خدمات ترک اعتیاد کودکان و زنان محدودیت ندارد


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در زمینه ارائه خدمات درمان اعتیاد یا کاهش آسیب کودکان و زنان، سهمیه و محدودیتی نخواهیم داشت.

صراط:

وحید قبادی دانا در مراسم بازدید از مرکز اقامتی درمان و بازتوانی مادر و کودک جمعیت خیریه «تولد دوباره» در حوزه ترک اعتیاد، افزود: راه اندازی اینگونه مراکز و ادامه آن سخت است اما در چهار چوب عمل کردن هم سخت تر است.
وی اضافه کرد: خانواده پذیری و جامعه پذیری افراد معتاد سخت و در عین حال مهم است. از این رو همه مدیران حوزه اعتیاد بهزیستی با همکاری یکدیگر همه فعالیت هایی که درحوزه اعتیاد درحال انجام است را آسیب شناسی کردند تا در نتیجه به یک مدل جامع رسیده و آن را معرفی کنند.

قبادی دانا گفت: براساس بررسی ها، مدل پیشنهاد شده تحت عنوان مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر استقرار درمان بود. براساس این مدل و با توجه به مبلغی که واریز شد مقرر شد تا در این طرح مسایلی مانند حضور ۸ ماهه افراد دارای اعتیاد با مراحل درمانی مبتنی بر درمان پرهیز، وجود یک تیم درمانی متشکل از روانشناس، پزشک، مددکار اجتماعی، فرد دارای اعتیاد و خانواده او در تصمیم گیری، استفاده از گروه های همتا و درمان بیماریهای مزمن روانی همراه صورت گیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور، شکل گیری خانواده درمانی و گروه درمانی، حمایت های اجتماعی و اقتصادی از خانواده ها با هدف برگشت آنها به درون خانواده و جامعه، حرفه آموزی و اشتغال را از دیگر اهداف ایجاد اینگونه مراکز ذکر کرد.
قبادی دانا با اشاره به اینکه این طرح بر اساس مطالعات تطبیقی با کشور پرتغال طراحی شده است، گفت: این الگو در واقع ترکیبی از روش های درمانی بوده که پیشنهاد می کنم این مرکز جامع در استان تهران به معنای واقعی و با همه ابعاد آن بعنوان یک الگو راه اندازی شود چراکه براساس پیش بینی ها و مطالعات انجام شده در این مراکز، میزان عود در افراد مراجعه کننده به نسبت مراکز اقامتی که وجود دارد به حداقل می رسد.
قبادی دانا افزود: از سوی دیگر خانواده پذیری و جامعه پذیری این افراد نیز افزایش پیدا می کند و مشکلات و آسیب هایی که در روش های قبلی بود کاهش می یابد.
وی ادامه داد: البته این الگو به معنی کنار گذاشتن سایر برنامه ها نیست و برنامه ها به قوت خود انجام خواهد شد.

تقویت فعالیت درحوزه کاهش آسیب
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از سیاست های اصلی سازمان، تقویت فعالیت در حوزه کاهش آسیب و روش های کاهش آسیب هاست که باید شلتر یا سرپناه های ما تمیزتر و تجهیز شوند تا شرایط مناسب تری داشته باشند.
قبادی دانا با بیان اینکه متاسفانه در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و این طرح های نو نیاز به بودجه کافی دارد، خدمات درمانی TC را بعنوان یک روش خوب معرفی کرد و گفت: این مدل هزینه بر بوده و با سایر روش های درمانی قابل مقایسه نیست.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل نقش حاکمیتی بهزیستی در حوزه اعتیاد لازم است طرح های مختلفی با مشارکت سایر دستگاهها اجرا شود.
رییس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تبحر و تجربه سازمان بیش از اینکه در ترک اعتیادهای اجباری باشد در ترک اعتیادهای تمایلی است، چراکه بجای اینکه با مجرمین روبرو شود با بیماران روبرو بوده و تجربه خوبی در این زمینه دارد.
قبادی دانا ادامه داد: به طور قطع و براساس قانون، اگر کسی اعتیاد داشته باشد و برای درمان مراجعه کند بیمار تلقی شده و مجرم نیست در غیر این صورت مجرم محسوب می شود.
رییس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: البته نواقص و مشکلاتی هم درباره سایر بندهای قانون وجود دارد. همچنین به دلیل وضعیت اقتصادی با چالش های زیادی در این زمینه روبرو هستیم و ادغام مخاطبین ما در ماده ۱۶ با ماده ۱۵ یکی از چالش های ماست.

حمایت از مراکز ترک اعتیاد زنان
وی اظهار امیدواری کرد، با ارایه تجربه این مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، شرایطی ایجاد شود که تمایل به تکثیر آن وجود داشته و مردم و NGO ها و سازمان های دولتی نیز از آن استقبال کنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: البته این مستلزم این است که اولین مراکز در استان ها به خوبی ایجاد و تمام مواردی که مدنظر بوده در آن لحاظ شود که اگر این اتفاق بیفتند قابل پایش بوده و میزان اثر بخشی آن نیز مشخص می شود در غیر این صورت نمی توان به مدل های مدنظر دست یافت.
قبادی دانا با بیان اینکه ما حمایت های لازم رابرای ایجاد اینگونه مراکز انجام خواهیم داد گفت: بحث پرداختن ویژه به گروه های در معرض آسیب از آسیب دیده گان مانند زنان و کودکانی که دچار سوءمصرف مواد بوده یا در معرض آن قرار دارند چه در حوزه پیشگیرانه، درمان و یا کاهش آسیب در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، چرا که در همه حوزه ها وظیفه داریم به امور کودکان و زنان بیش از پیش بپردازیم حتی در این زمینه سهمیه و محدودیتی نخواهیم داشت و سیاست ما براساس نیاز موجود در استانهای مختلف خواهد بود.

حاشیه نشینی از زمینه های اصلی بروز آسیب ها
معاون وزیر رفاه در ادامه به سفر دیروز خود به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: دراین سفر و بازید، موضوع حاشیه مطرح شد و آن اینکه خود حاشیه نشینی یکی از زمینه های بروز آسیب است و با موضوع اعتیاد در هم تنیده است که در این زمینه و با توجه به اینکه تمام حوزه های آسیب به نوعی با موضوع اعتیاد در هم تنیده هستند و با توجه به موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اعتیاد تاکید داشتند وظیفه داریم در این زمینه بیشتر کار شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز لازم است با توجه به بودجه و شرایط اقتصادی از ظرفیت خیرین استفاده کنیم، علاوه برآن نیاز به کار فرهنگی و اجتماعی است که خیرین باید در این زمینه نیز اقبال بیشتری داشته باشند و مشارکت آنها تنها معطوف به حوزه های سازمان نباشند.
قبادی دانا با تاکید بر اینکه ظرفیت شناسی باید انجام و اقدامات لازم صورت بگیرد گفت : گروه های مختلف خیرین تمایل های مختلف برای ورود به فعالیت های سازمان دارند که باید از ظرفیت آنها استفاده شود. اما چه بهتر مرکز جامع که قرار بود توسط دو معاونت سازمان پیشگیری و مشارکت ها راهبری شود بهانه ای شود برای ورود حرفه ای بخش مشارکتها در ارتباط با خیرینی که می خواهند در هر حوزه به شکل خاص فعالیت کنند.
به گفته وی، اگر عملکرد همه دستگاهها در این زمینه خوب باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه نباید در حوزه آسیب های اجتماعی، تقصیر را گردن دیگران بیندازیم، تصریح کرد: فقر و بیکاری نسبتهای خیلی نزدیکی با اعتیاد دارد و از سوی دیگر اعتیاد هم تاثیر مهمی در این مسایل و حوزه ها دارد. بنابراین بهزیستی نیز به عنوان یکی از بازیگران در این زمینه می تواند ایفای نقش کند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی باید در کنار موضوع افراد دارای معلولیت که پیشگیری و توانمندسازی آنها مدنظر است از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات