معدن آلبلاغ ؛ عامل اصلی کاهش جمعیت قوچ و میش در خراسان شمالی


معدن  آلبلاغ ؛ عامل اصلی کاهش جمعیت قوچ و میش در خراسان شمالی

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش خراسان شمالی گفت: معدن آلبلاغ یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت قوچ و میش در این استان است.

صالحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه قوچ و میش اوریال یکی از گونه های منحصر به فرد حیوانی در این استان است، اظهارکرد: یکی از علل کاهش جمعیت گونه های حیوانی در هر منطقه ای تغییر زیست گاه های آن حیوان است که این امر بر روی این گونه حیوانی در این منطقه تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه معدن آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساری گل قرار دارد، افزود: مساحت این منطقه حفاظت شده حدود شش هزار هکتار است که در قسمتی از این منطقه، معدن آلبلاغ قرار گرفته و عواملی همچون رفت و آمدهای انسانی زیاد برای برداشت مواد معدنی، سر و صدا و ... سبب شده تا جمعیت قوچ و میشی که در نزدیکی این معدن زندگی می کردند به قسمت های میانی منطقه حفاظت شده مهاجرت کنند.

صالحی ادامه داد: از سوی دیگر مهاجرت این گونه های حیوانی به مناطق میانی ساری گل ممکن است این حیوانات را با مشکلات دیگری همچون کمبود علوفه، شکار و ... مواجه کند و این امر سبب مهاجرت آن ها به خارج مناطق حفاظت شده، می شود.

به گفته وی در خارج از منطقه حفاظت شده نیز حفاظت و مراقبت محیط بان ها وجود ندارد و این گونه حیوانی به راحتی مورد شکار قرار می گیرد.

این مسئول با بیان اینکه نگرانی از کاهش جمعیت قوچ و میش در منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین وجود دارد، تصریح کرد: یکی از علل بروز این مشکل مستقر کردن محیط بان های منطقه حفاظت شده سالوک طی چند ماه در منطقه ساری گل به منظور جلوگیری از ورود سودجویان برای برداشت مواد معدنی از آلبلاغ بوده است.

معدن آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساری گل در شهرستان اسفراین واقع شده است که طی امسال سودجویان برای برداشت مواد معدنی از این معدن به صورت غیرمجاز وارد منطقه می شدند و محیط زیست در برهه ای از زمان مجبور شد تا تعدادی از محیط بان های خود را در این منطقه به منظور جلوگیری از ورود سودجویان، مستقر کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج