فضا برای شکارچیان غیرمجاز نا امن می‌شود


فضا برای شکارچیان غیرمجاز نا امن می‌شود

تهران - ایرنا - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تصویب لایحه حمایت از محیط بانان گفت: با تصویب این لایحه فضا برای شکارچیان غیر مجاز نا امن می‌شود و دیگر هیچ شکارچی حق تعرض به منابع ملی و حقوق نسل‌های آینده کشور را ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اصغر دانشیان افزود: این لایحه مدت زیادی است که در مرحله تصویب قرار دارد و با پیگیری‌های به عمل آمده در معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس و شخص رییس سازمان، روز گذشته در صحن علنی مجلس با رای قاطع نمایندگان مردم به تصویب رسید و به شورای نگهبان برای تایید، تقدیم شد.
دانشیان در خصوص ایرادهای شورای نگهبان در لایحه قبلی اظهار داشت: متاسفانه مجلس در لایحه دولت تصرف انجام داده بود و دو دستگاه سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع را به تمام دستگاه‌های اجرایی تعمیم داده بود که باعث ایراد شورای نگهبان شد؛ پس از بررسی مجدد و حذف تمام دستگاه‌ها به جز این دو دستگاه، ایرادها برطرف و با رای قاطع نمایندگان مردم تصویب شد.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص حقوق محیط بانان عنوان داشت: تا قبل از تصویب این لایحه اگر محیط بانی در حین ماموریت آسیبی به شکارچی متخلف وارد می‌کرد و یا آسیب می‌دید از حمایت های قانونی مناسبی برخوردار نبود اما با تصویب این لایحه این افراد به عنوان ضابطان دادگستری از حمایت های قضایی بهره‌مند می‌شوند.
دانشیان در خصوص مزایای تصویب این لایحه و تاثیر آن در کاهش تخلفات محیط زیست کشور گفت: با تصویب این لایحه فضا برای شکارچیان غیر مجاز نا امن می‌شود و دیگر هیچ شکارچی غیرمجازی حق تعرض به منابع ملی و حقوق نسل های آینده کشور را ندارد.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص ضرورت آموزش محیط بانان توضیح داد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست با جدیت بر آموزش و نحوه استفاده صحیح از سلاح برای محیط بانان تاکید دارد و محیط بانان به تدریج در مرکز آموزش محیط بانی آموزش‌های لازم را خواهند دید.

روز گذشته قانون حمایت از محیط بانان و جنگلبانان تصویب شد و وکلای ملت در مجلس ضوابط به کارگیری سلاح از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی و تکالیف و وظایف و مسوولیت های کیفری آن را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه اول بهمن‌ مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است، به منظور تامین نظر این شورا با اصلاح ماده یک آن موافقت کردند.
از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی، ۱۴۱ نماینده رای موافق، ۳ نماینده رای مخالف و ۲ نماینده رای ممتنع دادند.
ماده (۱) به‌شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:
ماده۱- مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاههای اجرائی تسلیح و ضابط خاص قضائی محسوب می‌شوند صرفاً در چهارچوب قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۸/۱۰/ ۱۳۷۳، حق به‌کارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود را دارند. مأموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسؤولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به‌کارگیری سلاح مشمول قانون ذکر شده هستند.
دستگاه اجرائی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأموران مذکور از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت در موارد مقرر، مشمول قانون مذکور است.
همچنین در تبصره این ماده آمده است: دادسراها و دادگاه ها مکلفند پرونده‌های موضوع این ماده را خارج از نوبت رسیدگی کنند.
همچنین نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۲ با ۱۳۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده ۲ به این شرح اصلاح شد: دستگاههای اجرائی ذی‌ربط موضوع ماده یک این قانون مکلفند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را برای انجام وظایف و مأموریت‌های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بر اساس مقررات این قانون و آیین‌نامه اجرائی آن بیمه کنند.
در ادامه نمایندگان با اصلاح تبصره یک ماده ۲ به منظور تامین نظر شورای نگهبان با ۱۳۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
تبصره۱ به شرح زیر اصلاح شد: در مواردی که دستگاه‌های اجرائی مذکور براساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت‌های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده می‌نمایند مانند مأموران اجرائی محیط زیست و منابع طبیعی، دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درمان قطعی خود ارضایی در پسران و دختران