برنج‌های رسوبی در بنادر منتظر تخصیص ارز/ فروش برنج پاکستانی با نرخ 13 هزار تومان غیر منطقی است


برنج‌های رسوبی در بنادر منتظر تخصیص ارز/ فروش برنج پاکستانی با نرخ 13 هزار تومان غیر منطقی است

کشاورز گفت: با وجود پیگیری‌های مکرر بانک مرکزی تا کنون ارز مورد نیاز به برنج‌های رسوبی در بنادر را اختصاص نداده است.

برنج‌های رسوبی در بنادر منتظر تخصیص ارز/ فروش برنج پاکستانی با نرخ 13 هزار تومان غیر منطقی استمسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های مکرر برای ترخیص ۸۰ هزار تن برنج رسوبی از بنادر، اما تا کنون ارز مورد نیاز به این امر اختصاص نیافته است.

او افزود: با توجه به عدم اختصاص ارز حدود ۶ ماه تا کنون همچنان مقداری برنج در بنادر رسوب کرده است ضمن آنکه بیش از ۲۰۰ هزار تن کالا با ثبت سفارش جدید وارد کشور شده که هنوز ارز مورد نیاز به آن تخصیص داده نشده است.

کشاورز ادامه داد: با وجود آنکه لیست‌ها به صنعت و معدن برای ارسال به بانک مرکزی به منظور تخصیص ارز فرستاده شده، اما متاسفانه بخشی از لیست‌ها در صنعت و معدن است و بخشی دیگر به بانک مرکزی ارسال شده، اما با این وجود هیچگونه تخصیص ارزی صورت نگرفته که با استمرار این روند دچار چالش در بازار برنج خواهیم شد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره با اینکه کمبود و گرانی برنج خارجی دور از انتظار نیست بیان کرد: با استمرار رویکرد فعلی دولت و بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارز به ثبت سفارش‌های جدید و همچنین برنج‌های رسوبی در بنادر چالش کمبود و گرانی برنج خارجی در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود که این امر برای ۶ دهک جامعه که برنج خارجی مصرف میکنند مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول از بانک مرکزی انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز برای واردات برنج به منظور تنظیم بازار شب عید را اختصاص دهند در غیر این صورت سوء استفاده کنندگان شائبه کمبود و گرانی را در بازار ایجاد می‌کنند.

ضرورت واردات ۵۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با تاکید بر واردات ۵۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید گفت: با توجه به سرانه مصرف برنج خارجی برای تنظیم بازار شب عید رقمی حدود ۵۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور شود و از مسئولان ذی ربط انتظار میرود ظرف روز‌های باقی مانده تا اول بهمن ماه ارز مورد نیاز را اختصاص دهند در غیر این صورت مسئولان بانک مرکزی و وزارت سمت باید پاسخگوی کمبود یا گرانی برنج خارجی در بازار باشد چرا که در حال حاضر برنجی در انبار‌های وارد کنندگان نیست و هرآنچه در کشور موجود است در اختیار بنک داری‌ها است که در صورت عدم تخصیص ارز به واردات ممکن است برخی سوء استفاده کنندگان با شائبه کمبود و گرانی سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

کشاورز نرخ مصوب هر کیلو برنج پاکستانی را ۸هزارو ۹۰۰ و برنج هندی را ۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در حال حاضر فروشندگان با نرخ‌های بالاتری اقدام به عرضه برنج می‌کنند، اما از آنجا که برنج کالای استراتژیک در کشور به شما ر می‌رود از مسئولان انتظار می‌رود نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در پایان فروش برنج پاکستانی با نرخ ۱۳ هزار تومان را غیر منطقی دانست و گفت: اگر مسئولان بانک مرکزی و وزارت سمت توجهی به پیگیری وارد کنندگان مبنی بر اختصاص ارز به واردات ۵۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید نداشته باشند از این رو به سبب حساسیت خاص این کالا همانند بنزین باید خود پاسخگوی کمبود یا گرانی در بازار باشند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد