4 هزار راس دام سبک و سنگین در شاهین‌دژ پلاک‌کوبی شد


4 هزار راس دام سبک و سنگین در شاهین‌دژ پلاک‌کوبی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره جهادکشاورزی شاهین‌دژ گفت: چهار هزار راس دام سبک و سنگین همزمان با آغاز طرح اجباری پلاک‌کوبی در این شهرستان هویت‌گذاری شدند.

سعید خدایی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از مجموع دام‌های پلاک‌کوبی شده در این شهرستان سه هزار و ۵۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۵۰۰ راس هم گاو و گوساله هستند که از اول دیماه گذشته نسبت به هویت‌گذاری آنها اقدام شده است.

وی اضافه کرد: شاهین‌دژ در مجموع هفت هزار راس دام سنگین و حدود ۱۵۰ هزار راس دام سبک دارد که بایستی همه آنها در مدت یک سال که برای اجرای این طرح ملی تعیین شده یعنی تا تیرماه سال آینده پلاک‌کوبی شوند.

وی بابیان اینکه طرح پلاک‌کوبی دام‌ها یا هویت‌گذاری آنها یک طرح ملی و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون نظام دامپروری کشور است، گفت: این طرح بیشتر باهدف ردیابی، مالکیت و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود گله و کنترل سلامت دام و غذای انسان، اصلاح نژاد، امنیت سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی اجرا می‌شود.

وی با اجباری دانستن اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها در کشور، اظهار داشت: همه دام‌ها بایستی از سوی مالکان آنها پلاک‌کوبی شوند در غیراین صورت و بدون نصب پلاک، هرگونه جابجایی دام و خرید و فروش آن قاچاق محسوب شده و با صاحب آن برخورد خواهد شد.

رییس اداره جهادکشاورزی شاهین‌دژ ادامه داد: در طرح جدید پلاک‌کوبی دام‌ها، به هر دام یک پلاک ۱۵ رقمی نصب می‌شود که مشخص‌کننده هویت دام، مکان نگهداری و مالک آن است.

«خدایی»، درخصوص اجباری بودن بیمه دام‌ها همزمان با اجرای طرح پلاک‌کوبی نیز افزود: این طرح با هدف جبران خسارت دامداران در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و در قالب سه نوع بیمه‌نامه اجرا می‌شود و هر دامدار می‌توانند بسته به توانایی و غرامت پیش‌بینی شده از سوی بیمه، یکی را به دلخواه انتخاب کند.

وی اضافه کرد: غرامت‌های پیش‌بینی شده در بیمه دام‌ها امسال بسیار خوب است و یک دلیل آن هم، پرداخت بخشی از جبران غرامت به دام‌ها، از سوی سازمان دامپزشکی به بیمه است تا درصد غرامت‌ پرداختی به دامدار افزایش یابد.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی و مشارکت دامداران برای اجرای طرح ملی پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها، ادامه داد: تمامی مزایای اجرای این طرح عاید خود دامداران می‌شود ضمن اینکه پس از پایان طرح، توزیع هرگونه نهاده‌های دامی با قیمت‌ مصوب بین دامداران تنها به دام‌هایی که پلاکوبی شده باشند، تعلق خواهد گرفت.

شاهین‌دژ در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و از شهرستان‌های مهم در عرصه دامپروزی در استان به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی