دامن کلوش از انواع دامن های بسیار راحت و پرطرفدار است که نحوه دوخت بسیار آسانی دارد و طراحی آن بسیار زیبا و خوش پوش می باشد، به همین منظور در این مطلب به ارائه آموزش دوخت دامن کلوش با استفاده از الگویی ساده می پردازیم.

نحوه دوخت دامن کلوش با الگو

یکی از دامن هایی که در بین بانوان به دلیل راحتی و زیبایی که دارد بسیار مورد استقبال قرار می گیرد دامن کلوش می باشد که روش دوختن بسیار ساده ای دارد و با داشتن کمی هنر خیاطی می توان نسبت به دوختن آن در منزل اقدام نمود. این دامن به دلیل طراحی بسیار زیبایی که دارد برای فصل های گرم سال مناسب و خنک می باشد و در واقع نوعی پوشش بسیار راحت به شمار می آید. دامن های کلوش شامل انواع دامن نخی، دامن کتان یا جین و… می باشد که تنوع بالایی از نظر طرح و پارچه دارند. دامن کلوش همچون دامن پلیسه از جدیدترین دامن های زنانه و دخترانه می باشد که با انواع لباس ست می شود.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

دامن کلوش در انواع مختلفی موجود می باشد که شامل کوتاه فانتزی، کلوش بلند، کلوش میدی می باشد که هر کدام از آن ها زیبایی مخصوص به خود را دارد. در خیاطی این نوع دامن از پارچه های مختلفی هم چون کرپ، نخی، ریون، ساتن، حریر استفاده می شود. اگر که علاقه مند به دوخت دامن و پوشیدن این نوع دامن زیبا هستید پیشنهاد می کنیم که در ادامه همراه ما باشید و با آموزش دوخت این نوع دامن آشنا شوید.

الگو دامن کلوش

برای حساب کردن مقدار پارچه ای که برای این کار لازم می باشد ابتدا دور ریز را متناسب با قد دامن حساب نمایید به این ترتیب مقدار پارچه مورد نیاز بدست می آید. به طور مثال اگر قد دامن را ۶۰ سانتی متر در نظر بگیرید و اندازه دور کمر ۶۶ سانت باشد. برای این کار باید یک سوم اندازه دور کمر را محاسبه نمایید و عدد بدست آمده را از ۲ کم کنید، عددی که در نهایت به دست می آید ۲۰ خواهد شد. پس از آن اندازه قد دامن را با آن جمع ببندید، عددی که در نهایت به دست می آید ۸۰ خواهد بود.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

سپس عدد موردنظر را دو برابر کنید به این ترتیب حدود ۱۶۰ سانتی متر پارچه برای دوختن دامن نیم کلوش نیاز دارید و اگر بخواهید اندازه پارچه را برای دامن تمام کلوش محاسبه نمایید عدد ۸۰ را ۴ برابر کرده و هم چنین اگر برای دامن یک کلوش مقدار پارچه را می خواهید اندازه گیری نمایید آن را یک برابر نمایید. البته باید به این نکته توجه داشت که مقدار پارچه بستگی به اندازه های گرفته شده و سن افراد دارد. در ادامه شما را با نحوه دوختن انواع دامن کلوش آشنا می کنیم.

خیاطی دامن تمام کلوش

برای دوخت این نوع دامن حدود یک ششم اندازه دور کمر را بدست آورید. پارچه موردنظر را به حالت دولا در آورید و از کناره پارچه متر را بگذارید و به حالت نیم دایره جلو بروید و علامت گذاری نمایید. برای کاهش هزینه پارچه گزینه مناسب این است که دامن از پهلو درز بخورد و در این قسمت یک زیپ قرار داده شود. برای این که گردی قسمت پایین دامن فرم زیبایی به خود بگیرد بهتر است که متر را گوشه بالایی دامن قرار داده و قد دامن را علامت گذاری نمایید، باید به یاد داشته باشید که اندازه دور ریز را نیز به قد اضافه نمایید.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

خیاطی دامن کلوش ناهمسان

این مدل دامن در واقع یک دامن تمام کلوش ناهماهنگ می باشد که طوری طراحی شده است که اندازه قد پشت دامن از اندازه قد جلو آن بیشتر می باشد. برای دوختن این نوع دامن نیز از الگوی تمام کلوش استفاده می شود.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

آموزش دامن نیم کلوش

در این مدل پارچه به صورت دولا برش زده می شود. برای تعیین مقدار پارچه مورد نیاز این مدل باید یک سوم اندازه دور کمر را از عدد ۲ کم کنید و سپس عدد مورد نظر را بدست آورید. قسمت جلو دامن بر روی دولای بسته پارچه قرار گرفته می شود و یک درز در پشت آن برای قرار گرفتن زیپ وجود دارد.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

نحوه خیاطی دامن یک کلوش

این نوع دامن با توجه به اسمی که دارد بر روی یک لای پارچه برش زده می شود. برای دوختن این مدل اندازه دور کمر بر عدد یک و نیم تقسیم نمایید و عدد بدست آمده را از عدد یک کم کنید. توجه داشته باشید که به اندازه ۳ سانتی متر برای نگه داشتن جای دکمه به آن اضافه کنید.

نحوه خیاطی دامن نیم کلوش پیلی دار

برای برش زدن این نوع دامن اندازه دور کمر و هم چنین قسمت پایین دامن را با استفاده از متر به شکل ایستاده محاسبه نمایید. سپس عدد بدست آمده را به ۴ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را علامت گذاری نمایید. بر روی یک کاغذ دیگر به اندازه ۳۲ سانتی متر برای قرار دادن پیلی در نظر بگیرید.دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

دامن کلوش کش دوزی شده

اگر تمایل دارید که برای تمام مدل هایی که گفته شد به جای استفاده از روش دوخت کمری و زیپ از روش کش دوزی استفاده نمایید برای این کار باید در هنگام کشیدن خط کمر به جای اندازه دور کمر اندازه دور باسن را باید بدست آورید تا به این ترتیب فضای بیشتری را ایجاد کنید و به سادگی بتوانید دامن را به روش کش دوزی بدوزید.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

نکات کلیدی و مهم : برای چک کردن و اندازه گیری گودی کمر الگوی دامن با متر ایستاده این کار را انجام دهید، در صورتی که بیشتر یا کمتر از مقدار دور کمر بود از خطی که علامت گذاری شده پایین یا بالا بروید تا اندازه واقعی آن محاسبه گردد. اگر تمایل دارید که دامن شما به گونه ای باشد که قسمت بالاتنه داشته باشد، برای این کار ابتدا دور تا دور بالاتنه لباس موردنظر را اندازه گیری نمایید و سپس قسمت بندی دامن را انجام دهید تا مدل دامن به طور کاملا دقیقی با لباس فیکس گردد.

دوخت دامن کلوش دخترانه با آموزش راحت و ساده

در این مطلب با انواع مختلف و بسیار زیبا دوخت دامن کلوش آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد و با الگوبرداری از هر یک از این مدل ها دامن بسیار زیبا و جذابی را با توجه به هنر و سلیقه ای که دارید در منزل بدوزید.