زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد


زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب/ انتظار انقلابی به مردم روحیه می‌دهد

یک استاد دانشگاه تهران با اشاره به زمینه‌سازی مهدوی گام دوم انقلاب، گفت: مهدویت همکاری و همبستگی جهانی را به ارمغان می‌آورد و جمهوری اسلامی در گام دوم با تمدن‌سازی زمینه روی کار آمدن دولت موعود را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» امروز (پنجشنبه، سوم بهمن ماه) در شهر مقدس قم در حال برگزاری است. «علیرضا صدرا»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دارنده مقاله «زمینه سازی مهدوی گام دوم انقلاب اسلامی» در این همایش است. درباره دستاوردهای این پژوهش با وی گفتگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

مقاله «زمینه سازی مهدوی گام دوم انقلاب اسلامی» با چه اهدافی تالیف شده است؟

مقام معظم رهبری در فرازی راهبردی از بیانیه گام دوم انقلاب به نقش مهم و موثر جوانان اشاره و تاکید می کنند: همانطور که انقلاب و دفاع مقدس را جوانان به سرانجام رساندند باید در گام دوم انقلاب هم جوانان پیشرو باشند.

بالغ بر 37 مرتبه در این بیانیه به نقش جوانان تاکید و سپس بیش از 27 مورد به مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی اشاره می شود.

ایشان خطاب به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند: «نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.»

این نشان می دهد انقلاب اسلامی حرکتی است که در دوران غیبت یک چشم را به عاشورا و نهضت سرخ حسینی معطوف داشته و چشم دیگر را به آینده سبز مهدوی معطوف کرده، یعنی شور حسینی و شوق مهدوی این انقلاب را به سرانجام رسانده است.

این عظمت و شکوهی که در تشییع شهید سپهبد سردار سلیمانی خلق شد بدون شور ممکن نیست و بدون شوق جهت نمی یابد. یعنی هم باید شور باشد هم امید و جهت. انقلاب اسلامی اساسا این دو سویه را دارد و زمینه ساز مهدویت و ظهور است.

طی گام دوم انقلاب با رویکرد مهدوی، چه الزاماتی دارد؟

گام اول و 40 ساله گذشته نهضت امام راحل موفق به پیروزی انقلاب و نظام سازی شده که مراحل تاسیس و تثبیت نظام و دفاع مقدس و توسعه زیربنایی را پشت سر گذاشته است.

گام دوم با معماری مقام معظم رهبری در ادامه رهبری امام، مرحله تمدن سازی انقلاب را طی می کند که از جامعه سازی و امت سازی آغاز شده و به سوی تمدن سازی نوین اسلامی که فراملی است پیش می رود.

از این رو، در گام دوم انقلاب وحدت اسلامی، بازار بین المللی اسلامی، امنیت بین المللی اسلامی و مانند آن باید شکل بگیرد.

گام اول جهاد اصغر بود که با برداشتن موانع طی شد اما گام دوم به دلیل خودسازی تمدنی جهاد اکبر است.

چه ضرورت هایی برای این جهاد اکبر وجود دارد که باید تامین شود؟

در گام دومی که مقام معظم رهبری آن را هدایت می کنند با چالشی به عنوان ارتقای هر چه بیشتر کارآمدی ملی جمهوری اسلامی ایران که نقطه اصلی آن دولت سازی کارآمد است، مواجه هستیم. چون دولت اگر کارآمد بود در همه عرصه ها کارآمد خواهیم بود دولت در هر نظام فرانهاد است.

علاوه بر این، الگوسازی پیشرفت راهبرد ما است که رهبری معظم تصریح دارند این نمونه کوچکی از نماد جامعه عالی مهدوی است سند این مهم آماده شده و از ابتدای 1400 هجری شمسی ابلاغ می شود تا بر این اساس بتوانیم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم.

چشم انداز مهدوی گام دوم انقلاب چیست؟

چشم انداز ما این است که تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد؛ تمدن یعنی پیشرفت همه جانبه که معمولا 50 سال زمان می برد، مرحله قبل از آن را توسعه می خوانیم.

اینچنین نگاهی زمینه ساز ظهور و تقویت کننده است، انتظار گریز، تخریبی و منفعل را نفی کرده و انتظار را فعال، پویا و پایا و انقلابی می کند.

این انتظار به مردم روحیه انقلابی می دهد که برای ظهور دست روی دست نگذارند. وقتی ما آماده شویم در ظهور تعجیل رخ می دهد؛ ظهور حضرت حجت(عج) همچون نقش بستن تصویر روی آینه است اگر به آینه نزدیک شویم تصویر به ما نزدیک می شود.

از این رو، باید در این مسیر با جامعه پردازی و تمدن سازی، آمادگی انقلابی را تقویت کنیم و یاس و ناامیدی را کاهش دهیم گرایش به مهدویت هر چه بیشتر شود زمینه ظهور فراهم تر می شود.

مهدویت باران رحمت الهی است هر چه آمادگی بیشتر و انتظار فعال تر باشد نه تنها زمینه ساز ظهور است بلکه به آن تعجیل می بخشد.

اگر نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه عصر غیبت پیاده شود، چه تاثیری بر انتظار و حرکت به سوی ظهور خواهد داشت؟

انتظار فعال و انقلابی همچون انتظار برای آمدن مهمانی عظیم الشان و عزیز است که خانه را برای آن مهیا می کنیم و می آرائیم.

حضرت حجت(عج) نقش معمار را دارند ما باید آماده باشیم تا وقتی ایشان آمدند، با این معماری نظام جهانی را نظم دهیم نه مثل نبی اسرائیل که حضرت موسی(ع) را تنها گذاشتند.

منتظران باید برای ظهور زمینه سازی کرده و موانع را بردارند.

گام دوم انقلاب شرایط را فرهم می کند تا به سوی ظهور حرکت کنیم و در کل دنیا کارآمدی، پیشرفت، تمدن جهانی و همگرایی و تعاون و همکاری برقرار باشد نه تنازع و استکبار، ارتجاع و تروریسم، تحریم و تهدید و یکجانبه گرایی.

هر اندازه گام دوم اجرایی شود هم اثربخش خواهد بود هم الهام بخشی می کند تا به سوی جامعه جهانی مهدوی پیش برویم.

مهدویت همکاری و همبستگی جهانی را به ارمغان می آورد و جمهوری اسلامی در گام دوم با تمدن سازی زمینه روی کار آمدن دولت موعود را فراهم می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری