کل و بز وحشی در کوه‌های اشنویه مشاهده شد


کل و بز وحشی در کوه‌های اشنویه مشاهده شد

مهاباد- ایرنا- گونه مهم و با ارزش کل و بز وحشی برای نخستین بار طی 2 دهه اخیر در کوه‌های شهرستان اشنویه مشاهده شد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی روز پنج‌شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: گونه کل و بز وحشی در بیشتر مناطق مشاهده می‌شد اما از سال‌های دهه ۱۳۷۰ تاکنون این گونه در مناطق کوهستانی اشنویه مشاهده نشده بود.

امید یوسفی اضافه کرد: کل و بز وحشی یکی از گونه‌های مهم و با ارزش از لحاظ تنوع زیستی بوده و مشاهده این گونه در این منطقه نشان می‌دهد که احتمال وجود سایر گونه‌ها از جمله گربه وحشی، گرگ و شغال وجود دارد.

وی پیش‌بینی کرد که این گونه با ارزش از مناطق کوهستانی شمال عراق و ترکیه به سمت نوار مرزی مهاجرت کرده باشد و این امر وجود امنیت و مهیا بودن شرایط زیستی مناسب برای حیات پستاندارانی مانند کل و بز وحشی باشد.

وی افزود: در حال حاضر، جمعیت کل و بز وحشی به حدود ۶ هزار راس در استان می‌رسد که نزدیک به چهار هزار راس آن در مناطق مرزی استان از سلماس تا سردشت و ۲ هزار و ۵۰۰ راس در منطقه حفاظت شده مراکان در شهرستان خوی زیست می‌کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بر اساس قوانین شکار و صید، هرگونه شکار جانوران وحشی در معرض انقراض ممنوع بوده و متخلفان علاوه بر محکومیت به جرائم نقدی به مجازات حبس نیز محکوم می‌شوند.

کل و بز (Capra aegagrus) گونه‌ای از بز کوهی است که نوع نر آن «کل» نامیده می‌شود که شاخ‌های بلند و شمشیر مانندی دارند و گستره زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود.

شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا