مهرابی: مسئولان باید تبعات حرف های خود را در نظر بگیرند


مهرابی: مسئولان باید تبعات حرف های خود را در نظر بگیرند

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: هر خبری می تواند مورد سو استفاده سیاسی قرار بگیرد و هر مسئولی وقتی می خواهد حرفی را به زبان بیاورد باید تبعات آن را در نظر بگیر زیرا طرف مقابل می تواند از چنین تهدیداتی بهره برداری سیاسی و فکری کند.

علیرضا مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در مورد تبعات تهدیداتی که توسط برخی از مسئولان خطاب به مقامات کشورهای غربی گفته می شود، اظهار کرد: در خود ایالات متحده آمریکا برخی از نمایندگان تندرو چنین تهدیداتی را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار برده اند و در تمامی کشورها هم چنین تهدیداتی وجود دارد. وقتی کشوری کشور دیگری را تهدید کند قاعدتا نمایندگان و یا مسئولان میانی آن کشور نیز دست به چنین تهدیداتی می زنند.

وی افزود: چنین تهدیداتی چندان عملیاتی نیست. تهدید وقتی به سطوح بالاتر یعنی در سطح رییس جمهور، رهبری برسد می تواند دارای تبعات باشد اما در سطوح مدریت میانه زیاد تاثیر گذار نیست.

این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط حساس کشور و کمین رسانه ها و مسئولان کشورهای غربی برای موضع گیری علیه کشور، آیا چنین تهدیداتی دارای تبعات دیپلماتیک برای ایران خواهد بود یا خیر؟ گفت: هر خبری می تواند مورد سو استفاده سیاسی قرار بگیرد و هر مسئولی وقتی می خواهد حرفی را به زبان بیاورد باید تبعات آن را در نظر بگیرد. قطعا با این سوال شما موافق هستم که طرف مقابل می تواند از چنین تهدیداتی بهره برداری سیاسی و فکری کند.

مهرابی ادامه داد: ادبیات افراد نیز بسیار مهم است. نمایندگان و مدیران ارشد ما باید در به کار بردن هرکلمه ای یک نگاه ابهام آلود نیز داشته باشند که طرف مقابل از حرف های آنها بهره برداری رسانه ای نکند. برخی از افراد وقتی نظرات و دیدگاه هایشان را مطرح می کنند شاید این ابعاد رسانه ای را لحاظ نکنند. کشورهای غربی استفاده های رسانه و تبلیغاتی خود را از این سخنان خواهند داشت و لازم است که افراد و مسئولان ما نوع ادبیات خود را تغییر دهند تا طرف مقابل از سخنان آنها سو استفاده نکند.

وی تصریح کرد: فضای التهابی همیشه در بازه زمانی خود این تاثیرات را خواهد داشت. وقتی در یک بازه زمانی بین دو کشور حداکثر التهابات و تعارضات وجود دارد تبعا اینگونه ادبیات هم رشد لازم را پیدا می کند؛ حتی زمانی که آمریکایی ها در سال ۷۰ ایرباس ما را به اشتباه در خلیج فارس مورد حمله قرار دادند که باعث کشته شدن ۳۰۰ مسافر شد یا در زمانی که به صورت نیابتی با کمک صدام نفتکش های ما را مورد حمله قرار می دادند و شرایط اقتصادی ما را دشوار کرده بودند این ادبیات به شدت افزایش پیدا کرد.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: این ادبیات تا به امروز که وارد بحث تحریم و ترور شهید سلیمانی و موضوعات مرتبط با آن شده ایم ادامه پیدا کرده است. این فضا، فضایی کاملا ملتهب است که بازه زمانی آن تاثیراتی روی ادبیات و گفتمان سیاسی افراد و کشورها خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس