کتاب راهنمای دیوان بین‌المللی دادگستری در گناوه رونمایی شد


کتاب راهنمای دیوان بین‌المللی دادگستری در گناوه رونمایی شد

گناوه - ایرنا - در آیینی از کتاب راهنمای دیوان بین‌المللی دادگستری با ترجمه عباس برزگرزاده از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر سه شنبه شب در بندرگناوه با حضور مسئولان و دوستداران کتاب رونمایی شد.

در این برنامه که در ادامه سلسله نشست‌های هفتگی کتاب‌خوانی در محل خانه سازمان‌های مردم نهاد این شهرستان برگزارشد، احمدرضا ونکی از دانش‌آموختگان و عضو هیات علمی رشته حقوق دانشگاه پیام نور گناوه مقدمه‌ای از کتاب راهنمای دیوان بین‌المللی دادگستری و خلاصه‌ای از حقوق بین‌الملل را تشریح و سپس با حضور جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و انجمن علمی حقوق دانشگاه پیام نور گناوه رونمایی صورت گرفت.

مترجم این کتاب با بر شمردن نقش و جایگاه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند، اظهار داشت: حل و فصل اختلافات دولت‌ها طبق حقوق بین‌الملل است و برخی از سازمان و آژانس‌های بین‌المللی می‌توانند برای اخذ نظریه مشورتی به این دادگاه مراجعه کنند.

عباس برزگرزاده افزود: دیوان بین‌المللی دادگستری که به دیوان جهانی شهرت دارد، رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد به شمار می‌آید و عالی‌ترین دادگاه جهان و تنها دادگاهی است که هم صلاحیت عام و هم جهانی دارد.

وی به تعدادی از پرونده‌هایی که یک طرف آن ایران بوده اشاره کرد و از این زاویه به بررسی حقوق بین‌الملل پرداخت.

وی ادامه داد: پرونده نفت انگلستان علیه ایران که با قانون ملی شدن صنعت نفت باعث بروز اختلافاتی بین ایران و شرکت نفت انگلیس شد و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۴ نوامبر ۱۹۷۹ و دستگیری و گروگان گرفتن کارکنان دیپلماتیک و کنسولی که توسط ایالات متحده تقدیم دیوان شد، بخشی از این پرونده‌ها است.

برزگر زاده گفت: پرونده دیگر مربوط به حادثه هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در ۳ جولای ۱۹۸۸ بود که در آن حادثه ۲۹۰ سرنشین آن جان باختند که در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا شکایت کرد و به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه داد.

کتاب راهنمای دیوان بین‌المللی دادگستری در گناوه رونمایی شد

وی افزود: پرونده دیگری که یک طرف آن دولت جمهوری اسلامی بوده‌است مربوط به انهدام سه مجتمع تولید نفت فراساحل، توسط چندین کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در اکتبر ۱۹۸۷ و آوریل ۱۹۸۸ است.

در ادامه این نشست، حاضران سئوالاتی در حوزه‌های مختلف حقوق بین‌الملل و لزوم پیش‌نیازهای سیاسی برای پیشبرد اهداف حقوقی مطرح و در باره آنان بحث و تبادل نظر شد.

در پایان برنامه به رسم یادبود لوح تقدیر و تندیسی از طرف فرمانداری و خانه سازمان‌های مردم نهاد گناوه به عباس برزگرزاده مترجم کتاب و احمدرضا ونکی دبیر جلسه اهدا شد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان