روش‌های فعلی آموزشی،‌ موفقیتی برای دانش‌آموختگان به همراه ندارد


روش‌های فعلی آموزشی،‌ موفقیتی برای دانش‌آموختگان به همراه ندارد

تهران- ایرنا- مسوول زیرگروه همگرایی فرهنگستان علوم پزشکی تهران گفت: در بحث دانش آموختگان آسیب شناسی‌هایی داشتیم و متوجه این هشدار شدیم که اگر با همین روش و سیستم فعلی ادامه دهیم، قطعا دانش آموختگان ما در کسب و کارهای نوین موفق نخواهند بود.

مهدی رضایت روز پنجشنبه در دومین همایش همگرایی علوم در پزشکی - سطوح و ساختارها و راهکارهای اجرایی - در فرهنگستان علوم پزشکی افزود: برای موفقیت در این راه باید آموزش‌های ما نیز به صورت میان رشته‌ای و علوم‌های مختلف باشد و با دست به دست هم دادن بتوانیم در این راه موفق‌تر عمل کنیم.

رییس دومین همایش همگرایی فرهنگستان علوم در پزشکی تهران اظهار داشت: امروزه تمام محصولاتی که در بحث پژوهش و فناوری مطرح است یا معضلاتی که در جامعه وجود دارد، نیازمند تربیت، آموزش و حتی پژوهش‌هایی به روش جدید است، تمام این موارد تحت سه لایه مورد بحث قرار می‌گیرند؛ لایه اول ترویج همگرایی است که باید مورد شناخت قرار گیرد؛ دوم نهادسازی این موارد بوده که باید سازماندهی شود و در سوم اجرایی شدن تغییرات یا قوانین جدید است.

وی با اشاره به اینکه بحث همگرایی یکی از موضوعاتی است که فرهنگستان علوم پزشکی به صورت یک زیر گروه به آن پرداخته است، افزود: این دومین همایش همگرایی در علوم پایه پزشکی است که از سال گذشته آغاز شده است، یکی از وظایف اصلی فرهنگستان دیده بانی و نگاه پیشتازانه به مسائلی است که ممکن است سازمان‌های اجرایی امروزی ما به آنها توجه کمتری داشته باشند.

مسوول زیرگروه همگرایی فرهنگستان علوم پزشکی تهران گفت: موضوع اصلی این همایش در حوزه علوم به صورت عام و در حوزه علوم پایه پزشکی به طور خاص این است که نیازهای جامعه امروزی با سیستم کلاسیک فعلی جوابگوی افراد نیست، تاکنون از سیستم کلاسیک فعلی که تک رشته‌ای بوده استفاده‌های زیادی کرده‌ایم اما امروزه نیازهای جامعه فراتر از آنچه که فکر می‌کنید، بالا رفته است.
وی افزود: امروزه دانشمندان با مسائلی برخورد کرده اند که علم به طور تخصصی قادر به پاسخگویی آنها نیست و تنها می توان از طریق فرارشته ای به آنها پاسخ داد، علوم فرارشته ای ( همگرایی علوم ) تلفیق کاملی از تمام علوم است، به طوری که مرزهای بین علوم پزشکی، فنی مهندسی، علوم انسانی و هنر برداشته شده است. بنابراین فرارشته ای پاسخی که در ارتباط با حل یک مساله می دهد بسیار جامع و کامل است زیرا که از زوایا و جوانب مختلف به یک موضوع می نگرد از این رو فرهنگستان علوم از سال گذشته برگزاری همایش همگرایی علوم در پزشکی را آغاز کرده است که امروز دومین دوره این همایش برگزار شد.

موضوعات دومین همایش همگرایی علوم در پزشکی در قالب چهار پنل ارائه شد؛ در پنل اول سطوح همگرایی در علوم پایه و بالینی پزشکی، فنی مهندسی، علوم انسانی و هنر، در پنل دوم ساختارهای همگرا در نظام آموزش عالی، در پنل سوم سیستم همگرایی علوم در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و در پنل چهارم راهکارهای اجرایی در جهت استقرار سیستم همگرایی بحث و بررسی می شود.

در این همایش مسوولان زیادی از سازمان‌های مختلف کشور به ویژه هیات علمی بیش از ۲۰ دانشگاه حضور یافتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی