ائتلاف هایی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند


ائتلاف هایی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند

هشت کشور اروپایی به اضافه کره جنوبی اعلام کرده‌اند که برای تامین امنیت، نیروی دریایی به آبهای خلیج فارس و دریای عمان اعزام می کنند، این درحالی است که ایران بارها اعلام کرده که امنیت این منطقه جز با همکاری کشورهای همسایه میسر نخواهد شد.

ائتلاف هایی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند

به گزارش فانوس، تعدادی از کشورها با وجود روابط دوستانه با ایران، قرار است نیروی دریایی به آبهای خلیج فارس و دریای عمان اعزام کنند. به نظر می رسد این اقدام با فشار دولت آمریکا صورت گرفته است.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که هشت کشور اروپایی از ماموریت دریایی اروپایی در تنگه هرمز حمایت می کنند. این گروه اعلام کرده اند که برای تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس قرار است به این منطقه بیایند. بسیاری معتقدند حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان باعث افزایش تنش ها می شود.

علاوه بر این کره جنوبی تحت فشار سیاسی آمریکا تصمیم به اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس و تنگه هرمز گرفته است. وزارت دفاع کره جنوبی رسما اعلام کرده است که این کشور یک ناوشکن و همچنین ۳۰۰ سرباز به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد. وزارت دفاع کره جنوبی این تصمیم را زیر فشار دولت ترامپ و در ارتباط با افزایش تنش بین ایران و آمریکا اتخاذ کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حفظ امنیت خلیج فارس تنها با همکاری دسته‌جمعی کشورهای منطقه تامین می شود و رییس جمهور کشورمان نیز در سفر به سازمان ملل متحد و شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی طرح ابتکار صلح هرمز را مطرح کردند. که بر اساس آن ایران با همکاری کشورهای منطقه امنیت منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تامین می‌کند و در این ابتکار مطرح شده است که حضور نیروهای خارجی برای آبراه‌های جهانی، منطقه، امنیت کشتیرانی و نفت مشکل‌زا و خطرآفرین است.

اما آلمان، فرانسه و شش شریک اروپایی دیگر همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها با ایران حمایت سیاسی خود از ماموریت نظامی اروپایی در خلیج فارس به منظور تقویت امنیت امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را اعلام کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان، پیش از این فرانسه، دانمارک، یونان و هلند حمایت نظامی خود از این مأموریت را اعلام کرده بودند، اکنون بلژیک، هلند، آلمان و پرتغال نیز به این گروه پیوسته اند.

دولت فرانسه از چند ماه پیش طرح تشکیل ارتش واحد اروپایی را ارائه داد. فرانسه، مبتکر و حامی اصلی طرح ادعایی برپایی نیروی دریایی اروپایی برای تضمین تردد در آبراه هرمز و خلیج‌فارس است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای به تنش‌های اخیر ایجاد شده در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه اشاره کرده و عنوان کرده است: با توجه به ارزیابی های مشترکی که مورد وضعیت موجود در خلیج فارس و تنگه هرمز انجام شده است و این موضوع که این منطقه برای ثبات جهانی حائز اهمیت است، بی‌ثبات شده است و برای تنش‌زدایی پیرامون مسائل امنیت منطقه، کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند و پرتغال از نظر سیاسی از ماموریت دریایی نظارتی تحت رهبری اروپا در تنگه هرمز، حمایت می‌کنند. ما از هرگونه کمکی به این اقدام، همان‌طور که از جانب دانمارک، فرانسه، یونان و هلند اعلام شده است، استقبال می‌کنیم. وزارت خارجه فرانسه، مدعی شده است که هدف این ماموریت، تامین یک محیط امن دریانوردی و کاهش تنش‌های موجود در منطقه است.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه هفته گذشته از اعزام ناو هواپیمابر این کشور به منطقه خاورمیانه خبر داد. او گفت که ناو هواپیمابر شارل دوگل برای حمایت از عملیات ارتش فرانسه در خاورمیانه به این منطقه اعزام می شود.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در اواسط مهرماه امسال در مقاله خود در روزنامه کویتی الرای کویت نوشت: با آگاهی از افزایش تهدیدات و چالش ها، برای نجات منطقه از لبه پرتگاه ویرانی، ضرورت تحقق گفتمان جدید در منطقه را بیش از گذشته احساس می کنیم؛ حفاظت از منطقه را مسئولیت مشترک تمامی کشورهای متعلق به آن می دانیم و اطمینان داریم با مشارکت تمامی کشورهای حوزه هرمز می توان در امواج پرتلاطم، منطقه را به ساحل آرامش و پیشرفت و شکوفایی هدایت نمود. تامین امنیت منطقه ای مسئولیت اصلی همه کشورهای منطقه است و امنیت باید درون زا و با پرهیز از مداخلات خارجی باشد. سرنوشت مردم و ملت های منطقه خلیج فارس بنا به علقه های مشترک دینی، فرهنگی، سنتی، تاریخی، جغرافیایی و خانوادگی به یکدیگر پیوند خورده است و امنیت در آن قابل تجزیه و تفکیک نیست، یا همه از امنیت در این منطقه بهره می برند یا همه از آن محروم می شوند. بر این مبنا «پویش صلح هرمز» توسط رییس جمهوری روحانی در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه گردید.

امنیت درون زا و پرهیز از مداخلات خارجی نکته اصلی در سخنان ظریف و موضوعی کلیدی در ابتکار صلح هرمز است. در طول تاریخ دیده ایم که حضور نیروهای بیگانه عامل اصلی ناامنی در منطقه است و قطعا امنیت باید برای همه کشورهای منطقه و توسط خود آنها تامین شود. منطقه نباید جولانگاه حضور بیگانگان شود، انواع ائتلاف های نظامی چه ائتلاف ضعیفی که آمریکا ساخته و چه ائتلاف اروپایی که بهانه تامین امنیت کشتیرانی را مطرح می کنند، موجب افزایش بیشتر ناامنی خواهند شد.

در مرداد ماه امسال امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی در گفتگوی تلفنی با وزرای دفاع کویت، قطر و عمان تاکید کرد که امنیت منطقه تنها توسط کشورهای منطقه قابل تامین است و حضور نیروهای بیگانه نتیجه‌ای جز ناامنی و بی‌ثباتی به دنبال نخواهد داشت.

سیاست آمریکا در منطقه‌ی خلیج فارس، دریای عمان و منطقه‌ غرب آسیا ایجاد نا امنی است تا بتواند سلاح های خود را بفروشد و پایگاه های بیشتر و نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشد، آمریکایی‌ها این سیاست را طی دهه‌های گذشته در منطقه اعمال کرده اند، اکنون اروپا نیز همین سیاست را در پیش گرفته است.

ائتلاف های خارجی که در منطقه حضور دارند نه تنها باعث امنیت بیشتر منطقه نمی شوند بلکه منطقه را امنیتی می کنند و تنها منافع و اهداف خود را دنبال می کنند. آن چیزی که در درازمدت می تواند امنیت منطقه را حفظ کند، خود کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند