ایران کشور لجستیکی در منطقه محسوب می‌شود


ایران کشور لجستیکی در منطقه محسوب می‌شود

نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین گفت: ما یک کشور لجستیک در منطقه هستیم و باید از این بستر و قابلیت به درستی استفاده کنیم.

ایران کشور لجستیکی در منطقه محسوب می‌شود

محمدرضا شیخ کبیر نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: لجستیک و زنجیره تامین در واقع یک موضوع قدیمی نیست و از کمتر از ۲۰ سال پیش این موضوع در کشور مطرح شده است.

او ادامه داد: خاستگاه اصلی موضوع لجستیک در دنیا حوزه نظامی است، به طوری که اگر در یک حوزه کاری کسی قصد تغییر مکان از جایگاهی به جایگاه دیگر را داشته باشد، فعالیت‌های بسیار متنوعی باید رخ دهد تا همه ارکان آن نقش خود را به درستی ایفا کنند.

شیخ کبیر افزود: دانش لجستیک علاوه بر اینکه حوزه نظامی در حوزه صنعتی کشور‌های پیشرفته نیز نقش دارد و در ابتدای کار خود را از حوزه خودرو آغاز کرده است.

نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین ادامه داد: لجستیک در ایران از ۲۰ الی ۲۵ سال پیش وارد صنعت خودرو شده و در حوزه دانشگاهی در بخش نظامی همواره پیشقدم بوده است.

او بیان کرد: انجمن لجستیک به عنوان یک نهاد علمی وزارت علوم در سال ۸۳ تاسیس شد و در سال ۸۵ لجستیک از دوره کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی عنوان شد و این رشته به عنوان دروس قابل تدریس به کار گرفته شد، دوره کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر) تدریس می‌شود و همچنین دوره دکترا از سال ۹۴-۹۵ وارد این دانشگاه شد.

نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین بیان کرد: استادان دانشگاه در سال‌های اخیر علاقه‌مندی بیشتری به فعالیت در این حوزه نشان دادند و این روز‌ها یکی از چالش‌های ما در سطح بنگاه‌ها و در سطح ملی که مانع رشد سریع و به موقع این رشته می‌شود این است که متولی لجستیک در کشور مشخص نیست.

نیازمند معاونت ریاست جمهوری لجستیک هستیم

او تصریح کرد: برای اینکه لجستیک به درستی در کشور نهادینه شود به نهادی بالاتر از وزارتخانه نیازمند است؛ بنابراین نیازمند یک نهاد دولتی همانند معاونت ریاست جمهوری لجستیک هستیم تا بتواند یک همگرایی میان وزارت‌های مربوط به این رشته را ایجاد کند و امکانات مربوط به آن را برای رشد سریع در جامعه فراهم کند.

شیخ کبیر بیان کرد: متاسفانه در کشور هنگام ثبت کردن نام لجستیک چون یک عنوان غیر ایرانی است، مخالفت می شود و از ما در خواست شده تا به دنبال معادل فارسی آن باشیم، در حالی که این عنوان معادل فارسی ندارد، اما این روز‌ها اگر کسی بخواهد در حوزه کسب و کار مربوط به این رشته ورود کند نه تنها نام این رشته را نمی‌تواند به ثبت برساند بلکه نهادی نیز وجود ندارد تا به آن رجوع کند.

نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین گفت: دولت باید در قبال چنین کسب و کار‌هایی در حوزه لجستیک تصدی گری نکند بلکه تسهیل گری کند چرا که اگر بخواهیم اشتغالی مولد با ارزش افزوده داشته باشیم باید محوریت رشد و توسعه را بدانیم و در مسیر آن حرکت کنیم و همچنین لجستیک و زنجیره تامین در آن را به کار ببریم.

او عنوان کرد: ما در منطقه یک کشور لجستیکی محسوب می‌شویم و باید از این بستر و قابلیت به درستی استفاده و زیر ساخت‌های آن را فراهم کرد.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان