نشستن دست‌ها چه بلا‌هایی به سرتان می‌آورد؟


نشستن دست‌ها چه بلا‌هایی به سرتان می‌آورد؟

شست و شوی دست‌ها یکی از نکات بهداشتی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند، اما اهمیت این موضوع در برخی موارد پر رنگ‌تر است.


نشستن دست‌ها چه بلا‌هایی به سرتان می‌آورد؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشستن دست ها بعد از استفاده از سرویس بهداشتی وکارهای دیگر باعث نفوذ هزاران بیماری در بدن ما می شود در واقع شستن دست‌ها برای حفظ سلامت جسمانی بدن از نظر پزشکی اهمیت زیادی دارد.

متاسفانه با اینکه می‌دانیم شستن دست‌ها فواید زیادی برای جلوگیری از بروز هزاران بیماری در بدن ما دارد، ولی به علت تنبلی یا هر دلیل دیگری انجام این کار را به عقب موکول می‌کنیم، اما اگر در هر زمان ممکن تصاویر دستان کثیف خود را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید نظرتان تغییر خواهد کرد چرا که آن تصاویر باکتری‌هایی را در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارند که حتی می‌تواند از سنگ سرویس بهداشتی یا آشپز خانه چرب کثیف‌تر باشد.

چه زمانی باید دستان خود را بشوییم؟

حتما قبل از آماده کردن غذا مخصوصا هنگام استفاده و تماس با انواع گوشت، مرغ و ماهی به خوبی دستان خو را با آب و صابون شست و شو دهید البته حتما به یاد داشته باشید که سطح زیرین گوشت یا مواد غذایی دیگر برای تکه تکه کردن آن‌ها به دلیل جلوگیری از نفوذ هزاران باکتری به بدن باید به خوبی شسته شوند.

در موارد دیگر مانند بعد از تعویض پوشک بچه، حمل سطل یا کیسه زباله، توالت رفتن، تماس با حیوانات یا فضولات آنها، استفاده از وسایل نقلیه مانند اتوبوس، مترو و تاکسی، بعد از عطسه و سرفه کردن حتما شستن دستان خود را جدی بگیرید.

نشستن دست‌ها چه بلا‌هایی به سرتان می‌آورد؟

هدف از شستن دست‌ها چیست؟

از آنجایی که دستان‌ما یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال عفونت پوستی، عفونت قارچی و آلودگی به محیط اطراف‌مان است پس میکروارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری می‌توانند مرتب از دست‌ها جدا شوند و محیط اطراف ما را آلوده کنند حتی نواحی زیر ناخن‌ها هم معمولا به تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌ها پناه می‌دهد که ممکن است به عنوان یک منبع پخش‌کننده ادامه‌دار، مخصوصا زیر دستکش عمل کنند البته حتما به یاد داشته باشید که استفاده از ناخن مصنوعی و لاک ناخن هم باعث زیاد شدن میکروارگانیسم‌ها و تجمع آن‌ها در زیر ناخن‌ها می‌شود؛ بنابراین هدف از شست‌وشوی دست‌ها جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسمانی ما و دوری موجودات بیماری‌زای ریزی است که روی پوست تجمع کرده اند.

مردان یا زنان؟ کدام یک در شستن دست‌ها تنبل‌تر هستند؟

طبق تحقیقیات دانشمندان مردان کمتر از دیگر انسان‌ها قبل از مصرف غذا یا خوردن مواد خوراکی دستان خود را می‌شویند که این کار چیزی جز تنبلی نیست، اما زنان به علت وسواس یا رعایت اصول بهداشتی اهمیت ویژه تری به شستن دستان خود قبل از تهیه یا مصرف وعده‌های غذایی می‌دهند پس به نظر می‌رسد که ایجاد برنامه‌های آگاه‌سازی در این خصوص برای مردان الزامی‌تر است.

فقط صابون کافی نیست

مهم‌ترین کار در شستن دست‌ها یاد گرفتن اصول و روش صحیح شستن آنهاست و حتما به یاد داشته باشید که استفاده از صابون یا مایع دستشویی به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد شستن دست‌ها باید در ابتدا با حرکات مالشی و دورانی آغاز شود و سپس به مدت یک دقیقه با آب و صابون زیر ناخن‌ها و لای انگشتان را شست و شو دهیم.

بیشتر بخوانید: شستن دستها خوش اخلاقتان می کند

آب سرد یا آب گرم! کدام دستان ما را تمیز تر می کند؟

بهتر است هنگام شست‌وشوی دست‌ها از آب ولرم و گرم به دلیل قدرت پاک کنندگی بیشتر استفاده کنید و بعد از آن برای جلوگیری از پیری زود رس و بازگشت نشاط به دستانتان از آب سرد استفاده کنید.

نشستن دست‌ها چه بلا‌هایی به سرتان می‌آورد؟

نشستن دست‌ها باعث بروز چه بیماریی‌هایی می‌شود؟

نشستن دست‌ها قبل از مصرف غذا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های گوناگون مانند عفونت داخلی، سرطان، استفراغ، سرگیجه، حالت تهوع، کسالت و بی خوابی شود پس حتما مطلب بالا را جدی گرفته و برای حفظ سلامت جسمانی خود ارزش قائل شوید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک