیمیت خانواده در سبک زندگی فاطمی» و حجت‌الاسلام پیشوایی با موضوع «شبهات پیرامون فاطمیه» در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

این نشست پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه، از ساعت ۹ تا ۱۲ در مرکز همایش‌های غدیر برگزار و شرکت در این نشست برای عموم طلاب آزاد است.

برگزاری دوره‌های آموزش آزاد معرفی اماکن عتبات ویژه روحانیان

از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

به‌منظور گسترش فرهنگ زیارت و استفاده از ظرفیت زیارت برای تبلیغ مکتب اهل بیت علیهم السلام دوره جدید آموزش اماکن عتبات عالیات به روحانیان هیئت عترت طاهره قم در 26 دی ماه با همکاری مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری توسط گروه راویان این مجموعه برگزار شد.

براساس این گزارش، دوره‌های آموزش آزاد اماکن عتبات عالیات از سوی بعثه مقام معظم رهبری از اول دی ماه آغاز شده و به صورت متناوب ادامه دارد.

این گزارش حاکی است، در این دوره‌های فشرده شرکت کنندگان با اماکن نجف، کوفه، کربلا، کاظمین و سامرا از جهت موقعیت جغرافیایی، علما و بزرگان مدفون در این اماکن آشنا می شوند.

این گزارش می‌افزاید: استادان دوره همه از راویان با تجربه هستند که ضمن معرفی منابع و ارائه کتابشناسی در خصوص اماکن عتبات عالیات به توضیح و بررسی اماکن غیر مستند می‌پردازند.

همچنین در هر دوره بازدید از موزه بعثه مقام معظم رهبری با روایتگری توسط راوی موزه انجام می شود.

برگزاری کارگاه تخصصی آموزش صوت و لحن در آستان عبدالعظیم حسنی(ع)

از همکاری مساجد و موسسات قرآنی در طرح ملی حفظ تا آخرین اخبار حوزه حج و زیارت

کارگاه تخصصی «آموزش صوت و لحن» با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم سوم بهمن‌ماه، ساعت ۸ تا ۱۲ در تالار شیخ کلینی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار می‌شود.

در این کلاس آموزشی این استاد قرآن به بیان نکاتی درباره راهکارهای تقویت و ارتقای صوت و لحن جهت شرکت در مسابقات می‌پردازد.

علاقه‌مندان جهت ثبت نام در این کلاس آموزشی می‌توانند با شماره ۴-۵۱۲۲۵۵۶۳(ویژه آقایان) و شماره‌های ۵۱۲۲۵۵۶۵ و ۵۱۲۲۵۵۴۳(ویژه بانوان) تماس بگیرند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته