به گزارش ایسنا میلیون‌ها نفر از افراد با زبان اشاره صحبت می‌کنند، اما بسیاری از افراد اطلاعات کمی در مورد تاریخچه این زبان دارند.

زبان اشاره، زبانی جهانی نیست و صدها علائم مختلف دارد که برخی از آنها محبوب‌تر از دیگر علائم هستند و همگی ویژگی‌های خاص خود را دارند.

به گزارش ساینس، ناگفته نماند، همه آنها به‌اندازه هر زبان گفتاری غنی و پیچیده هستند. زبان‌شناسان حرفه‌ای سال‌ها در این مورد تحقیق کردند و دریافتند که این زبان نیز ویژگی‌های اساسی همه زبان‌های گفتاری دنیا را دارد.

نتایج تحقیق جدید بر تکامل و گسترش زبان‌های اشاره در اروپا نشان می‌دهد که زبان اشاره اسپانیایی احتمالا قدیمی‌ترین نوع در دسته‌بندی زبان‌های اشاره است.

جاستین پاور، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: درحالی‌که تکامل زبان‌های گفتاری بیش از 200 سال موردمطالعه قرارگرفته است، اما تحقیقات در مورد تکامل زبان اشاره هنوز در مراحل ابتدایی است.

وی گفت: "بخش اعظم تاریخچه زبان‌های اشاره معاصر مربوط به مؤسسات آموزشی ناشنوایان و مربیان آنان است. به همین دلیل تحقیق خود را بر روند تاریخی تکامل زبان علائم در اروپا متمرکز کردیم."

زبان‌های اشاره ایستا نیستند و تقریبا مانند زبان گفتاری و نوشتاری، انواع بی‌شماری از آن طی قرن‌ها پدید آمده است که به‌طور مداوم با زمان خود سازگار شدند، تغییر کردند و در بعضی موارد ناپدید شدند.

محققان با ساختن پایگاه اطلاعاتی از 40 زبان اشاره معاصر و 36 زبان اشاره تاریخی کار خود را آغاز کردند. آنان این حروف را باهم مقایسه کردند و ارتباط بین زبان‌های مختلف را بررسی کردند.

این روش به محققان این امکان را داد تا تکامل و پیوندهای بین این زبان‌ها را تحلیل کنند. آنان از روش‌های زبانشناسی و زیست‌شناسی تکاملی نیز استفاده کردند.

بر اساس نتایج، محققان زبان اشاره را به پنج گروه زبان اشاره اسپانیایی، فرانسوی، اتریشی، انگلیسی و سوئدی تقسیم‌بندی کردند.

این زبان‌ها در سراسر جهان، از ایسلند تا هند، برزیل تا نیوزلند از دهه 1600 آغازشده و گسترش‌یافته است.

نتایج این تحقیق نشان داد، قدیمی‌ترین زبان اشاره، زبان اشاره اسپانیایی است.