رییس دستگاه قضا : هویت فرهنگی یزد باید حفظ شود


رییس دستگاه قضا : هویت فرهنگی یزد باید حفظ شود

یزد- ایرنا - رییس قوه قضاییه تاکید کرد که حفظ دارالعباده بودن یزد الزاماتی دارد و اگر این مجموعه بخواهد پایدار بماند باید هم مردم و هم گردشگران مراقب هویت فرهنگی این سرزمین باشند و از آن هم صیانت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، روز پنجشنبه در دیدار با کارکنان مجموعه دستگاه قضایی یزد و اعضای شورای حل اختلاف استان افزود: این کوی و این دیار به نام عبادت مزین شده است و باید از این سرزمین و از این شهر صیانت شود که همچنان هویت و فرهنگ عبادتی خود را بتواند داشته باشد و اگر صیانت نشود، راهزنان و شیاطینی هستند که این هویت را تهدید می کنند.

وی تاکید کرد: بر همه کسانی که در دارالعباده و در حوزه قضایی و اجتماعی آن تلاش می کنند، واجب است، راه آسیب های اجتماعی و مفاسد اقتصادی را مسدود کنند زیرا شرایط امروز آسیب های اجتماعی و مفاسد اقتصادی و مشکلات مردم متناسب با دارالعباده نیست و در این جهت همه مدیران و مسوولان باید نقش اجتماعی، فرهنگی و تاریخی خود را ایفا کنند.

رییس دستگاه قضا بیان کرد: مسوولیت پیشگیری بر عهده همه دستگاه های فرهنگی و اجتماعی است و در نظام پولی و مالی هم باید پیشگیری شود و در تصمیم گیری های مسائل اجتماعی باید تلاش شود تا ناهنجاری های اجتماعی کاهش پیدا کند.

رئیسی ادامه داد: دیده بانان تیزبینی که در جایگاه رصد تکیه زده اند باید از دارالعباده صیانت کنند و در این مجموعه همچنان که چهره های اثرگذار و نورانی پرورش پیدا کردند، باید باز هم شاهد درخشش چهره های نورانی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قاضی نفوذ ناپذیری که در این استان حتی حب و بغض شخصی خود را در تصمیم گیری خودش تاثیر نمی دهد، قوت این مجموعه و افتخار مجموعه ماست و باید دست او را به عنوان قاضی نمونه و کارمند نمونه بوسید که با عزت و شجاعت به رغم نیازهای زندگی خود با عزت نفس کار خود را انجام می دهد.

رئیسی عنوان کرد: شعاع اثرگذاری چهره ای مانند شهید آیت الله صدوقی، منحصر به یزد نبود و بسیاری از استان های دیگر را تحت تاثیر قرار می داد و او چهره ای بود که همه استان ها او را دوست داشتند و حتی قبل از انقلاب نیز اینگونه بود.

وی تاکید کرد: آمار ورودی پرونده در استان یزد باید مدنظر قرار بگیرد و راهکاری برای کاهش جرم و کاهش ورودی پرونده پیدا کنیم زیرا یزد همیشه در زمینه خانواده و بنیان آن، خداترسی و دین مداری زبانزد بوده و باید با تلاش مضاعف تابلوی قنات، قنوت و قناعت یزد حفظ شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما رویش های بسیاری از استان یزد داشته ایم و چهره های اثرگذاری در حوزه های مختلف در جبهه و جنگ و بعد از آن در حوزه های فرهنگی و دفاع از حرم شریف داشته اییم و باید تلاش کرد که این استان به برکت تلاش پیشینیان و به برکت خون شهدا و به برکت مجاهدان بماند و از این دارالعباده بودن آن صیانت شود.

وی افزود: نقش دادگستری و سازمان های وابسته به قوه قضاییه در این زمینه بسیار مهم است و باید مجدانه بخش های پیشگیری از وقوع جرم فعالیت کنند و با کمک دستگاه های اجرایی و دستگاه های فرهنگ ساز و الگوساز، پیشگیری از وقوع جرم را به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار دهند تا شاهد کاهش ناهنجاری های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی باشیم .

رییس قوه قضاییه ادامه داد: از قدیم کارهای ریش سفیدی در یزد و سایر نقاط مرسوم بود و اساس شورای حل اختلاف از همین فرهنگ سرچشمه گرفت و قرار نبود این شوراها کار قضایی انجام دهند، اگر اینگونه بود، دادگستری را توسعه می دادیم، که این کارکرد باید مدنظر باشد و کارکرد اصلی آن به کار گرفته شود.

رئیسی عنوان کرد: شوراهای حل اختلاف را می خواهیم ثبات دهیم و لایحه ای در همین راستا به دولت تقدیم شده است و با راه اندازی شورای حل اختلاف قرار بر توسعه دادگستری نبوده بلکه وظیفه آنها حل مسائل با ریش سفیدی و صلح و سازش است، زیرا کار قضاوت برعهده قوه قضاییه است.

وی با بیا اینکه سلامت دستگاه‌ها همواره مورد تاکید است افزود :نباید کوچکترین ناسلامتی در دستگاه‌های قضایی رخ دهد .

وی خطاب به کارکنان دستگاه‌های قضایی استان ها افزود ما به عنوان امت نبی اکرم (ص) باید با مردم و ارباب با خوش اخلاقی برخورد کنیم و مهربان باشیم و این یکی از اصول کاری ماست.

رییس دستگاه قضا در ادامه افزود: آمار و اطلاعات نادرست همه دولتمردان و مسوولان را به اشتباه می اندازد آمار باید دقیق باشد زیرا منشا بسیاری از تصمیم گیری ها آمار است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، امروز در صدر یک هیات عالی رتبه قضایی برای سفری یکروزه وارد شهر یزد شد.

وی در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی این شهر، مورد استقبال آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان، محمدعلی طالبی استاندار و جمعی از مدیران کل نهادها و مسوولان قضایی ، نظامی و انتظامی استان قرار گرفت.

رییس قوه قضاییه به همراه یک هیات عالی رتبه قضایی برای بررسی آخرین مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی به یزد سفر کرد و در چارچوب این سفر با نخبگان، کارآفرینان و تولیدکنندگان استان و اقشار مختلف مردم دیدار کرد .

شرکت در شورای عالی قوه قضاییه استان ، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری، شرکت در نشست شورای اداری و نشست خبری از دیگر برنامه های وی است.

همچنین تعدادی از معاونان و مدیران کل این قوه در سفر به برخی شهرستان‌ها مسائل و مشکلات قضایی این مناطق را بررسی می‌کنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از من مپرس