توقف ساخت و ساز در مناطق زلزله زده سراب به دلیل سرمای هوا


توقف ساخت و ساز در  مناطق زلزله زده سراب به دلیل سرمای هوا

فرماندار شهرستان سراب از توقف ساخت و ساز در مناطق زلزله زده سراب به دلیل سرمای هوا خبر داد و گفت: ساخت و ساز از روز گذشته متوقف شده و با مساعد شدن شرایط آب و هوایی و در تعطیلات عید نوروز دوباره از سر گرفته می‎شود.

ایرج ثقفی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: با اقدامات انجام شده از همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه، اسکان اضطرای زلزله زدگان، سه روز پس از حادثه به اتمام رسید و تلاش‌ها برای هر چه سریع‌تر تمام شدن مراحل اسکان دائم ادامه دارد.

وی گفت: ساخت 200 واحد اسکان دائم آغاز شده و تعدای از آن‌ها در مرحله بهره‌برداری هستند، اگر شرایط آب و هوایی اجازه می‌داد، ساخت اسکان دائم نیز تا کنون به پایان رسیده بود.

وی با اشاره به این‌که 1000 واحد ساختمانی در روستاهای شهرستان سراب از زمین لرزه اخیر متاثر شده بود، اظهار کرد: تمامی امکانات معیشتی و تسهیلات کمکی و بلاعوض به این افراد تعلق می‎گیرد، البته به دلیل ارسال زود هنگام آمار، حدود 200 نفر نیز به این آمار افزوده شده که منتظر مصوب شدن آن در هیات دولت هستیم.

فرماندار شهرستان سراب، خاطرنشان کرد: 10 دقیقه پس از وقوع زمین لرزه، اعضای مدیریت بحران در محل حضور داشتند و با دریافت اطلاعات از مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی از کانون زمین لرزه مطلع شده و پس از تشکیل جلسه با شوراها و دهیارهای روستاها تماس گرفتیم.

وی با بیان این‌که خسارت زلزله در 20 روستای سراب بسیار مشهود بود و پس از اطلاعات تکمیلی، مشخص شد که 58 روستا تحت تاثیر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: شب اول حادثه حدود 500 نفر به بیمارستان منتقل شده و 15 نفر بستری و یک نفر برای ادامه روند درمان به یکی از مراکز درمانی تبریز منتقل شد.

ثقفی متذکر شد: اکنون، هیچ فردی در روستاهای زلزله زده سراب در چادر ساکن نبوده و با جمع‌آوری چادرها همه در اتاقک یا کانکس ساکن شده و یا با استفاده از وام 10 میلیونی بلاعوض، از شرط خانه استیجاری برای اسکان موقت استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد از آواربرداری‌ها به پایان رسیده است و برخی جاها نیز نیاز به تعیین حریم بوده و پس از مساعد شدن شرایط آب و هوایی به طور کامل آواربرداری می‎شود.

وی با تاکید بر ضرورت بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی به منظور مقابله با آثار مخرب حوادث طبیعی، گفت: میزان تسهیلات بانکی به این منظور 40 میلیون تومان بوده و هشت میلیون تومان نیز وام بلاعوض به روستاییانی که خانه‌هایشان نیاز به مقاوم سازی دارد، تعلق می‌گیرد.

فرماندار شهرستان سراب در ادامه با اشاره به این‌که توزیع کمک‌های نقدی یا غیرنقدی بین مردم در ابتدا با بی نظمی مواجه بود، اظهار کرد: این کمک‌ها به دلیل همین بی نظمی در توزیع، به دست برخی نرسید، از این رو تصمیم گرفتیم تا کمک‌ها را سازماندهی کنیم و به دست نیازمندان برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 15 خانواده زلزله‌زده از مددجویان کمیته امداد و 17 خانواده نیز از مددجویان بهزیستی هستند و مبلغ بلاعوض 100 میلیون تومانی توسط مدیر کل کمیته امداد استان در بین مددجویان تحت پوشش در این مناطق توزیع شد و بهزیستی هم اقدام به توزیع بسته‌های کمکی و غذایی بین مددجویان کرد.

وی در ادامه متذکر شد: همکاری مدیریت بحران استان بسیار خوب بود، مسئولان کشوری وزیر بهداشت، معاون اول رئیس جمهور و رئیس بنیاد مسکن کشور از مناطق زلزله زده سراب بازدید کرده و گزارشاتی را که لازم بود، به هیات دولت ارسال کردند، چرا که برخی تصمیمات نیازمند تایید هیات دولت بود و تخصیص اعتبار بدون این اقدامات ممکن نبود.

ثقفی با قدردانی از اعلام آمادگی استاندار آذربایجان غربی و اعضای ستاد بحران استانداری آذربایجان غربی در راستای کمک به مناطق زلزله‌زده، متذکر شد: استاندار آذربایجان شرقی از همان روز اول با حضور در محل و اهدای کمک‌های نقدی و غیر نقدی در راه کمک به زلزله زدگان، پیشقدم شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس