فناوری جدیدی که شما را در برابر زلزله ایمن نگه می‌دارد


فناوری جدیدی که شما را در برابر زلزله ایمن نگه می‌دارد

ویسکوالاستیک‌ها پوششی مستحکم هستند که برای ایجاد انسجام و جلوگیری از فروریختن دیوار در اثر زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فناوری جدیدی که شما را در برابر زلزله ایمن نگه می‌دارد

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، زمین‌لرزه، زلزله یا بومَهَن لرزش و یک جنبش زمین به شمار می رود که علت آن نیز رها شدن انرژی حاصل از گسیختگی سریع در گسل‌های پوستهٔ زمین در زمان بسیار کوتاه است. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را هایپوسنتر، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزه اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند. به لرزش‌های بعد از زمین‌لرزه که با شدّت کمتر و با فاصله زمانی مختلفی رخ می‌دهد پس لرزه می گویند.

علت وقوع زلزله چیست؟

کره‌ی زمین چهار لایه‌ی اصلی دارد؛ هسته‌ی داخلی، هسته‌ی بیرونی، گوشته و پوسته. پوسته و لایه‌ی بالایی گوشته یک تکه نیستند و مانند پازل از بخش‌های متعددی تشکیل شده‌‌اند. اما این تکه‌های پازل مانند، ثابت نیستند و روی یکدیگر می‌لغزند و در برخی مواقع با یکدیگر برخورد می‌کنند. این تکه‌ها که به صفحه‌های تکتونیک معروف هستند، در لبه‌های خود ایجاد گسل می‌کنند و زلزله‌ حول همین مناطق رخ می‌دهد. عموما صفحه‌ها به‌آرامی حرکت‌ می‌کنند؛ درحالی‌که لبه‌های آن‌ها به یکدیگر قفل می‌شوند و جابه‌جا نمی‌شوند. زمانی که این صفحه‌ها به اندازه‌ی کافی حرکت کنند، ناگهان لبه‌ها نیز با سرعت بیشتر جابه‌جا می‌شوند که این موضوع منجر به ایجاد زلزله در اطراف گسل‌ها می‌شود و همین امر توسط دستگاه زلزله‌سنج یا لرزه‌نگار ثبت می‌شوند و مقدار بزرگی آن مشخص می شود. فناوری جدیدی که شما را در برابر زلزله ایمن نگه می‌دارد

مجید حمزه‌لو مدیره پروزه فیلم های پلیمری زیست تخریب پذیر دانشکده شیمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه فناوری اظهار کرد: گروه ما به تولید فیلم‌های پلیمر‌ی زیست تخریب پذیر، پوشش‌های ویسکوالاستیک، کامپوزیت‌های پلیمری ویسکو الاستوپلاستیک، پایلوت گازی فشار متغیر و تولید ترکیبات آلی فعالیت می کند و هدف از تولید این محصولات تامین نیاز‌های مهم صنایع داخلی است.

در ادامه حامد نوید یکی از محققان این پروژه گفت: فیلم‌های پلیمری زیست تخریب پذیر به منظور جای‌گزینی پلاستیک در صنایع بسته‌بندی خشک از جمله تولید کیسه‌های PVA برای انتقال مواد خشک در فروشگاه‌ها، تولید قرص‌های حاوی پودر ظرف شویی برای استفاده در ماشین ظرف شویی و... کاربرد دارد.

او بیان کرد: ویسکوالاستیک ها به منظور پوششی مناسب و مستحکم در دو طرف دیوار برای ایجاد انسجام و جلوگیری از فروریختن دیوار در اثر ضربه و زلزله به ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این محصول به عنوان پوشش برای سطوح سنگی و شیشه‌ای و چوبی با قابلیت رنگ پذیری و تمیز کنندگی قابل استفاده است. از ویژگی‌های این پلیمر زیست تخریب پذیر بودن آن و قابلیت حل شدن و قالب گیری مجدد در حضور آب و اتانول در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد است.

نوید عنوان کرد: از جمله قابلیت های کامپوزیت‌های پلیمری ویسکو الاستوپلاستیک مقاومت و قدرت کشندگی بالا بیش از ۱۰۰۰ مگاپاسکال, سبک بودن و توان دوخت آنها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ساخت سامانه پایش خطی‌کار کشاورزی توسط دانشجویان تبریزی

این محقق اظهار کرد: این پلیمر ها به عنوان سقف‌های کاذب (سبک و مقاوم). آتل‌های پزشکی، بوتن‌های پلیمری، قطعات خودرو مانند داشبورد ماشین (سبک، مقاوم در برابر فشار و ضربه و قابلیت رنگ پذیری بالا)، پلیمر‌ی با ویژگی هیدروفوب (آب گریز) و تولید لوله‌های نفت و گاز (انعطاف پذیر و مقاوم در مقابل تنش و فشار) کاربرد دارد.

پوریا عباس زاده دیگر محقق این پروژه گفت: تولید پایلوت گازی فشار متغیر به منظور استفاده در آزمایشگاه‌های صنایع نظامی، گاز و انرژی، بسته بندی، پلیمری، پوشاک وغیره کاربرد دارد.

او ادامه داد: از ویژگی های این محصول جداسازی گاز‌های مختلف از یکدیگر, اندازه گیری میزان جذب گاز درون ترکیبات مختلف ذخیره سازی گاز‌های مختلف, اندازه گیری میزان تراواش گاز‌ها با استفاده از فرمول بهینه شده‌ی دارسی، اندازه گیری میزان نشتی سیستم و قابل تبدیل بودن کاربردی این پایلوت برای استفاده از سیستم فشار ثابت - حجم متغیر در صنایع مرتبط با گاز و انرژی است.

بیشتر بخوانید: تأمین نیاز صنایع مهم کشور با فناوری‌نوین زیست تخریب‌پذیر


فناوری جدیدی که شما را در برابر زلزله ایمن نگه می‌دارد

عباس زاده بیان کرد: گروه تحقیقاتی ما در زمینه تولید ترکیبات آلی نیز فعالیت دارد و ترکیبات آلی همچون دی‌فنیل استیل، فناسیل بروماید، فنیل گلی اوکسال، چالکون، کومارین، امیدازول و غیره با کیفت و درصد خلوص بالا همانند نمونه‌های خارجی، ولی با قیمت به مراتب پایین‌تر تولید کرده و در اختیار محققان حوضه‌ی شیمی و دارویی قرار میدهد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)