آزادی 788 زندانی جرائم غیرعمد در کهگیلویه و بویراحمد


آزادی 788 زندانی جرائم غیرعمد در کهگیلویه و بویراحمد

جمیاری با اشاره به اولویت بحث کاهش جمعیت کیفری در زندان ها، گفت: به همین دلیل در سه سال گذشته با همکاری ستاد دیه 788 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان آزاد شدند که بدهی آنها بالغ بر 120 میلیارد تومان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «اسماعیل جمیاری» امروز (3 بهمن) در دیدار کارکنان و تعدادی از زندانیان «رای باز» سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد که در دفتر امام جمعه یاسوج برگزار شد، اظهار داشت: با هدف تقویت برنامه های دینی و مذهبی برای کارکنان و زندانیان پنج شنبه های هر هفته زیارت پرفیض عاشورا در اداره کل و زندان ها برگزار می شود.

وی گفت: سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور سه وظیفه مهم و اساسی برعهده دارد که نخستین آن اقدامات تامینی است، یعنی بحث مراقبت و نگهداری از زندانیان را برعهده دارد.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بحث مراقبت و نگهداری در همه کشورها وجود دارد، اما آنچه که زندانبانی اسلامی را متمایز از سایر زندانبانی رایج در سطح دنیا کرده، بحث تربیتی و حمایتی است، یعنی ما در کنار نگهداری و مراقبت، وظیفه و رسالت مهم تربیتی و حمایتی را برعهده داریم.

جمیاری اضافه کرد: منظور از اقدامات تربیتی یعنی اینکه ما فضایی را فراهم کنیم که اوقات فراغت زندانیان را پر کنیم و اقداماتی را انجام دهیم که باعث تقویت باورهای دینی، مذهبی، ندامت و پشیمانی آنها شود.

این عضو شورای قضایی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: زندانی با شرکت در فعالیت های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و استفاده از خدمات بهداشتی، درمانی، اشتغال زایی و حرفه آموزی هم اوقات فراغت آنها پر می شود و هم حسن رفتار و کردار آنها بیشتر می شود.

وی علیرغم کمبودهایی که در بخش فضای فیزیکی و اعتبار مالی در زندان ها وجود دارد، ولی همکاران ما به صورت جهادی و شبانه روزی در تلاش هستند که این فرصت را برای زندانی فراهم کنند، شخصیت او را بازسازی کنند و از همه مهم تر او را بازاجتماعی کنند؛ یعنی با شرکت زندانیان در محافل و مجالس مختلف به مردم و خانواده آنها بفهمانند این زندانی در زندان تحت تعلیم آموزش های دینی قرار گرفت و اکنون پشیمان شده است.

جمیاری اظهار داشت: همه تلاش ما این است که حتی فعالیت های زندان را به خارج از زندان بکشانیدم که برای مردم ثابت شود زندانی که جرمی مرتکب شده، تاوان آن را پس داده و اکنون جامعه باید او را پذیرش کند.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هیئت محبین اهل البیت (علیهم السلام) در زندان باز در مدت دو سال گذشته تشکیل شد، خاطرنشان کرد: این هیئت هم اکنون 300 نفر عضو دارد و در همه مناسبت های ملی و مذهبی مددجویان زندان باز که بخش عمده ای از محکومیت خود را سپری کرده اند و رافت اسلامی نظام قضایی آنها را باز گذاشته، در این مجالس، محافل، راهپیمایی ها، نماز جمعه و دیگر مناسبت ها شرکت می کنند.

وی با اشاره به اینکه بعد از انتصاب آیت الله رئیسی، بحث کاهش جمعیت کیفری در اولویت قرار گرفت، ابراز داشت: به همین دلیل در سه سال گذشته با همکاری ستاد دیه 788 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان آزاد شدند که بدهی آنها بالغ بر 120 میلیارد تومان بود.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این میزان بدهی با کمک مردم نوع دوست، خیرین استانی، کشوری، منابع ستاد دیه و تسهیلات وام ارزان قیمت توانستیم این تعداد افراد را آزاد کنیم.

جمیاری گفت: مرخصی های طولانی مدت، مرخصی پایان حبس و اشتغال به کار در زندان ها جدی گرفته شده و مسابقات قرآنی به بیرون از زندان ها کشیده شده، اعزام زندانیان زائر اولی با کمک دفتر آستان قدس رضوی که حدود 255 زندانی به مشهد مقدس اعزام شدند در دستور کار قررار گرفت.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار مراسم اعتکاف خارج از زندان برگزار شد، گفت: همه این فعالیت ها به این دلیل است که خانواده و جامعه به زندانی اعتماد پیدا کنند و در زمان آزادی، زندانی را مورد پذیرش قرار دهند.

این عضو شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: کار بعدی ما اقدامات حمایتی است و ما احساس می کنیم نباید خانواده زندانیان به حال خودشان رها شوند و آنها را تحت پوشش قرار دهیم که با ارتباط ما کمیته امداد، تعدای از خانواده ها تحت پوشش قرار گرفتند؛ ضمن اینکه انجمن حمایت از زندانیان را داریم که علیرغم بضاعت مالی، کمک حالی برای خانواده بدون سرپرست هستند.

جمیاری یادآور شد: یکی دیگر از مراکز حمایتی ما مرکز مراقبت بعد از خروج است، یعنی سازمان زندان ها، قوه قضائیه و نظام اسلامی به فکر زندانی و خانواده او هستند.

وی با اشاره به اینکه در زندان کلاس های آموزشی مختلفی برگزار می شود و به زندانیان گواهی داده می شود، اضافه کرد: در سه سال گذشته حدود 14 هزار گواهینامه فنی و حرفه ای صنایع دستی، کشاورزی و مسائل اعتقادی و قرآن آموزی به زندانیان داده شده است.

مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از آزادی زندانی و مراجعه به مرکز مراقبت بعد از خروج، با ارائه گواهینامه حرفه مربوطه، می تواند از تسهیلات خوداشتغالی استفاده کند که در این مدت، 179 زندانی تسهیلات ارزان قیمت خوداشتغالی دریافت کردند.

جمیاری خاطرنشان کرد: مجموعه زندان های استان کهگیلویه و بویراحمد به تاسی از رسالت خود از هر تلاشی دریغ نمی کند تا آمار زندانیان را کاهش دهد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته