هیئت‌های مذهبی به حمایت آموزشی نیاز دارند/ لزوم قرائت و تفسیر قرآن در هیئت‌ها


هیئت‌های مذهبی به حمایت آموزشی نیاز دارند/ لزوم قرائت و تفسیر قرآن در هیئت‌ها

گروه جامعه ــ رییس هیئت رزمندگان اسلام بر ضرورت قرائت و تفسیر قرآن در هیئت‌ها تأکید کرد و گفت: هیئت‌ها نیاز به حمایت‌های آموزشی برای ساماندهی دارند تا به یک هیئت موفق و کامل تبدیل شوند.

هیئت‌های مذهبی به حمایت آموزشی نیاز دارند/ لزوم قرائت و تفسیر قرآن در هیئت‌هاعلی‌اکبر مداحی، رییس هیئت رزمندگان اسلام، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر جایگاه هیئت‌های مذهبی در ترویج سبک زندگی اسلامی و اثری که می‌تواند در جامعه داشته باشد، گفت: اگر هیئت مذهبی، کامل و موفق باشد، هر فرد مسلمان و شیعه‌ای را که به شکل مستمر در آنجا حضور داشته باشد، با برکات و اثرات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی همراه خواهد کرد که یکی از آن‌ها حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی و قرآنی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیئت‌های مذهبی هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، افزود: همین مقدار تأثیری که در حال حاضر دارند نیز از برکات اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) است. اثرات معنوی و دینی این هیئت‌ها در جامعه نمود دارد؛ لذا اگر تلاش کنیم که به سمت هیئت‌های تکامل یافته برویم، این اثرات بیشتر هم خواهد شد.

رییس هیئت رزمندگان اسلام با تأکید بر اینکه مسئله عمده‌ای که در حوزه هیئت‌های مذهبی وجود دارد این است که مرکزی که باید آن‌ها را ساماندهی و به امور آن‌ها رسیدگی کند از جهات بودجه و مدیریت با مشکل روبه‌رو است، اظهار کرد: در گذشته شاید به لحاظ مدیریتی هیئت‌ها بیشتر مشکل داشتند، اما امروز با توجه به انتصابات و مدیران جدیدی که در این حوزه منصوب شده‌اند، امیدوار شده‌ایم که بتوانند به تقویت هیئت‌های مذهبی بپردازند.
ضرورت حمایت‌ آموزشی از هیئت‌‌ها
مداحی تصریح کرد: با توجه به عدم حمایت‌های مالی از سازمان‌های متولی امور هیئت‌ها و عدم تحقق بودجه‌های این مراکز، به شکلی که باید و شاید نمی‌توانند هیئت‌های مذهبی را تقویت کنند. البته منظور تنها تقویت مادی نیست، چرا که مسئله مادی هیئت‌ها توسط خود مردم و خیران فراهم می‌شود و مردم ما در مسیر امام حسین(ع) به راحتی هزینه می‌کنند و نیازی به پول سازمان تبلیغات اسلامی و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با این حوزه نیست. منظور از حمایت، بعد معنوی و خط‌دهی به هیئت‌هاست؛ در واقع هیئت‌ها نیاز به حمایت‌های آموزشی برای ساماندهی دارند تا به یک هیئت موفق و کامل تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: متأسفانه این حمایت‌ها در حد انتظارمان وجود ندارد. در واقع سازمان‌های متولی امر هیئت‌های مذهبی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، نتوانسته‌اند وظیفه‌ای را که بر عهده داشته‌اند به نحو احسن و به خوبی پیاده و اجرایی کنند. شاید تمایل داشته‌اند که این امر محقق شود و طرح‌های خوبی را هم مطرح می‌کنند، اما تاکنون نتوانسته‌اند این طرح‌ها را اجرایی کنند.

رییس هیئت رزمندگان اسلام تصریح کرد: این موضوع به مردم ارتباطی ندارد و امیدواریم که صدا و حرف ما به گوش مسئولان برسد. البته به غیر از سازمان تبلیغات اسلامی که یک‌ سازمان رسمی و موظف در مورد هیئت‌های مذهبی است، گروه‌های مردم‌نهاد هم وجود دارند که در مورد ارکان هیئت‌های مذهبی، مداحان، شعرای آیینی و سخنرانان وظایف تعریف شده‌ای دارند؛ این تشکل‌ها هم توان مالی‌شان کمتر از سازمان تبلیغات اسلامی است و آن‌ها هم در حد توان و بودجه خودشان می‌توانند فعالیت‌هایی را اجرا کنند.

مداحی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال هیئت رزمندگان اسلام یک تشکیلات مردم‌نهاد، خودجوش و مردمی است که بیش از هزار شعبه در کشور دارد؛ اما از ما هم باید در حد توانمان انتظار داشت. هر چند که هزار شعبه داریم، اما این هزار شعبه با چه توان مالی و پشتوانه‌ای کار و خدمت می‌کنند؟ خیلی از این هیئت‌ها آتش به اختیار خدمات و فعالیت‌های موفق بسیاری را انجام داده‌اند، اما در حدی که انتظار داشته‌ایم حمایت و پشتیبانی نشده‌اند.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اثرات تربیتی هیئت برای فرد و جامعه، در مسیر تحقق و تبیین سبک زندگی اسلامی، گفت: هیئتی که تراز باشد و حضور افراد در آن مسمتر باشد، می‌تواند موفق و اثرگذار عمل کند. به هر میزان که این هیئت‌ها کامل نباشند و یا حضور افراد در هیئت کامل نباشد، این اثرات کمتر خواهد شد. هیئت باید پایگاه شعور، معرفت، تعقل و تفکر باشد.

هیئت؛ بهترین پایگاه رواج عاطفه و احساس
رییس هیئت رزمندگان اسلام با تأکید بر اینکه هیئت مرکز عشق و محبت، عاطفه و احساس است، گفت:‌ مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان فرمودند که وقتی انسان با عقل و عاطفه، شعور و شور و احساس و محبت به هیئت وارد شود، می‌تواند اصل هیئت مذهبی را درک کند. هیئت‌ها در اصل باید این دو بال را داشته باشند و هیئتی که توأم با عشق، عاطفه و محبت و احساس باشد موفق و کامل است و بهترین پایگاه رواج عاطفه و احساس محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اشک ریختن آثاری دارد که یکی از آن‌ها سبک شدن انسان از بار سنگین گناه است. کسی که در روضه سیدالشهدا(ع) اشک می‌ریزد، علاوه بر برکات زیادی که به خانواده‌اش نازل خواهد شد، این فرد برای دریافت معنویت آماده می‌شود. ما در سنین مختلف دیده‌ایم که هیئت باعث شادی و سرزندگی اعضای هیئت می‌شود و هیچوقت موجب افسردگی نبوده است.

مداحی با تأکید بر اینکه اثر معنوی که در غذا و چای روضه است، در روح و روان انسان تأثیر‌گذار است، بیان کرد: هیئت منشأ رفاقت، صمیمیت، برادری و رفاقت است. کسانی که با هیئت انس گرفته‌اند محال است که در مسیری غیر از وحدت و برادری حرکت کنند و این صمیمیت باعث می‌شود که این وحدت در بین این افراد پیش آید. هیئت باعث می‌شود که همه در یک طبقه قرار گیرند و باعث از بین رفتن فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی، مدیر و غیر مسئول می‌شود.

رییس هیئت رزمندگان اسلام با اشاره به اینکه هیئت بهترین مکان برای تربیت کودک است، گفت: هیئت مذهبی بهترین محل برای بالا بردن محبت بین خانواده است، چرا که در تمامی روضه‌ها و حکایت‌های تاریخی و سیره معصومین(ع) در منابر و روضه‌ها درس ارتباطات صمیمی بین اعضای خانواده مطرح می‌شود.

هیئت؛ مرکز شور و حرارت حسینی برای تخلیه روحی و روانی
وی اضافه کرد:‌ هیئت جایگاه درس شجاعت، مقاومت و شهادت‌طلبی است. در واقع هیئت پایگاه ترویج شهادت است، چرا که سیدالشهدا(ع) مکتب شهادت را به ما معرفی کرد. هیئت مکتب ظلم‌ستیزی است و هیئتی اگر هیئت را درک کند، محال است که زیر بار ظلم برود و ظلم‌ستیز نباشد. هیئت مرکز شور و حرارت حسینی برای تخلیه روحی و روانی است و اثر تربیتی در پیرامون فرد دارد. هیئت مرکز کمک به محرومان، ایتام و سرکشی به نیازمندان است. امروز در هیئت رزمندگان بیش از ۱۰۰ شعبه خیریه در سراسر کشور داریم که کار رسیدگی به محرومان را انجام می‌دهند.

مداحی با تأکید بر اینکه هیئت مرکز انس با قرآن و تفسیر است، گفت: هیئت نمی‌تواند با قرآن انس نداشته باشد و با آن بیگانه باشد. هیئت کامل آن است که با قرآن آغاز شود و در آن همراهی با قرآن وجود داشته باشد. باید شاهد قرائت و تفسیر قرآن در هیئت‌ها باشیم و کاری کنیم که فرد هیئتی حتماً با قرآن انس داشته باشد.

رییس هیئت رزمندگان اسلام بیان کرد: هیئت مرکزی برای کمک به همنوعان در حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل است. ما در بلایا و اتفاقات اخیر شاهد بودیم که هیئت‌های مذهبی با وجود امکانات محدود، تمام توانشان را در این مسیر قرار دادند و کمک‌های خود را به مردم آسیب‌دیده اهدا کردند. همچنین هیئت مرکزی برای سفر‌های جمعی و گروهی در حوزه‌های سیاحتی و زیارتی مفید و اثرگذار است.

وی با بیان اینکه هیئت محلی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و رهایی از خطرات موجود در جامعه است، تصریح کرد: هیچ‌ دستگاهی در امنیت جامعه ما بالاتر از روضه و هیئت سیدالشهدا(ع) نمی‌تواند اثرگذار باشد. اگر جوان و نوجوان با دستگاه اهل بیت(ع) و هیئت گره بخورند، کمتر گرفتار آسیب و خطر اجتماعی می‌شوند. هیئت در واقع امن‌ترین محیط برای تربیت و تفریح است و ما در جامعه، محیطی امن‌تر از هیئت برای خانواده و بانوان نداریم. البته منظور هیئت‌های کاملی است که شاخصه‌های مختلف از جمله حسینیه کودک، حسینیه بانوان و برنامه‌های مجزا و ویژه برای گروه‌های مختلف را دارند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی