طراحی سیستمی برای تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز


طراحی سیستمی برای تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز
پژوهشگران در دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی یک سیستم تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز شدند.

به گزارش مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دکتر فرزانه شایق یکی از مجریان طرح پژوهشی« طراحی سیستم تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز با جریان الکتریکی تداخلی» خاطرنشان کرد:شیوه تحریک غیر تهاجمی عمقی مغز طبق میدان های الکتریکی تداخلی بعنوان شیوه ای تازه برای تحریک الکتریکی ساختارهای عمقی مغز جدیدا معرفی شده و توسعه آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او با بیان این که انجام این پژوهش روشی تازه برای پژوهش های درحوزه تحریک عمقی مغز است، گفت:هدف این پژوهش مطالعه عمیق مکانیسم اصلی این شیوه و ارزیابی آن با بهره بردن از تجزیه و تحلیل محاسباتی و ارزیابی آزمایشگاهی است.

مجری این طرح پژوهشی اضافه کرد:بسیاری از بیماری های عصبی و اختلال های روانشناختی امکان دارد با استفاده از دارو قابل معالجه نبوده و یا این درمان ها دارای عارضه های جانبی باشند، بدین ترتیب در سال های گذشته روشی با عنوان تحریک مغز جایگزین درمانهای دارویی شده است.

او متذکر شد: در این شیوه ساختار مغز با استفاده از جریان الکتریکی تحریک می شود که به بهبود علاج کمک می کند.

شایق بیان کرد: کاربرد شیوه های تحریک غیرتهاجمی رایج مانند تحریک مغناطیسی یا الکتریکی فراجمجمه ای در تحریک ساختارهای عمقی بدون اثر گذاری بر لایه های سطحی مغز بطور مستقیم هنوز تایید نشده است و از طرف دیگر، روش تحریک عمقی مغز (تحریک تهاجمی) که تحریکات الکتریکی مغز از طریق قرار گیری الکترودهایی درون بافت مغز انجام می شود، خطراتی را برای مریض بهمراه دارد.

او خاطر نشان کرد: انجام این پژوهش روشی تازه برای مطالعات درحوزه تحریک عمقی مغز است بطوری که با استفاده از جریان الکتریکی تداخلی بصورت غیر تهاجمی به نقاط عمقی مغز دسترسی پیدا می کنیم.

او ادامه داد: سیگنال های دریافت شده ( پتانسیل محلی میدان) نشان داد که این شیوه توانایی تحریک نقاط عمقی مغز بدون اثر گذاری روی قشر مغز بصورت مستقیم را دارا است.

شایق خاطر نشان کرد:در این پژوهش با بهره بردن از شیوه های مدلسازی، مغز مدل شده و میدان تحریک حاصل از اعمال جریان های الکتریکی بصورت تحلیلی محاسبه شدند و نتیجه حاصل از انجام آزمایش بر روی مغزموش نشان می دهد که توان فرکانسی سیگنال ها در طول تحریک نسبت به قبل تحریک افزایش معناداری داشته است.

او یادآور شد: یکی از کاربردهای اصلی تحریک عمقی غیرتهاجمی در درمان اعتیاد است، که اکنون در موش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.

این طرح پژوهشی با همکاری دکتر رسول امیرفتاحیبه انجام رسیده است. بخشی از نتیجه این تحقیق با عنوان “Computational analysis of non- invasive deep brain stimulation based on interfering electric fields” در مجله Physics in Medicine Biology به چاپ رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!