اتمام مدرسه اوتیسم در تبریز نیاز به مشارکت خیران دارد


اتمام مدرسه اوتیسم در تبریز نیاز به مشارکت خیران دارد

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی، اتمام مدرسه‌ی کودکان اوتیسمی به مشارکت و همکاری خیران بستگی دارد.

مریم خوشبخت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طی سال‌های گذشته، مدرسه‌ای به نام مدرسه‌ی اوتیسم در تبریز کلنگ زنی شده است، گفت: فنداسیون این مدرسه اجرا شده است ولی ظاهرا خیر این مدرسه با مشکل مواجه شده و این اقدام نیز نیمه تمام باقی مانده است.

وی ادامه داد: اکنون این مدرسه برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در حال ساخت بوده و هزینه‌های آن توسط خیر دیگری تقبل شده است، بعد از اتمام ساخت این مدرسه، دانش آموزان اوتیسم از مدرسه‌ی فعلی به مدرسه جدید منتقل می‌شوند.

وی افزود: سال گذشته نیز مدرسه‌ای با عنوان مدرسه‌ی کودکان نیاز ذهنی ویژه کلنگ زنی شد ولی برخی رسانه‌ها این مدرسه را به عنوان مدرسه‌ی اوتیسم مطرح کردند.

وی با بیان این‌که اکنون یک باب مدرسه‌ی اوتیسم با 9 کلاس درس در جاده سنتوی تبریز فعالیت می‌کند، گفت: 41 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در این مدرسه مشغول تحصیل هستند.

خوشبخت ادامه داد: کودکانی که جهت ورود به پیش دبستانی و مقطع اول ابتدایی به سنجش مراجعه می‌کنند، بعد از غربالگری اگر مبتلا به اوتیسم باشند، شناسایی می‌شوند، حتی قبل از ورود به مدرسه نیز، اگر کودکان اوتیسم شناسایی شوند می‌توانند به مدرسه مراجعه کرده و از خدمات مدرسه‌ی اوتیسم نیز بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: کودکان اوتیسم در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی در مدرسه تحصیل می‌کنند، برای تحصیل کودکان اوتیسم در مقطع راهنمایی نیز محلی در ساختمان جدید در نظر گرفتیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی با بیان این‌که دانش آموزان طیف اوتیسم با بهره‌ی هوشی عادی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، گفت: دانش آموزان اوتیسم با بهره‌ی هوشی نیاز ویژه‌ی ذهنی، نیز در مدارس استثنائی مشغول به تحصیل می‌شوند و بعد از اتمام دوره‌ی تحصیلی ابتدایی و پیش دبستانی، مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در مدارس ویژه‌ی ذهنی به اتمام می‌رسانند.

وی با اشاره به ارائه‌ی آموزش‌های استاندارد در مدرسه‌ی کودکان اوتیسم تبریز، گفت: برخی از دانش آموزان اوتیسم حس شنیداری بسیار قوی دارند و صدای با موج بالا اعصاب آن‌ها را دچار اختلال می‌کند، به همین دلیل هر کسی نمی‌تواند به راحتی با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کند، در مدارس اوتیسم شرایط متناسب با وضعیت کودکان اوتیسم، برای تحصیل فراهم شده است.

خوشبخت با بیان این‌که مدرسه‌ی اوتیسم برای تحصیل دانش آموزان مبتلا به اوتیسم مناسب سازی شده است، ادامه داد: در مدارس کودکان اوتیسم از میکروفون با صدای بالا استفاده نمی‌شود، حتی از هیچ گونه پله‌ای به دلیل مشکل تعادلی کودکان برای تردد در این مدرسه استفاده نشده است.

وی افزود: زمان آموزش دانش آموزان اوتیسم نیز همانند سایر مدارس تنظیم شده است فقط دانش آموزانی که دارو مصرف می‌کنند، بعد از مصرف دارو به مدرسه مراجعه می کنند.

وی با اشاره به تحصیل 68 دانش آموز مبتلا به اختلال اوتیسم در سطح آذربایجان شرقی، یادآور شد: در سطح تمام مناطق استان مدرسه استثنائی وجود دارد و دانش آموزان اوتیسم نیز در کنار سایر دانش آموزان این مدارس، تحصیل می‌کنند.

4050 نفر دانش آموز در مدارس استثنائی استان در حال تحصیل هستند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در سال‌های 97 و 98، کلنگ زنی مدارس استثنائی در سطح استان افزایش یافته است، افزود: طی چند روز گذشته دو مدرسه‌ی استثنائی نیز در کلیبر و شهر لاریجان در منطقه‌ی عشایری استان نیز افتتاح شد.

وی با بیان این‌که 4050 دانش آموز در مدارس استثنائی استان در حال تحصیل هستند، گفت: 9087 دانش آموز معلول جسمی در رده‌ی سنی زیر چهار سال تا 17 سال در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

خوشبخت یادآور شد: در تمامی مدارس استثنائی استان از جمله مدارس اوتیسم نیز، 50 درصد هزینه‌ی ایاب و ذهاب برعهده‌ی والدین و 50 درصد هزینه‌ها نیز توسط آموزش و پرورش تقبل شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج