موسوی «حکایت گندم ری و خرمای بغداد» را به هوک یادآور شد


موسوی «حکایت گندم ری و خرمای بغداد» را به هوک یادآور شد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به رونمایی «توافق ترامپ» توسط برایان هوک، خطاب به وی گفت که از مشاوران فارسی زبانشان بخواهد درباره «حکایت گندم ری و خرمای بغداد» برایش توضیح دهند.

به گزارش مشرق، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره «توافق ترامپ» نوشت: «رونمایی برایان هوک از به اصطلاح «توافق ترامپ» صرفا نمایش توهمات دیرپا و متصلب آنهاست که از تکبر عمیقا نهادینه شده و حس خودبزرگ‌ بینی آنها نشأت گرفته است.»

بیشتر بخوانید:

چرا مذاکره نکردن با آمریکا به نفع ایران است؟

وی خطاب به هوک عنوان کرد: «خوب است از مشاوران زبان فارسی تان بخواهید در مورد «حکایت گندم ری و خرمای بغداد» برایتان توضیح دهند.»

موسوی «حکایت گندم ری و خرمای بغداد» را به هوک یادآور شد

ضرب المثل هم از گندم ری جا مانده هم از خرمای بغداد به این مفهوم است که اگر انسان زیاده روی را در زندگی پیشه کند به هیچ جایی نمی‌رسد.

برایان هوک رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط، چهار محور توافق جدید احتمالی با ایران را که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد داده و «توافق ترامپ» نامیده بود، اینگونه بیان کرد: عدم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، پایان آزمایش موشک‌های بالستیک، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های منطقه‌ای، پایان سیاست گروگان گیری.

هوک با ادعای اینکه توافق ترامپ از طریق ممانعت از غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تضمین می‌کند این کشور به سمت سلاح اتمی نرود، اظهار داشت: «این چیزی است که سازمان ملل پیش از توافق هسته‌ای به آن وابسته بود. این یکی دیگر معایب توافق است که به قطعنامه سازمان ملل در ممانعت از غنی‌سازی توسط ایران پایان داد. بیش از نیمی از کشورهایی که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارند، دارای [منابع اورانیوم] نیستند. برای نمونه امارات عربی متحده. این بهترین مبنا برای اتکا به ایران است».

وی با تاکید بر لزوم گنجانده شدن برنامه موشکی ایران در یک توافق جدید با آمریکا، خاطرنشان کرد: «علاوه بر عدم غنی‌سازی، توافق جدید باید شامل ممانعت از انجام آزمایش موشک‌های بالستیک باشد که قبل از امضای توافق هسته‌ای، به‌صورت بین‌المللی ممنوع شده بود. ایران همچنین باید متعهد شود حمایت مالی و ارائه موشک و تسلیحات به تروریست‌های منطقه‌ای را پایان دهد. علاوه بر آن، این رژیم باید سیاست گروگان‌گیری را که برای چهل سال است اتخاذ کرده، کنار بگذارد».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403