مقابل صادرات نیستیم


مقابل صادرات نیستیم

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بخش دولتی مقابل صادرات نیست، گفت: برای رفع بروکراسی پیش روی صادرات تلاش می‌کنیم، اما شرایط اقتصادی دشوار کشور اجازه برخی اقدامات را نمی‌دهد.

هوشنگ بازوند در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه که امروز (سوم بهمن) برگزار شد، با بیان اینکه بخش دولتی به هیچ عنوان در مقابل صادرات نیست، گفت: اینگونه نیست که دولت نخواهند برای تسهیل‌گری شرایط صادرات کاری انجام دهد، اما شرایط دشوار اقتصادی کشور کمی کار را سخت کرده است.

به گزارش ایسنا، بازوند ادامه داد: ما هم از بروکراسی سر راه صادرات نگرانیم، اما در برخی زمینه‌ها واقعا با توجه به شرایط سخت اقتصادی نمی‌توان اصلاحات چندانی انجام داد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به شرایط تحریم و اینکه دشمن به عنوان یک ترورریست اقتصادی تمام گلوگاه‌های کشور را رصد کرده و بنگاه‌های مالی را هدف می‌گیرد که منجر به افزایش تورم و ... شده، اظهار کرد: در چنین شرایطی امکان تک رقمی کردن سود تسهیلات بانکی و بسیاری از اقدامات دیگر نیست و اینطور نیست که مجموعه مدیریت مالی کشور نخواهد کاری بکند.

بازوند با بیان اینکه در این شرایط همه برای هدف مشترک که همان تسهیل امور است کار می‌کنند، افزود: حتی بانک‌ها نیز به خوبی پای کار هستند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها نیز با وجود مشکلاتی که به لحاظ نظارت دستگاه‌های نظارتی دارند به خوبی پای کار هستند، عنوان کرد: به هر حال بانک‌ها نیز قرار است گاهی تا 50، 60 درصد سرمایه‌گذاری یک پروژه را تامین کنند و باید به آنها حق بدهیم به همین اندازه نگران بازگشت سرمایه شان باشند.

استاندار کرمانشاه همکاری خود فعالین اقتصادی را نیز در شرایط کنونی ضروری خواند و یادآور شد: البته ما قدردان زحمات فعالان این عرصه هستیم که با رونق تولید و اشتغال به تامین معیشت مردم کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی یک اشتباه کوچک می‌تواند ضربه بزرگی به ما وارد کند، یادآور شد: نمونه این مشکل را در بسته شدن پنج، شش ماهه مرز سومار شاهد بودیم که حتی باعث شد طرف عراقی ایرادات سختی مانند فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها، احداث سکو و ... را نیز به ما تحمیل کند.

بازوند همچنین بر لزوم بهره‌گیری بهتر از ظرفیت بازار عراق تاکید کرد و گفت: معلوم نیست بازار عراق تا کی در اختیار ما باشد، پس باید از هرگونه فرصت سوزی برای استفاده از این بازار جلوگیری کنیم و جای پای خود را در این بازار محکم کنیم.

استاندار کرمانشاه همچنین اشاره‌ای هم به وضعیت نرخ بیکاری استان داشت و گفت: سال 1396 که به کرمانشاه آمدم نرخ بالای بیکاری استان به اندازه یک زلزله ویرانگر بود و تلاش کردیم این نرخ را کاهش دهیم، اگرچه هنوز نیز بسیاری از خانواده‌ها با معضل بیکاری مواجهند.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان در پاییزه سال 1395، 25.8 درصد بود که با میانگین کشور (11.9 درصد) فاصله داشت، اما در پاییز 1397 در شرایطی که نرخ بیکاری کشور 11.8 درصد بود، نرخ بیکاری کرمانشاه را به 18.4 درصد رساندیم.

بازوند از نرخ بیکاری 16.3 درصدی پاییز امسال کرمانشاه هم یاد کرد که هنوز هم با میانگین کشور که 10.6 درصد است، فاصله دارد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به برنامه‌ای که برای کاهش نرخ بیکاری استان تا افق 1400 و نزدیک کردن آن به میانگین کشور وجود دارد، تاکید کرد: امسال نرخ بیکاری را سه درصد کاهش دادیم و برای دو سال آتی نیز هر سال کاهش 2.5 درصدی را در برنامه داریم.

بازوند ادامه داد: البته در برنامه‌هایی که برای کاهش نرخ بیکاری داریم، به ورودی سالانه 7500 فارغ التحصیل به بازار کار، دپو بیکارانی که از گذشته داشتیم و همچنین ریزش نیروی کاری که ممکن است رخ دهد نیز توجه کرده ایم.

وی کاهش بیکاری را نیازمند برنامه مدون و استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف دانست و عنوان کرد: با هزار سخنرانی نمی‌توان نرخ بیکاری را کاهش داد، اما یک سخنرانی می‌تواند چندین شغل را از بین ببرد.

استاندار کرمانشاه بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای کاهش نرخ بیکاری نیز تاکید کرد و گفت: اعتبارات دولتی جوابگوی ایجاد شغل برای این تعداد بیکار نیست.

بازوند از وجود دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور یاد کرد و افزود: اگر موانع را مرتفع کنیم، این نقدینگی به سمت ما خواهد آمد و برای این امر چاره‌ای جز بهبود فضای کسب و کار نداریم که البته در این بخش نسبت به سنوات گذشته وضعیت بهتری داریم.

وی کرمانشاه را استان اول کشور از نظر امنیت سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: امسال شاهد ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به استان بودیم.

وی نمونه این امر را حضور سرمایه‌گذاران چینی در استان دانست و با بیان اینکه این سرمایه‌گذاران اکنون به خوبی کار می‌کنند، گفت: اگرچه برخی نقد داشتند که این سرمایه‌گذاران در استان‌های دیگر راه داده نشده‌اند، اما اخیرا فهمیدیم استانداران برخی استان‌ها به جهت عدم حضور این سرمایه‌گذاران در استان‌هایشان گلایه کردند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه پتانسیل‌های بیشتری هم برای جذب سرمایه‌گذاران دارد و استانی ثروتمند است، افزود: تنها نکته مهم این است که از ظرفیت‌هایی که داریم ناامید نشویم.

بازوند همچنین در بخشی از سخنانش از نقش مهم شهید سپهبد سلیمانی در پشتیبانی از مرزهای کشور هم قدردانی کرد و گفت: ایشان با خلوص نیت همیشگی خود نقش بسزایی در بازگشایی مرز خسروی داشتند.

در این مراسم از صادرکنندگان نمونه و خادمین صادرات استان تقدیر شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...