بررسی حدیث «افضل اعمال انتظار فرج» از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای


بررسی حدیث «افضل اعمال انتظار فرج» از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای

پژوهشگر اهل ترکیه جامعه المصطفی در بررسی حدیث «افضل اعمال انتظار فرج» از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای گفت: این حدیث در طول قرون متمادی در بین اهل‎سنت و شیعه جزو احادیث مشهور بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید حسین رضوی» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به حدیث انتظار از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اظهار داشت: مقصود از حدیث انتظار، این فرمایش نبی اکرم(ص) است که به صورتهای مختلف نقل شده است: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج».

پژوهشگر اهل ترکیه جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: این حدیث در منابع راویی و حدیثی اهل‌سنت از پنج طریق مختلف وارد شده و در کتب سته (مهمترین مجموعه حدیثی اهل سنت) از جمله در سنن ترمذی بابی با عنوان «باب فی انتظار الفرج» به آن اختصاص یافته است.

وی با بیان این که این حدیث در منابع حدیثی و روایی ما نیز از هشت طریق مختلف نقل شده است، ابراز داشت: اولین بار از زبان رسول اکرم و آخرین بار هم از زبان پدر بزرگوار امام زمان(عج) امام حسن عسکری(ع) جاری شده و در طول دوره امامت ۲۵۰ساله همواره مورد تأکید امامان هدایت قرار گرفته است.

حجت الاسلام رضوی ابراز داشت: این حدیث در طول قرون متمادی در بین اهلسنت و شیعه جزو احادیث مشهور بوده و انتساب آن به رسول اکرم(ص) به دلایل گوناگون صحیح و درست است؛ این حدیث هم در مسئله انتظار منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود و هم در مسائل مختلف و گرههای زندگی فردی و اجتماعی و اعتقادی به عنوان یک اصل مطرح است؛ ازاینرو نیاز به تبیین و تشریح دارد.

این پژوهشگر ترکیه ای خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب در مناسبتهای مختلف از این مسئله استفاده نموده و به تبیین و تفسیر آن پرداخته است و ما در این مقاله با استفاده از بیانات معظمله به تفسیر این حدیث پرداخته و گفته شده ماهیت و چیستی انتظار در این حدیث امید آینده روشن و آرمانی و بسترسازی برای آن است و مفهوم آن همانا چشمداشتن به وعده الهی و لطف لایزال یزدانی است.

وی تأکید کرد: موضوع آن انتظار ظهور به معنای زمینهسازی جهت ظهور آن حضرت و گشایش در همه امور است و نبود بنبست در زندگی فردی و اجتماعی و... میباشد.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا