خسارتی که سیل بر هرمزگان تحمیل کرد


خسارتی که سیل بر هرمزگان تحمیل کرد

بندرعباس - ایرنا- سیل بنیان کن دوهفته پیش با وجود اینکه نعمت های فراوانی به همراه داشته اما خسارت های هنگفتی به زیر ساخت های هرمزگان تحمیل کرد که طبق برآوردها بیش از بودجه عمرانی یکسال استان می شود.

در بودجه امسال پیش بینی اختصاص ۱۰هزارو ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای عمرانی از محل تملک دارایی شده بود که هنوز تاپایان سال مالی فرصت باقی مانده که چه میزان ازاین اعتبار برای طرجهای هرمزگان محقق می شود اما خسارتهای سیل اخیر نیز ۵هزارمیلیارد ریال بیشتر بوده است.

سیل ازیک سو جدی گرفته نشده بود واز سوی دیگر زیر ساختها برای این حجم از آورده به همراه مهیا نبود ازاینرو به مناطق روستایی که کمتر برای پیشامد سیل تدابیری نشده بود بیشترین خسارت زد که سالها زمان می برد که به حالت عادی برگردد.

تلاش های زیادی تا پیش از فرودآمدن باران وسیلابی شدن شرق استان ازجمله نشست های ستاد بحران در استان برگزار شد اما برخی مسائل به توجه نکردن به حریم رودخانه ها و تصرف و ساخت و سازهای غیر مجاز، توجه نکردن به خطر سیل قرار گرفتن این مناطق دراین خسارت موثر است.

علاوه بر خسارت به واحدهای مسکونی مردم ، محصولات کشاورزی و زمین های کشت،پل، جاده ، آبنما و تاسیسات آب ، برق ، مخابرات ومدرسه ها را هم ازبین برد و حجم زیادی از گل ولای به جا گذاشت که زمان زیادی می برد تا به حالت اولیه برگردد.

درجریان این سیل مردم مناطق مختلف ، مسوولان ،خیران به کمک مردم سیل زده آمدند وبا کمک های انسان دوستانه خود توانستند تا حدودی دردهای مردم را کاهش دهند اما از امروز ساخت وباسازی و نگداشت مردم در این مناطق بایستی همت شود.

یکی از جلوه خوب کمک رسانی حضور پرشمار نیروهای مسلح برای کمک رسانی به اسیب دیدگاه از جمله نیروی دریایی ارتش وسپاه،سپاه وبسیج استان، علوم پزشکی ، هلال احمر وسایرنهادها وسازمانی دولتی درجریان سیل بود که به سیل مهربانی معروف شد.

ثبت بیشترین بارش هفته شانزدهم سال آبی در هرمزگان

استان هرمزگان که در طول ۲ دهه اخیر روند خشکسالی آن را به شدت با مشکل بی آبی مواجه کرده بود یک دفعه با بارندگی اخیر یک خیز بزرگی برداشت که براساس گزارش هواشناسی بیشینه مجموع بارش هفته شانزدهم سال آبی (۱۶ تا ۲۲ دی ماه) در ایستگاه قشم (ساحلی) در استان هرمزگان به میزان ۲۱۵.۳ میلیمتر ثبت شده است.

براساس این گزارش، در هفته شانزدهم از سال زراعی امسال، تمام استان‌های کشور بارشی از ۲.۰ تا بیش از ۱۵۰.۰ میلیمتر داشته‌اند که بیشترین بارندگی مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخش هایی از استان‌های فارس، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و گیلان بوده است.

همچنین در این هفته بیشینه دمای کشور در ایستگاه زرآباد (استان سیستان و بلوچستان) با ۲۸.۷ درجه سلسیوس ثبت شده است، این درحالی است که در هفته گذشته هم‌وطنان ما در ایستگاه کوهرنگ (استان چهار محال و بختیاری) دمای ۲۰.۸ درجه زیر صفر را تجربه کرده‌اند و نسبت به دراز مدت بیشترین دما در اهواز ( استان خوزستان) با ۴۹.۳ و کمترین دما نوژه (استان همدان) با دمای ۳۴ درجه زیر صفر گزارش شده است.

برآورد ۱۵هزارمیلیارد ریالی خسارت سیل در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: براساس برآوردهای نهایی، سیل اخیر ۱۵هزارو ۶۱میلیارد و۷۵۴ میلیون ریال به استان خسارت وارد کرد که عمده اینها در بخش های راه، ارتباطات، آموزش و پرورش، کشاورزی، بهداشت و درمان، شهرداری ها، مسکن ، برق، حمل و نقل و آب و فاضلاب بوده است.

فریدون همتی در گفت وگوبا ایرنا افزود: هم اکنون گزارش خسارت ها را به دولت اعلام شده و فردا در نشست هیات دولت مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری می شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: مجموعه دولت پیگیر شرایط مناطق سیل زده جنوب کشور از جمله هرمزگان هستند و با حمایت‌های ویژه، خسارت های سیل در کوتاهترین زمان جبران می شود.

همتی در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان گفت: هم اکنون شرایط تا حدودی به حالت عادی بازگشته و امدادرسانی به مردم این مناطق همچنان ادامه دارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر آب همه روستاها به جز ۳۰ روستای شهرستان جاسک و ۶ روستای شهرستان بشاگرد و ۲ روستای سندرک میناب وصل شده و در مجموع از ۳۳۵ روستایی که دچار قطعی آب بود، مشکل ۲۹۷ روستا برطرف شده است.

استاندار هرمزگان مشکل عمده ای در برقراری ارتباط در مناطق سیل زده نداریم و تنها در روستاهایی که بدون برق هستند ، هنوز مسیر دسترسی آنها بازگشایی نشده و امکان انتقال دیزل ژنراتور جهت تأمین برق اضطراری نیست ، مشکل ارتباط تلفن ثابت و همراه وجود دارد.

همتی بیشترین خسارت وارده در سیل اخیر را به حوزه راه عنوان کرد و گفت: ۶ محور شریان اصلی و ۱۰ محور فرعی و ۳۷ مسیر روستایی خاکی دچار خسارت های بسیاری شد.

استاندار هرمزگان بیان داشت: با تلاش های شبانه روزی صورت گرفته همه مسیرها به جز ۳ مسیر روستایی در شهرستان جاسک و ۲ مسیر روستایی در شهرستان بشاگرد بازگشایی شده است.

همتی ابراز داشت: نقش بخش راه ها به دلیل نقش زیر ساختی آن در جهت تداوم فعالیت سایر بخش های امدادی حیاتی بوده و از این رو در صدر فعالیت های ستاد پاسخ به بحران قرار دارد.

مسیر ۲۱ روستا در جاسک و بشاگرد مسدود است

وی ۹۵۰ کیلومتر راه روستایی در بشاگرد بازگشایی شده ، در حال حاضر تنها مسیر ۱۱ روستای کوهستانی شهرستان جاسک و ۱۰ روستا در بشاگرد مسدود است که تیم های عملیاتی با جدیت و پشتکار مشغول انجام عملیات بازگشایی مسیرها هستند.

استاندار هرمزگان گفت: هم اکنون ۱۲۴ دستگاه راهسازی شامل ۲۲ دستگاه بولدوزر، ۲۴ دستگاه گریدر، ۳۰ دستگاه لودر، ۴۰ دستگاه کامیون و ۸ دستگاه کمرشکن متعلق به راهداری ، سپاه ، ارتش ، شهرداری ها و دهیاری ها و بخش خصوصی و ۱۸۵ نفر در حال فعالیت شبانه روزی برای بازگشایی کامل مسیرها هستند.

۵۰ دستگاه پست هوایی برق تخریب شده است

استاندار هرمزگان در خصوص خسارت های وارد شده به حوزه انرژی برق گفت: خسارت های بسیاری به این بخش وارد شده و حدود ۲۰۰ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلو ولت نیازمند مقاوم سازی است.

همتی اضافه کرد: چند پست فوق توزیع دچار آسیب شده و از مدار فعالیت خارج گشته، ۵۰ دستگاه پست هوایی تخریب شده و ۱۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در روستاها کاملا تخریب شده است.

خسارت در بخش کشاورزی بالا است

وی ،خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی را نیز بسیار بالا عنوان کرد و گفت: مهمترین خسارت های وارد شده در این بخش تخریب سه هزار و ۲۰۰ هکتار زمین زراعی، ۳۵۰ هکتار باغ، تلف شدن سه هزار و یکصد رأس دام، تخریب ۸۰ واحد دامداری، تخریب ۱۷۰ حلقه چاه کشاورزی و تخریب ۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع ، ۶۰ سازه آبخیزداری و از بین رفتن یک هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار است.

سیل به ۲۱ مدرسه آسیب جدی وارد کرده است

همتی خاطرنشان کرد: در سیل اخیر به ۲۱ مدرسه و ۵۲ کلاس درس آسیب جدی وارد شده و ۳۳ مدرسه در قالب ۷۶ کلاس درس و دو سالن نیازمند تعمیر اساسی و تامین تجهیزات هستند.

خدمات رسانی به مناطق سیل زده با قوت ادامه دارد

استاندار هرمزگان گفت: تمام مجموعه ها و دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر، بسیج و گروه‌های مردمی از همان ابتدا برای امدادرسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان پای کار آمدند و خدمات رسانی همچنان با قوت ادامه دارد.

همتی تصریح کرد: با برآورد خسارتی که صورت گرفته و گزارش آن به وزارت کشور و هیأت دولت ارائه شده، تلاش می‌کنیم به سرعت روند جبران خسارت های ناشی از سیل در شرق هرمزگان و بازسازی خانه‌های آسیب دیده و سایر تأسیسات و زیرساخت ها را هر چه سریعتر آغاز کنیم.

خسارت ۹ هزار میلیاردریالی سیل به زیرساخت‌های هرمزگان

یکی از تاسیسات زیربنایی استان که درجریان این سیل خسارت دید راههای ارتباطی بود که گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ۹ هزار میلیارد ریال سیل به زیرساخت‌های دو منطقه سیل زده جاسک و بشاگرد در شرق خسارت زد.

رضا مدرس دراین باره افزود: سیل اخیر به زیرساخت ‌های برق، آب، راه، ارتباطات در این دو شهرستان خسارت وارد کرده که رقم آن قابل ملاحظه می باشد و هنوز خسارت های وارد شده به واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده به صورت کامل ارزیابی نشده و نمی توان رقمی در این خصوص اعلام کرد.

بنا به اظهار وی، با توجه به حضور جهادی و شبانه روزی دستگاه ها و بخش های مختلف و سرعت بالای کار برای امدادرسانی و رفع مشکلات مردم در این شهرستان ها، پیش بینی می کنیم که اوضاع مناطق سیل زده تا روز شنبه عادی شود و کار بازسازی پس ازآن آغاز می گردد.

این مقام مسوول در خصوص وضعیت راه های مناطق سیل زده نیز گفت: اکنون همه محورهای اصلی در این شهرستان‌ها بازگشایی و در مسیر جاده جاسک به کنارک در محدوده استان هرمزگان تردد برقرار و برای ۱۰ روستای در مجاورت جاده جاسک- کنارک نیز راه‌های موقت ایجاد شده است.

آسیب سنگین جاده جاسک

وزیر راه وشهر سازی که یکشنبه هفته گذشته از مناطق سیل زده شرق هرمزگان بازدید کرده بود نیز گفت که آسیب شدید به جاده های جاسک وارد شد،ابنیه فنی تا حد زیادی خسارت دیده اند اما پل های ساخته شده از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری و پل های مصوب سفر رییس جمهوری آسیب ندیده اند و پل های جدید به زودی جایگزین پل های تخریب شده خواهند شد.

محمد اسلامی درخصوص بشاگردهم یاد آور شد: با وجود کارهای انجام شده، بشاگرد یک محرومیت تاریخی دارد و در حوزه راه نیز راه های روستایی بشاگرد باید بهسازی و تکمیل شود که تا پایان دولت ۴۰۰کیلومتر راه روستایی در بشاگرد ساخته و آسفالت خواهد شد.

برنامه برای ساخت پل های ثابت و متحرک روی رودخانه جگین

وزیر راه وشهر سازی با اشاره به نیاز فوری به پل برر روی رودخانه جگین اظهارداشت: یک پل متحرک و یک پل ثابت بر رودخانه جگین ساخته خواهد شد که موجب سهولت در رفت و آمد و برقراری راه ارتباطی ۵۶ روستا در این منطقه خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: بنابر درخواست اهالی این منطقه برای احداث پل بر رودخانه جگین و مطرح کردن آن از سوی استاندار هرمزگان، عملیات احداث پل بر رودخانه جگین در شهرستان بشاگرد تا پایان بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود که این پل دارای ۱۲ دهنه ۱۰ متری به طول ۱۲۰ متر است که بر روی این رودخانه احداث می شود.

به گفته وی، راه ۵۳روستا در مناطق شرقی استان هرمزگان در جاسک و بشاگرد بر اثر سیل بسته شده بود که تاکنون راه ۴۳روستا بازگشایی شده است.

وزیر راه وشهرسازی یاد آورشد:راه ۱۰روستای دیگر به دلیل واقع شدن در بستر رودخانه هنوز مسدود است که به همت نیروهای مسلح، دستگاه های اجرایی، نیروهای راهداری و پیمانکاران بخش خصوصی به زودی بازگشایی می شود.

اسلامی با اشاره به خسارت های وارد شده به زندگی و مسکن و باغ و دام مردم اظهار داشت: از۲۹دی بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی در مناطق سیل زده مستقر شده اند تا پس از بررسی کارشناسی و برآورد خسارت نسبت به دادن وام بلاعوض برای تعمیر و بازسازی مسکن و تسهیلات ویژه برای جبران سایر خسارت ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بخشی از خسارت ها به دلیل واقع شدن محل زندگی مردم در بستر یا حریم رودخانه هاست که باید خانه ها از این مناطق جمع آوری شود که البته وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای در این مرحله مطالعه برای جابه جایی روستاهای واقع شده در حریم یا بستر رودخانه ها را انجام می دهند و در سایر نقاط نیز با لایروبی و تحکیم دیواره رودخانه ها نسبت به ایمن سازی آنها اقدام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!