دادستان کل کشور: نظام بانکی احتیاج به اصلاح دارد


دادستان کل کشور: نظام بانکی احتیاج به اصلاح دارد

دادستان کل کشور، گفت: مردان مقاوم و مجاهد در جنگ اقتصادی با توانمندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارند می‌توانند مشکلات را حل کنند.

خبرگزاری فارس: محمدجعفر منتظری عصر امروز در دیدار با فعالان اقتصادی استان یزد با بیان اینکه امروز همه ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، گفت: همان‌گونه که در هشت سال دفاع مقدس همه عالم شاهد بودند همه قدرت‌ها برای اینکه صدام به پیروزی برسد پشت سر او بودند اما چون خداوند پشتیبان این نظام و ملت بود دیدیم که سرنوشت صدام چه شد و در جنگ به چه نقطه‌ای رسید که همه اینها نشان از اخلاص جهادگران و آن حماسه حضور عامه مردم در صحنه بود و اینها عوامل پیروزی ما در دفاع مقدس است.

دادستان کل کشور ادامه داد: خدا همان خدا و نظام اسلامی همان نظام و اخلاص رزمندگان و فرماندهان جنگ همان هست و تغییر نکرده است، همان‌گونه که مشاهده شد اخلاص سردار سلیمانی از سرداران بزرگ ما و عنایت رهبری منجر به چه حماسه‌ای شد که مردم در سراسر کشور در از دست دادن یک فرمانده رشید از خود نشان دادند.

وی عنوان کرد: فعالان اقتصادی هر کدام به نحوی دست اندرکار اقتصاد و عامل موثری در جنگ اقتصادی علیه تصمیمات ظالمانه و تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار که علیه ملت به عمل‌ آورده است می‌توانند باشند، هیچ ناامید نباشید، مشکلات هست مگر در جنگ نظامی کم مشکل داشتیم، در جبهه‌ها می‌دیدیم که رزمندگان با دست خالی می‌جنگیدند اما این تلاش، مجاهدت و پایداری آن‌ها برای این ملت افتخار آفرید. در جنگ اقتصادی نیز همه ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و باید مشکلات را حل کرد.

منتظری افزود: اگر کسی بگوید من بلد نیستم ملت بلدند، مردان مقاوم و مجاهد در جنگ اقتصادی بلدند و با توانمندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارند می‌توانند مشکلات را حل کنند، اولین و آخرین خواهش من این است که هیچ‌گاه مشکلات و نارسایی‌ها، کمبودها، سختی‌ها و مدیریت‌ها و برخوردهای بد برخی مسئولان شما کارآفرینان و مدیران اقتصاد و مردان جنگ در جبهه اقتصادی را نباید سست کند و سست هم نخواهد کرد.

وی افزود: اگر امروز شرایط و مشکلات موجود در حوزه اقتصاد را با مشکلات و ضعف‌ها در دوران جنگ دفاع مقدس مقایسه کنیم، به‌مراتب این مشکلات کمتر از مشکلات آن زمان است، من در آن زمان دست‌اندرکار نیروهای مسلح در دوره جنگ بودم و این که مشکلات دوران دفاع مقدس بسیار بیشتر از اکنون بود را با اطمینان می‌گویم.

دادستان کل کشور ادامه داد: فعال اقتصادی باید اخلاص داشته باشند البته دولت و مسئولان وظیفه‌ دارند که کمک کنند و در این زمینه هیچ قصوری از ما مدیران و مسئولان پذیرفته نیست، اگر ما مسئولین در این جنگ و جهاد اقتصادی کوتاهی کنیم و جلوی پای اقتصاد کشور و جلوی چرخه اقتصاد کشور سنگ‌اندازی کنیم همان کسانی هستیم که در صحنه جنگ نظامی فرار می‌کند و عاملی می‌شود که سرباز نتواند به پیروزی دست یابد. وای بر مدیر و تصمیم‌گیری که در این جنگ اقتصادی سوء مدیریت و سنگ‌اندازی کند و عاملی شود که مردان فعال در عرصه اقتصادی شکست بخورند عقب‌نشینی کنند و یا آسیب جدی ببینند.

وی گفت: ما مسئولان وظیفه‌داریم تمام توان خود را در اختیار فعالان اقتصادی بگذاریم هر چند عمده مسائل اقتصاد مربوط به دولت و قوه مجریه است اما از روزی که شورای هماهنگی اقتصاد با سه عنصر اصلی روسای سه قوه تشکیل شد ما متعهد و مستلزم شدیم که تمام قد در خدمت اقتصاد باشیم. هرجایی هر مشکلی در حوزه اقتصاد و تولید به ما منتقل شود تا در توانمان باشد با پشتکار و با همکاری دولت این مشکلات را حل می‌کنیم.

منتظری ادامه داد: مشکلاتی که از ناحیه تحریم‌ها بر ما تحمیل‌ شده است را باید تحمل‌کنیم، دشمنان جز به تسلیم شدن ما راضی نخواهند شد، یک انسان آزاده و تربیت‌ یافته در مکتب امام حسین(ع) تسلیم امریکا و استکبار نمی‌شود مشکلات را تحمل می‌کند اما هرگز تسلیم نمی‌شود، امروز یا باید مقاومت کنیم و به پیروزی برسیم که تجربه نشان داد ما در جنگ نظامی مقاومت کردیم و پیروز شدیم در جنگ سیاسی وضعیت امریکا و اروپا نیز ملاحظه می‌شود که در جنگ سیاسی هم شکست خوردند، در جنگ اقتصادی هم همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند دشمنان را شکست می‌دهیم البته زمان‌بر است.

وی عنوان کرد: هر تخلف و هر جرمی که ملاحظه کردید به ما منتقل کنید، یکی از منابع مهم اطلاعاتی ما، مردم هستند، فعالان اقتصادی از هیچ‌چیزی هم نترسند برای خدا این کار را بکنند و گزارشات تخلفات، فسادها و برخی از تبانی‌ها‌یی که در دوایر دولتی و دستگاه‌ها مطلع می‌شوند گزارش کنند. مقامات عالی اجرایی مبرای از بسیاری مسائل هستند اما در لایه‌های میانی و پایین مسائلی وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: تصمیم قاطع و غیرقابل تردید در دستگاه قضایی مبارزه با فساد در درون و بیرون دستگاه است، تصمیم جدی در این زمینه وجود دارد، در دستگاه قضایی نباید فساد باشد اما منبع اطلاعاتی ما مردم و مراجعان هستند، در دستگاه قضایی و اجرایی فساد و مشکلی دیدید بدون اغماض و بدون نگرانی این را منتقل کنید و بدانید که ما برخورد جدی خواهیم کرد.

وی در خصوص نظام بانکی کشور گفت: نظام بانکی ما بدون تردید احتیاج به اصلاح دارد، یکی از تأکیدات رهبری و شورای هماهنگی اقتصاد اصلاح نام بانکی است، مسئولان امر اقداماتی انجام دادند اما هنوز به نتیجه نرسیده است، کار پیچیده و زمان‌بر و حساسی هست. اینکه در مجموع وضعیت بانک‌ها وضعیت مطلوبی نیست باید بانک مرکزی و بخش‌های مختلف کمک کنند چراکه واقعا از تلاش‌های و پیگیری‌های جدی ما اصلاح ساختار بانک است. برخورد با بانک‌های متخلف بدون اغماض انجام می‌شود.

منتظری ادامه داد: بانک‌ها باید هم درون و هم سیستم خود را اصلاح کنند؛ نظام هم به دنبال این است که اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار گیرد که بخشی از آن مربوط به مجلس است که اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم در دور آینده یکی از دستورات جدی مجلس اصلاح نظام بانکی باشد این قوانین و سیستم بانکی امروز جواب‌گو نیست نسبت به سودگیری زیاد بانک‌ها مردم، مراجع عظام، فعالان اقتصادی و خود ما اعتراض داریم و باید اصلاح شود.

وی افزود: نظام بانکی ما ناسالم است و قانون این اصلاح که در 37 سال پیش تصویب‌شده اجرانشده و الا این مقدار ربا و سودهای حرام قطعی که می‌گیرند از مردم در شان نظام اسلامی نیست، کار ما هم مبنای شرعی و هم قانونی دارد و مردم هم حامی ما هستند و اصلاحات سیستم بانکی مورد تاکید رهبری و هر سه قوه است.

دادستان کل کشور بابیان اینکه یکی از مشکلات ما سوء مدیریت هاست که امیدواریم با اقدامات نمایندگان مردم در مجلس و استانداران حل شود، گفت: عامه مردم را هم باید در نظر گرفت و کمک‌هایی که شما کارآفرینان می‌توانید در حوزه کمک به مردم داشته باشید، امروز اقشار آسیب‌پذیر که بخشی از حقوق‌بگیران و بخشی از کارگران و کسانی که دارای درامد پایین هستند باید به این‌ها کمک کرد و نباید کمک به این افراد را فراموش کرد. حوزه‌های امور خیریه و خدمت‌رسانی به این قشر را نباید فراموش کرد چراکه مردم به شدت تحت‌فشار هستند. در برخی از این کار مانند سلامت کالا، کیفیت کار و سودی که در نظر می‌گیرید می‌توانید دخیل باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403