روشهای گرفتن تلخی فسنجان و دلایل تلخ شدن خورش


برای گرفتن تلخی خورش فسنجان می‌توانید از موادی مثل آبلیمو، سیب یا شکر استفاده کنید. اما بهترین راه، یافتن دلیل این تلخی و پیشگیری از آن است. خورش فسنجان یکی از آن غذاهای مجلسی و خوشمزه ایرانی است که اکثر افراد عاشق طعم و مزه آن هستند. این غذا به دلیل مواد مغذی موجود در …

برای گرفتن تلخی خورش فسنجان می‌توانید از موادی مثل آبلیمو، سیب یا شکر استفاده کنید. اما بهترین راه، یافتن دلیل این تلخی و پیشگیری از آن است.

خورش فسنجان یکی از آن غذاهای مجلسی و خوشمزه ایرانی است که اکثر افراد عاشق طعم و مزه آن هستند. این غذا به دلیل مواد مغذی موجود در مواد اولیه خود و طعم و رنگ زیبایی که دارد، بسیار جذاب و چشم‌نواز است. اما چرا گاهی خورش ما که با دقت آن را تهیه کرده‌ایم، تلخ می‌شود؟ در این مطلب دلایل تلخی و راهکارهای گرفتن تلخی فسنجان را به شما معرفی می‌کنیم، چراکه هیچ چیزی مانند تلخ شدن این خورش پر زحمت، نمی‌تواند خستگی را بر تن کدبانو نگه دارد.

در این مطلب می‌خوانید:

راهکارهای گرفتن تلخی فسنجان
دلایل تلخ شدن خورش فسنجان
راهکارهای گرفتن تلخی فسنجان و موادی که به کارتان می‌آید
اگر به هر دلیلی خورش شما تلخ شد، تنها راهکار آن اضافه کردن موادی است که می‌تواند تلخی آن را کنترل کرده یا به طور کامل از بین ببرد. این مواد عبارتند از:

آبلیمو
نمک (در صورتی که خورش شیرین نباشد)
رب انار، رب آلوچه و رب ازگیل
کدو
هویج
سیب سرخ
شکر (در صورت شیرین بودن خورش)
با اضافه کردن هریک از این مواد به خورش خود می‌توانید تلخی خورشت را بگیرید. در صورتی که تصمیم دارید با استاده از سیب، کدو یا هویج این تلخی را بگیرید بهتر است آن را به صورت تکه‌های بزرگی در داخل خورش بیندازید و برای چند دقیق آن را بر روی حرارت بگذارید تا تلخی مواد را به خود بگیرد. سپس آن را از خورش خارج کنید و غذا را سرو نمایید.

اما مهمترین کار پیشگیری از تلخ شدن خورش است. برای این منظور در ادامه آنچه می‌تواند باعث این تلخی شود را با هم مرور می‌کنیم.

دلایل تلخ شدن خورش فسنجان؛ مواد نامرغوب یا روش پخت اشتباه
برخی از مواد غذایی طعم تلخی در خود دارند که با نحوه پخت و یا اضافه کردن برخی مواد دیگر می‌توان آن را از بین برد. اما دلیل دیگری نیز برای تلخی وجود دارد و آن استفاده از مواد نامرغوب است. به طور کلی دلایل تلخ شدن خورش فسنجان به موارد زیر برمی‌گردد:

وجود پوست گردو
اگر برای تهیه خورش فسنجان از گردوی با پوست استفاده می‌کنید در پاک کردن آن بسیار دقت کنید زیرا وجود تکه‌ای از پوست گردو می‌تواند خورش شما را تلخ کند.

استفاده از گردوی تر و تازه
به یاد داشته باشد که استفاده از گردوی تر می‌تواند کل زحمات شما را به باد دهد. لذا حتما از گردوی خشک شده استفاده کنید که پوست سبز دور خود را از دست داده و مغز آن کاملا خشک است.

آسیاب کردن گردو به همراه چوب وسط مغز آن
شاید تصور کنید که اگر گردوی خشک و مرغوبی خریداری کرده باشید و به صورت درسته از پوست خود جدا کرده‌اید، دیگر خطری بابت تلخ شدن فسنجان شما را تهدید نمی‌کند. اما اشتباه می‌کنید زیرا نگرفتن چوب میان مغز گردو و آسیاب کردن آن به همراه گردو، تلخی زیادی به خورش خواهد داد که از بین بردن آن بسیار سخت است.

استفاده از گردوی پوست سیاه
گردوی پوست سفید هیچ گونه تلخی به خورش نخواهد داد اما برخی از افراد به دلیل رنگ تیره و طعم خاصی که گردوی پوست سیاه به خورش می‌دهد تمایل به استفاده از این نوع گردو دارند. لذا باید این نوع گردو را قبل از آسیاب کردن مقداری تفت دهید و پس از سرد شدن با قرار دادن بین دستان خود و مالش آن، پوست سیاه آن را جدا کرده تا تلخی آن از بین برود.

استفاده از رب انار نامرغوب
رب انار نامرغوب می‌تواند تمام زحمات شما را بر باد دهد. لذا از رب انار تازه و خوش رنگ و طعمی استفاده کنید که از کیفیت آن مطمئن هستید.

تفت دادن زیاد رب انار و سوزاندن آن
بهتر است پس از اضافه کردن رب انار به خورش، آن را تنها برای مدت پنج دقیقه بر روی حرارت ملایم تفت دهید تا تلخ و بدمزه نگردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج