رقابت کانون‌های مساجد گیلان در رویداد ملی فهما/کانون های مساجد نیازمند حمایت هستند


رقابت کانون‌های مساجد گیلان در رویداد ملی فهما/کانون های مساجد نیازمند حمایت هستند

حجت الاسلام رضوانی نژاد گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد علی‌رغم فعالیت‌های مطلوبی که در سطح استان دارند، طی این سال‌ها هیچ بهره‌ای از سرانه فرهنگی نداشتند.

خبرگزاری شبستان- گیلان: مساجد از دیرباز نه تنها کانون عبادت بلکه مرکز تعلیم و تربیت، دادخواهی، قضاوت، تعاون اجتماعی و شناسایی نیروهای با استعداد بوده و در طول تاریخ نقش‌آفرین بوده‌اند. این اماکن مقدس همواره پایگاه وحدت مسلمانان و مرکز تصمیم‌گیری‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده و نقش مهمی در ترویج احکام دینی دارند.

در هجمه فرهنگی امروز که دشمن هویت و باورهای دینی جوانان را نشانه گرفته و با ترویج عرفان‌های کاذب در کمین جوانان است باید مساجد با نوآوری و خلاقیت احساسات پرشور نوجوانان و جوانان را در مسیر درست هدایت کنند.

در این راستا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به‌منظور بهره‌گیری از همه کارکردهای معنوی و فرهنگی مسجد برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن تاسیس شد. در واقع فلسفه تشکیل کانون‌های مساجد مبارزه با تهاجم فرهنگی است و فعالان این عرصه پرچمدار این مبارزه هستند.

در راستای تبیین عملکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان گفت و گویی با حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

-کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از چه سالی تاسیس شده و هدف از تشکیل این کانون‌ها چه بوده است؟

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سال ۱۳۷۱ در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی کشور با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شدند. این کانون‌ها در تلاش هستند تا با احیا کارکردهای مساجد و جذب جوانان و نوجوانان، مسجد را به مانند گذشته محور تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار دهند زیرا مسجدمحوری می‌تواند یکی از ابزارهای قوی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

مساجد پایگاه انقلاب و محور وحدت هستند و دشمنان در تلاش برای کمرنگ کردن فعالیت‌های مسجدی و آسیب زدن به این اماکن مقدس هستند تا بتوانند به نقشه‌های شوم خود با خدشه به اتحاد مردم دست یابند، اما کانون‌های مساجد سدی در برابر آنان با احیا کارکردهای مسجد و مسجد محوری هستند.

- در حال حاضر چند کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان تاسیس شده و فعالیت می‌کنند؟

حدود سه هزار مسجد در گیلان وجود دارد که در ۹۲۰مسجد معادل یک سوم مساجد استان، کانون فرهنگی و هنری تاسیس شده است. این کانون‌ها در کنار بسیج و هیئت امنای مساجد با محوریت ائمه جماعت مرکز فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی هستند.

کانون‌های مساجد استان به‌لحاظ کیفیت و برخورداری از تجهیزات به سه درجه تقسیم شده‌اند که ۲۵درصد درجه یک و حدود ۶۵ درصد درجه ۲ هستند و هدف ما رسیدن به نقطه‌ای است که کانون‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان قطب فرهنگی در هر محله شناخته شده و در جهت ارتقای فرهنگ گفت‌وگو در فضای معنوی مساجد تلاش کنند.

-تحقق مسجد طراز اسلامی یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این حوزه است. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چه نقشی در این مهم دارند؟

پبدایش مساجد بر محور رسیدگی به امور مسلمانان بود و مهم‌ترین رویکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز احیای کارکردهای مسجد و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد است، در واقع احیای مسجد طراز اسلامی در قالب احیای کارکردهای واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد هدف کلی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است.

مساجد نباید تنها محلی برای دعا و نیایش باشند بلکه رسیدگی به مردم در اولویت قرار گیرد. در این راستا برنامه‌های کانون‌های مساجد، فرامسجدی است و علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در درون مسجد، به شناسایی آسیب‌های اجتماعی پیرامون مسجد در قالب طرح سفیران اجتماعی پرداخته و با شناسایی خانواده‌های آسیب‌پذیر، توانمندی‌های مورد نیاز را به همت مربیان آموزش‌دیده به خانواده ارائه داده تا به مرحله توانمندی و خودکفایی برسد. این طرح به صورت پایلوت در شفت اجرا می‌شود که امیدواریم با جذب اعتبارات در تمام شهرستان‌ها اجرایی شود.

تدوین بسته حقوق شهروندی و ارائه آموزش‌های لازم با بهره‌گیری از ظرفیت مساجد در راستای احیا کارکردهای مسجد و تحقق مسجد طراز اسلامی اجرا می‌شود.

-سرانه مساجد در گیلان چقدر است و کدام شهرها از کمترین سرانه مسجدی برخوردار هستند؟

با توجه به جمعیت ۲میلیون و ۵۵۰ هزار نفری گیلان هر ۹۱۱ نفر دارای یک مسجد هستند، از بین شهرستان‌های گیلان، شهرستان رشت از کمبود مسجد رنج برده و برخی محلات آن فاقد مسجد است. از بین پنج منطقه شهری رشت با مساحت بیش از ۱۲هکتار، منطقه ۲ رشت با ۴۳ مسجد به ازای هر ۲ هزار و ۸۷۴ نفر یک مسجد، از بیشترین سرانه برخوردار بوده و منطقه پنج با ۱۰ مسجد به ازای هر ۱۲ هزار و ۳۷۱ نفر یک مسجد، کمترین منطقه برخوردار است.

سرانه مسجد به ازای هر فرد ساکن شهرستان رشت حدود چهار سانت و بسیار نامطلوب است. بیش از ۴۰ محله در رشت وجود دارد که فاقد مسجد بوده و نیازمند کمک مسئولان برای رسیدن به وضعیت مطلوب است. برخی مساجد که برخوردار از حمایت‌های مادی و معنوی هستند توانسته‌اند به مرکز فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شوند.

-کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به سیاست‌های ابلاغی در مقابله با تهاجم فرهنگی چه سهمی از اعتبارات فرهنگی استان دارند؟

متاسفانه حمایت‌ها در حداقل و توقعات در حداکثر قرار دارد. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد علی‌رغم فعالیت‌های مطلوبی که در سطح استان دارند، طی این سال‌ها هیچ بهره‌ای از سرانه فرهنگی استان نبرده‌اند و از مسئولان می خواهیم در جانمایی مساجد و هدف‌گذاری فرهنگی به کانون‌ها کمک کنند. مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با اعتبارات اندک و جهادگونه در حال تلاش برای تحقق فرهنگ اسلامی هستند و باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرند.

-رویداد ملی فهما به‌منظور انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در سطح ملی درحال اجراست، در خصوص این رویداد و جایگاه گیلان در این رقابت ملی توضیح دهید؟

ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌های کانون‌های مساجد با استفاده از سامانه بچه‌های مسجد(سجا) و در قالب رویداد ملی فهما در دستور کار است و امسال، اولین سال اجرای طرح پایتخت فرهنگ و هنر ایران است.

در قالب این رویداد، ثبت اعضای کانون و تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد دارای امتیاز شده و مجموع امتیازهای کانون بر مبنای توانمندی‌ها و فعالیت‌ها، پایتخت فرهنگ و هنر ایران را مشخص می‌کند.

از اول مهر کانون‌های مساجد گیلان فعالیت ‌های خود را با هشت موضوع و ۳۵ محور در سامانه ثبت کردند و در حال حاضر رتبه چهارم کشوری را در سامانه فهما داریم که امیدوارم با همت اعضای کانون بتوانیم عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را برای استانمان به ارمغان بیاوریم.

پایان پیام/84

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید