بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟


اگر اخیرا دچار مشکلات قلبی شده‌اید و یا به دنبال پیشگیری از آن هستید احتمالا به ذهن‌تان رسیده است که بهترین رژیم غذایی برای قلب چیست و چه غذاهایی برای سلامت قلب و عروق شما از همه بهتر هستند. واقعیت این است که خوردن غذاهای درست برای سلامت قلب شما موضوعی حیاتی است: چون بیماری‌های […] نوشته بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟...

هالث ۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۴۶ 0
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟
0
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

اگر اخیرا دچار مشکلات قلبی شده‌اید و یا به دنبال پیشگیری از آن هستید احتمالا به ذهن‌تان رسیده است که بهترین رژیم غذایی برای قلب چیست و چه غذاهایی برای سلامت قلب و عروق شما از همه بهتر هستند. واقعیت این است که خوردن غذاهای درست برای سلامت قلب شما موضوعی حیاتی است: چون بیماری‌های قلبی بخصوص در دهه‌های اخیر منجر به مرگ عده زیادی شده است. در اینجا شما می‌توانید بهترین و بدترین نوع رژیم غذایی برای قلب را با توجه به گفته کارشناسان مورد بررسی قرار دهید.

بهترین: دش، بهترین رژیم غذایی برای قلب و فشار خونبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

رژیم دش که مختصر شده عبارت روشهای تغذیه‌ای متوقف کردن فشار خون است و توسط انستیتوی ملی قلب، ریه و خون به طور ویژه برای کاهش فشار خون و جلوگیری از فشار خون بالا طراحی شده است. رژیم غذایی دش بر غذاهای سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی و پایین بودن چربی اشباع، نمک و شکر تاکید دارد و این ویژگی‌ها به مدت ۲۰ سال تحت نظارت علمی قرار گرفته است؛ برای کاهش فشار خون و کلسترول موثر است.

در رژیم دش، مقدار زیادی میوه‌، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، ماهی، بوقلمون و لبنیات کم چرب می‌خورید در حالی که گوشت‌های چرب، شیرینی‌ها و غذاهای پردازش شده سدیم‌دار را کاهش می‌دهید.

یک روز با رژیم غذایی دش: صبحانه: ماست با میوه و اجیل. ناهار: بوقلمون و سبزیجات برشته با نان کامل. میان وعده: سبزیجات با حمص یا گواکامول. شام: ماهی با سبزیجات و برنج قهوه‌ای.

بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

نکته آخر: این رژیم بر خوردن غذاهای کامل بدون کنار گذاشتن کل گروه‌های غذایی تاکید دارد که این رژیم غذایی را برای انجام در طولانی مدت، آسان می‌کند و اثرات اثبات شده آن، این رژیم را به عنوان یکی از بهترین‌های رژِیم غذایی برای قلب و عروق، می‌سازد. در مورد بهترین غذاها برای کاهش فشار خون، نکاتی چند را بیاموزید.

بهترین: رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین رژیم غذایی برای قلب و عروقبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

شاید محبوب‌ترین و معقول‌ترین رویکرد این روزها، الگو گرفتن از شیوه‌های تغذیه‌ای مردمان منطقه مدیترانه باشد، جای که شیوع بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر از سایر مناطق جهان است. این رژیم غذایی شامل میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، حبوبات، آجیل، روغن زیتون و ماهی است و مرغ و تخم مرغ در حد اعتدال، مصرف می‌شود. شیرینی‌ها و گوشت قرمز، فقط گاهی استفاده می‌شوند. ادامه دادن این رژیم بارها و بارها ثابت کرده که برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی به خاطر فواید کاهش دهنده التهاب میوه‌ها و سبزی‌ها و چربی‌های غیر اشباع (همانند روغن زیتون)، مفید و موثر است.

یک روز با رژیم غذایی مدیترانه‌ای: صبحانه: املت سبزیجات. ناهار: سالاد گندم فارو با نخود، سبزیجات و سرکه روغن. میان وعده: میوه با مشتی آجیل. شام: پاستای غلات کامل با غذای دریایی، سبزیجات و روغن زیتون.

نکته آخر: این یک نسخه خوب برای برنامه غذایی ضد التهاب است که به سادگی هم قابل استفاده است.

بهترین: رژیم غذایی گیاهخواری (وگان)بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

آماده کنار گذاشتن همه فراورده‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی، بوقلمون، تخم مرغ‌ها و فراورده‌های لبنی هستید؟ بسیاری از افراد از رژیم غذایی گیاهخواری برای حفاظت از کره زمین یا بخاطر دفاع از حقوق حیوانات، استفاده می‌کنند اما در عین حال رژیمی عالی برای سلامتی است. التهاب نقش مهمی در بروز و پیشرفت بیماری قلبی دارد و رژیم غذایی گیاهی از جمله بسیاری از غذاهای ضد التهاب مثل میوه‌های غنی از پلی فنول و غلات کامل سرشار از فیبر است. تحقیقات نشان می‌دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی غذایی التهاب را کاهش می‌دهد. ادامه دادن رژیم وگان کلسترول را کاهش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند و برای قلب شما عالی است.

یک روز با رژیم غذایی وگان: صبحانه: آووکادوی اسکرامبل با تافوی اسکرامبل شده و اسموتی شیر بادام و توت. ناهار: سالاد کینوا و عدس با سس ارده. میان وعده: آجیل. ناهار: برگر لوبیای سیاه و گردو روی نان غلات کامل با سالاد سبزی.

نکته آخر: اگر بتوانید این رژیم غذایی را دنبال کنید، قلب‌تان از شما تشکر خواهد کرد.

بهترین: فلکسیترین بهترین رژیم غذایی برای قلب و عروقبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

فلکسیترین ترکیبی از دو واژه فلکسیبل به معنای انعطاف پذیر و وجترین یعنی همان رژیم غذایی گیاهی بدون گوشت و همراه با لبنیات و تخم مرغ است. رژیم غذایی فلکسترین عمدتا وجترین است البته همراه با گوشت که مقدار کمی در حد استفاده از این ماده غذایی است. رزیم وجترین انعطاف پذیر بر این استوار است که می‌توانید از فواید سلامتی رژیم غذایی بدون گوشت با تغذیه وحترین در اکثر اوقات بهره مند شوید در عین حال اجازه دارید که گاهی اوقات برگر هم بخورید تا حس نکنید محروم شده‌اید.

نکته مهم در رژیم فلکسترین تمرکز بر پروتئین‌های گیاهی همانند حبوبات، آجیل و دانه‌های خوراکی است نه پروتئین‌های حیوانی، در حالی که غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات هم وجود دارند. در رژیم فلکسیترین، هیچ قانونی وجود ندارد که بگویید چه زمان‌هایی گوشت بخورید. اما تحقیقات از ایده جایگزین کردن مقدار کمی گوشت در رژیم غذایی همراه با پروتئین‌های گیاهی موجب بهبود قلب و همزمان کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌هایی همانند سرطان خواهد شد.

یک روز غذا با رژیم فلکسترین: صبحانه: اوتمیل با میوه و آجیل. ناهار: رپ غلات کامل با سبزیجات و نخود. میان وعده: ماست با توت و گرانولا. شام: سوپ ورمیشل و سبزیجات با لوبیا سفید یا مرغ.

نکته آخر: این رژیم غذایی، برنامه غذایی خوبی برای افرادی است که سبک غذایی وجترین را دوست دارند اما نمی‌توانند گوشت را به طور کامل حذف کنند.

بهترین: رژیم غذایی نوردیک بهترین رژیم غذایی برای قلب و کلسترولبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

رژیم غذایی نوردیک بوسیله گروهی متشکل از سرآشپزها، پزشکان، دانشمندان و متخصصان تغذیه به منظور مقابله با افزایش نرخ چاقی در کشورهای شمال اروپا بود. این رژیم بر سه اصل اساسی پایه گذاری شده است: سعی کنید غذاهای گیاهی بیشتر و گوشت کمتر، غذاهای دریایی بیشتر و خوردن غذاهای وحشی بیشتر بخصوص توت‌ها را انجام دهید.

تحقیقات در مورد رژیم نوردیک نشان می‌دهد که به کاهش کلی کلسترول و سطح LDL کمک می‌کند. رژیم غذایی نوردیک بر پایه غذاهای مغذی است که در کشورهای شمال اروپا بسیار متداول است. توصیه‌های زیادی برای مصرف سبزیجات ریشه‌ای، کلم‌ها، ماهی‌ها همانند قزل آلا و تن، غلاتی همچون جو دوسر و جو و قارچ‌های وحشی و توت‌ها شده است.

یک روز با رژیم غذایی نوردیک: صبحانه: اوتمیل با توت‌های وحشی و آجیل. ناهار: سالاد جو با لوبیا، کلم و سس سرکه و روغن. میان وعده: گلابی با گردو. شام: ماهی چرب (مثل سالمون یا تن) با قارچ و سبزیجات برشته.

نکته آخر: این رژیم بر اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که یکی ار بهترین رژیم غذایی برای قلب و عروق است به استثنا اینکه روغن زیتون با روغن کانولا عوض شده است.

بدترین: رژیم کتوژنیکبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

محققان هنوز در حال تحقیق در مورد این برنامه غذایی محبوب هستند. در رژیم کتوژنیک، بیش از ۷۰ درصد کالری‌ها از طریق چربی و فقط ۵ درصد از طریق کربوهیدرات‌ها است. ۲۵ درصد باقیمانده هم از پروتئین‌ها به دست می‌آید. این برخلا توصیه‌های موسسه‌های پزشکی و تغذیه است که ۴۵ تا ۶۵ درصد از کربوهیدرات، ۲۰ تا ۳۵ درصد از پروتئین و ۱۰ تا ۳۵ درصد را از چربی، مناسب می‌دانند.

تحقیقات اخیر پیشنهاد می‌کنند که رژیم کتوژنیک می‌توانند به بهبود سطح چربی خون همانند تری گلیسرید و کلسترول کمک کند اما نتایج ممکن است مربوط به کوتاه مدت باشند بنابراین انجام آن به مدت طولانی خیلی سخت است.

یک روز با رژیم کتوژنیک: صبحانه: تخم مرغ پخته با کره و آووکادو. ناهار: سالاد سزار با گوشت یا ماهی، پنیر و مقداری سس روغنی. میان وعده: پوشت و برش‌های پنیر. شام: کاری گوشت با شیر نارگیل، بدون سبزیجات نشاسته‌ای و برنج کلم (کلم ریز شده پخته شبیه برنج).

نکته آخر: اگر چه داوری در مورد رژیم کتوژنیک هنوز زود است اما بهتر است که این رژیم را کنار بگذارید چون انجام آن در طولانی مدت دشوار خواهد بود و رژیم‌های غذایی آسانتری خواهد بود که سالها تحقیق از آنها حمایت می‌کند.

بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق: رژیم پالئوبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

این رژیم غذایی بر اساس باورهای برخی افراد در مورد خوردنی‌های اجداد ما در دوران پارینه سنگی است. این رژیم صرفا شامل غذاهایی ست که در دسترس جامعه شکارچی است: گوشت حیوان علفخوار، ماهی، تخم مرغ، آجیل، دانه‌های خوراکی، سبزیجات و میوه است. این برنامه غذایی، کلیه غلات، حبوبات، لبنیات، غذاهای پردازش شده و قندهای تصفیه را کنار می‌گذارد.

حمایت کنندگان رژیم پالئو ادعا می‌کنند که این رژیم کاهش دهنده خطر بیماری‌هایی همانند بیماری قلبی و سرطان است اما تحقیقات حمایت کننده از این ادعا، کم هستند. یک تحقیق کوچک در مورد نه نفر نشان داد که سبک غذایی پالئو به بهبود فشار خون و سطج کلسترول کمک کرد اما این پیشرفت‌ها در مقایسه با شرکت کنندگان معمولی کمتر از رژیم غذایی سالم بود بنابراین هیچ مقایسه‌ای میان برنامه غذایی پالئو و رژیم غذایی سالم انجام نشد.

برنامه غذایی پالئو در یک روز: صبحانه: تخم مرغ‌های درست شده در روغن نارگیل و سبزیجات تفت داده شده. ناهار: ران مرغ ارگانیک با سیب زمینی شیرین پخته و سبزیجات: میان وعده: آجیل و دانه‌ها با نارگیل خشک شده. ناهار: استیک گاو علفخوار با کدو حلوایی و سبزی‌های برگی.

نکته آخر: حذف کردن غذاهای فرآوری شده و قند تصفیه شده خوب است. کنار گذاشتن همه غلات و حبوبات چطور؟ نه این غذاهای غنی از فیبر برای سلامت قلب شما عالی هستند.

بدترین رژیم غذایی برای قلب: رژیم کم چربی و سرشار از کربوهیدراتبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، کارشناسان تغذیه و سلامت باور داشتند بر این باور بودند که خوردن چربی و کلسترول منجر به افزایش وزن و سطح بالاتر کلسترول در خون می‌شود. این مساله یک باور اشتباه بود که پذیرفته شد اما هیچ کس متوجه نشد تا زمانی که کل ایالات متحده (و اکثر کشورهای جهان) بیش از اندازه از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، استفاده کردند، نرخ چاقی و بیماری قلبی به نحو وحشتناکی بالا رفت.

در حالی که پژوهشگران سعی دارند بفهمند که تا چه حد چربی‌های اشباع (انواع موجود در گوشت و لبنیات) به قلب صدمه می‌زند، ما این را می‌دانیم که خوردن یک رژیم غذایی کم چرب بسیار ناخوشایند است. در تحقیقات، روش غذایی کم چرب، خطر بیماری قلبی عروقی را به هنگام مقایسه با رژیم‌های غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده بالا، بهبود نمی‌دهد.

رژیم غذایی کم چرب با کربوهیدرات بالا در یک روز: صبحانه: غلات با شیر بدون چربی و یک عدد موز. ناهار: سینه مرغ با مایونز کم چرب و کاهو. میان وعده: نان پرتزل یا پاپ کورن و یک عدد سیب. ناهار: پاستا با سس سیب زمینی و بوقلمون چرخ کرده بدون چربی.

نکته آخر: بعضی از چربی‌ها خوب هستند، بنابراین برنامه ریزی برای مقادیر متناسب چربی‌های اشباع همانند چربی‌های ضد التهاب امگا۳ در رژیم غذایی، خوب هستند.

بدترین: رژیم غذایی ۳۰ روزهبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

پایبندی کوتاه مدت به یک رژیم غذایی شدید، برای افرادی که تمایل به بازگشت به عادت‌های بد غذایی دارند، کارآمد نیست. و این مشکل همراه با رژیم غذایی ۳۰ روزه است که به مدت ۳۰ روز متعهد می‌شوید که غذاهایی کامل مانند سبزیجات، گوشت، تخم مرغ، ماهی، برخی میوه‌ها و بعضی از چربی‌ها همانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها را بخورید. هر نوع غذای فرآوری شده از جمله غلات، حبوبات (مانند لوبیا و بادام زمینی) و قند محدود شده است.

بعد از ۳۰ روز می‌توانید به آرامی غذاهایی را که واقعا موجب مشکلاتی برای شما می‌شدند را دوباره وارد رژیم غذایی کنید. مساله این است که هیچ تحقیق مستقلی درباره رژیم غذایی ۳۰ روز غذای کامل به عنوان یک رژیم موقت یا دائمی نشده است. دستورالعمل‌های محدود کننده آن بسیاری از غذاهای مناسب قلب همانند کفیر، ماست (که حاوی پروبیوتیک مفید برای قلب هستند)، غلات سبوس‌دار و حبوبات را حذف کرده است.

یک روز با رژیم غذایی ۳۰ روز غذای کامل: صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات پخته در روغن نارگیل. ناهار: سالاد با مرغ و آووکادو. شام: استیک با سیب زمینی شیرین و سبزیجات پخته شده با روغن نارگیل.

نکته آخر: این رژیم هم همانند پالئو با حذف یک سری گروه‌های غذایی می‌تواند به قلب صدمه بزند.

بدترین: رژیم غذایی قلیاییبهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟

مفهوم رژیم غذایی قلیایی کاهش اسیدیته بدن است که شما را سالمتر کرده و کمتر در معرض بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی قرار می‌دهد. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند خوردن بیشتر غذاهای قلیایی (همانند سبزیجات، لوبیا و حبوبات، بعضی از میوه‌ها، بادام، چیا و گندم سیاه) و محدود کردن غذاهای اسیدی (همانند گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، غلات، اکثر مغزهای خوراکی، توت‌ها، قند و کافئین) می‌تواند اسیدیته بدن را متعادل کند و بدن شما را به یک pH سالم برساند.

یک روز با رژیم غذایی قلیایی: صبحانه: پودینگ چیا با شیر بادام. ناهار: سبزیجات و سالاد لوبیا. میان وعده: سیب با کره بادام. شام: سالاد با تافو و آووکادو.

نکته آخر: تاکید این رژیم غذایی برای قلب به خاطر سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی که برای سلامتی قلب مفید هستند، خوب است اما مشکل اینجاست که هیچ تحقیقی در مورد این ادعا وجود ندارد که قلیایی بودن رژیم غذایی، مفید باشد و این مفهوم مورد بررسی دقیق علمی قرار نگرفته است.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thehealthy

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا