بخش نخست ساماندهی آبشوران در حال اتمام است


بخش نخست ساماندهی آبشوران در حال اتمام است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل سازمان آب منطقه ای کرمانشاه اعلام کرد که بخش نخست ساماندهی رودخانه آبشوران تا 10 روز آینده به اتمام می رسد.

«بهرام درویشی» روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: اکنون کار ساماندهی رودخانه آبشوران در قسمت پارکینگ شهرداری کرمانشاه در حال انجام است.

وی اعلام کرد: بخش اول این پروژه که حدود ۲۰ متر در حوالی میدان مالیات می شود، تا ۱۰ روز آینده به اتمام می رسد و ۸۰ متر باقی مانده نیز اواخر اسفند ماه تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کار در این محدوده را بسیار دشوار دانست و گفت: فعالیت در این بخش از شهر بسیار سخت و زمان بر است و اقدامات عمرانی به کندی انجام می شود.

درویشی با بیان اینکه آب منطقه ای کرمانشاه تنها موضوع ساماندهی رودخانه را در دستور کار دارد، گفت: ما پس از اتمام کار پروژ را به منظور رودکاری به شهرداری تحویل می دهیم.

وی با بیان روند اجرای پروژه ساماندهی رودخانه آبشوران بسیار هزینه بر و برای شهر کرمانشاه مهم است، گفت: رودخانه آبشوران در ادامه مسیر خود در سطح شهر نقاط بحرانی بسیاری دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تاکید کرد: محدوده مسجد بروجردی تا چال حسن خان از جمله نقاط پرحادثه آبشوران است که باید هرچه زودتر فکری برای آن کرد.

درویشی توضیح داد: در صورت تامین اعتبار این بخش از رودخانه نیز باید با اولویت ساماندهی شود.

آبشوران رودخانه‌ای است که از دل شهر یک میلیون نفری کرمانشاه عبور می‌کند و به محلی برای ریزش فاضلاب و زباله‌ها تبدیل شده است.

منشا این رودخانه که سراب قنبر در جنوب غرب کرمانشاه است با عبور از دل محلات شهر راهش را تا رودخانه قره سو در ضلع شمال شرقی کرمانشاه ادامه می دهد و با این رودخانه یکی می شود.

مدت‌ها پیش مسوُولیت ساماندهی این رودخانه بر عهده شهرداری بود اما باتوجه به اهمیت پروژه برای شهر کرمانشاه، ۱۲ مهرماه سال ۹۱ با هدف جداسازی فاضلاب از رودخانه آبشوران و ساماندهی آبهای سطحی به شرکت آب منطقه ای سپرده شد.

از آن زمان تاکنون نه تنها این رودخانه ساماندهی نشده، بلکه روند اجرای پروژه در محله هایی همچون پارکینگ شهرداری برای شهروندان و کسبه محل مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

بخشی از ساماندهی این رودخانه که در محدوده پارکینگ شهرداری کرمانشاه قرار داشت به طول ۱۲۰ متر اواخر پاییز امسال به شکل کانال در آمد و روی رودخانه نیز بسته شد اما شهرداری کرمانشاه تاکنون برای آسفالت آن اقدامی انجام نداده است.

انتقاد استاندار

استاندار کرمانشاه روز شنبه (۱۶ آذر) در نشست شورای برنامه ریزی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، نسبت به اجرای پروژ آبشوران انتقاد کرد و گفت: با وجودی که این پروژه از سال ۹۱ آغاز شده است، تنها ۴۵ درصد پیشرفت دارد که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

«هوشنگ بازوند» افزود: به گفته مدیران شرکت آب منطقه ای کرمانشاه برای اتمام پروژه ساماندهی آبشوران ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که هزینه بسیار زیادی است.

وی با بیان اینکه سرعت اجرای پروژه بسیار کند است، عنوان کرد: اجرای این پروژه در هشت ماه گذشته تنها ۱۲۰ متر پیشرفت داشته است که بسیار ناچیز است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اجرای این پروژ مردم را دچار گرفتاری های بسیاری کرده است، گفت: بخشی از گرفتاری‌های پروژه به دلیل ضعف مشاور است از این رو باید به صورت جدی با آن برخورد کرد.

بازوند به مشکلات ایجاد شده در محله پارکینگ شهرداری در پی اجرای پروژه آبشوران اشاره کرد و گفت: باید برنامه مدونی در رابطه با ساماندهی آبشوران ارائه شود تا دیگر شاهد تکرار خاطره پارکینگ شهردرای نباشیم.

قفل آبشوران در بازار

فرماندار کرمانشاه نیز چندی پیش در رابطه با پروژه آبشوران به ایرنا گفت: کار ساماندهی آبشوران در بازار قدیمی شهر کاملا قفل شده است از این رو باید با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و آب منطقه ای به صورت جدی برای آن چاره اندیشی کرد.

«فضل الله رنجبر» همچنین به مشکلات رودخانه آبشوران برای شهر کرمانشاه اشاره کرد و اظهارداشت: ساماندهی آبشوران در مناطقی همچون خیابان حدادعادل، وزیری و پارکینگ شهرداری با مشکل جدی روبه رو است.

اکنون رودخانه های آبشوران و قره سو در شهر کرمانشاه به کانال های روباز فاضلاب تبدیل شده اند و به گفته مسوُولان شرکت آب و فاضلاب شهر ۹۵۰ هزار نفری کرمانشاه در آن ها تخلیه می شود.

با اینکه همواره مسوُولان استان بر موضوع ساماندهی آبشوران، قره سو و سیستم تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه تاکید داشته اند و کار را نیز تا حدی پیش برده اند اما طولانی شدن این پروژه ها به طور قطع باعث ایجاد فضای یاس در روند توسعه شهر کرمانشاه شده است.

اجرای هرچه سریعتر پروژه های شهری جدای از اینکه نیازمند تامین به موقع اعتبار است؛ عزم جدی مدیران شهری و استانی را نیز می طلبد هرچند بی ثباتی مدیریت شهری و استانی خود عامل ایجاد بی انگیزگی در پیگیری امور و پیوستگی روند توسعه محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ