مراقب باشید شکم بزرگ کار دست‌تان ندهد!


مراقب باشید شکم بزرگ کار دست‌تان ندهد!
بنا بر بررسی پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، شکم بزرگ افرادی که یک سکته قلبی را از سر گذرانده اند، آن ها را در خطر حمله قلبی دیگری قرار می دهد.

به گزارش خبرآنلاین از مدیکال اکسپرس، در بررسی های گذشته پژوهشگران مشخص شده بود که چاقی شکم یکی از عوامل ابتلا به سکته قلبی است. اما تا کنون معلوم نبود که این نوع چاقی میتواند افراد را بارها در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی قرار دهد.

بیماران مبتلا به سکته قلبی معمولاً بعد از تحمل اولین سکته قلبی تحت درمانهای پزشکی و مراقبت های سخت قرار می گیرند تا دچار سکته دیگری نشوند. به این روش مراقبتی، پیش‌گیری ثانویه می گویند. در این روش پزشکان تلاش می کنند تا عوامل خطرناک مؤثر در بروز سکته قلبی، مانند بالا بودن قند خون، لیپیدها و فشار خون را بکاهند. البته بزرگی شکم هم یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی است که اکنون مشخص شده این نوع چاقی میتواند باعث عود چندین باره سکته قلبی شود.

پژوهشگران سوئدی در بررسی های روی بیش از ۲۲هزار مریض که یکبار سکته قلبی تحمل کرده بودند به نتیجه فوق دست یافتند.

بیشتر داوطلبان ازمایش- ۷۸ درصد از مردها و ۹۰ درصد از زن ها- شکم بزرگ( حدود ۹۴ سانتیمتر به بالا برای مردها و ۸۰ سانتیمتر به بالا برای زن ها) داشتند.

شکم بزرگ علاوه بر عوامل خطرزای دیگر مانند استعمال سیگار، دیابت، پرفشاری خون، لیپیدهای خون و شاخص توده بدنی، میتواند فرد را به سکته های قلبی ملایم یا مرگبار مبتلا کند.

در بررسی های بیشتر مشخص شد، شکم بزرگ بیش از هر عامل دیگر، فرد را در خطر ابتلای مجدد به سکته قلبی قرار می دهد. در واقع شکم بزرگ، سرعت بسته شدن رگ های خونی در تصلب الشرایین را بالا برده و سبب افزایش فشار خون، قند خون بالا، مقاومت انسولینی( دیابت) و مقدار لیپیدها در خون می شود. به این ترتیب بیمار در معرض سکته قلبی مجدد قرار می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، برای سالم نگهداشتن قلب و همچنین کاهش احتمال عود سکته قلبی، از چاق شدن شکم پیش‌گیری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر