سالانه 11 هزار طرح عمرانی در روستاهای کشور بهره‌برداری می‌شود


سالانه 11 هزار طرح عمرانی در روستاهای کشور بهره‌برداری می‌شود

دزفول- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سالانه حدود 11 هزار طرح عمرانی توسط دهیاری‌های کشور اجرا و بهره‌برداری می‌شود.

اسماعیل زیارتی روز چهارشنبه در حاشیه بیست و هفتمین کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دهیاری‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دزفول افزود: رویکرد دولت واگذاری امور به مردم است به همین منظور ۳۸ هزار شورای اسلامی روستا با ۱۱۸ هزار عضو راه‌اندازی شد.

وی به ایجاد ۳۷ هزار دهیاری در روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال‌ از طریق دولت به حساب دهیاری‌ها واریز شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: حاکمیت به نهادهای مردمی و غیردولتی اعتماد پیدا کرده لذا مردم باید نیازهای خود را در اولویت قرار دهند و بر اجرای طرح‌ها نظارت کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در ۲۹ هزار روستای کشور خودروی حمل زباله اقدام به جمع آوری زباله‌ها می‌کند که این امر تا ۱۵ سال پیش انجام نمی‌شد.

زیارتی اظهار امیدواری کرد روز به روز به بالندگی نهاد شوراها و دهیاری‌ها کمک کنیم تا بیشترین نیازهای اهالی در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: قوانین و مقررات دهیاری‌ها اصلاح و قانون مالیات بر ارزش افزوده نهایی و تبدیل به قانون دائمی شده است که تاثیر بسزایی در توسعه پایدار روستاها دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: دولت آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها را نیز در سال ۹۸ اصلاح و ابلاغ کرده که به افزایش اختیارات نهادهای مردمی می‌انجامد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ثابت ماندن جمعیت روستایی اشاره کرد و گفت: در حالی که جمعیت کشور افزایش می‌یابد جمعیت روستایی ثابت مانده که این امر ممکن است دلایلی چون تبدیل شدن روستا به شهر، الحاق روستاها به شهر و یا مهاجرت باشد.

زیارتی افزود: حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل بخش کشاورزی در روستاهای کشور وجود دارد که نشان می‌دهد اگر روستایی‌ها بخواهند در روستا بمانند با ظرفیت‌های موجود نمی‌توانند دوام بیاورند.

وی گفت: برای نگهداری این جمعیت در روستاها باید در زمینه کشاورزی، دامپروری و سایر زمینه‌ها اشتغال ایجاد شود تا مهاجرت‌ها رویکرد مهاجرت رفاهی پیدا کند.

این مسوول بیان کرد: باید شرایط به گونه‌ای تغییر یابد که ماندن افراد در روستا به نفع آنها باشد لذا باید با خلق مزیت و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری زمینه ماندگاری اهالی در روستاها را ایجاد کرد.

بیست و هفتمین کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دهیاری‌های کشور با حضور مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های ۶ استان کشور به مدت ۲ روز به میزبانی شهرستان دزفول در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی