150 شهر کشور زورخانه ندارند


150 شهر کشور زورخانه ندارند

بجنورد - ایرنا - رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: اکنون بیش از 900 زورخانه در کشور فعال است ولی هنوز 150 شهر از زورخانه بی‌نصیب هستند.

مجتبی جوهری روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این در حالی است که سالانه بیش از ۵۰ زورخانه جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد زیادی نیز توسط نهادها و هیات ها در حسینیه ها و مساجد و فضاهای غیر زورخانه‌ای فعالیت دارند.
وی با اشاره به نبود زورخانه در ۱۵۰ شهر اظهار داشت: این فقر فضای مورد نیاز موجب شده تا علاقه مندان این رشته ورزشی در فضاهای عمومی به این ورزش بپردازند.
جوهری با اشاره به نبود اعتبار برای ساخت و ساز زورخانه در کشور خاطرنشان کرد: در این راستا ساخت زورخانه با حمایت های ادارات کل و وزارت ورزش انجام می شود و برخی نیز توسط خیران احداث می‌شود.
وی با بیان اینکه ما به ورزش زورخانه ای صرفاً به عنوان یک ورزش تفریحی و تفننی نگاه نمی‌کنیم، اظهار داشت: این ورزش پیشینه تاریخی و فرهنگی دارد به طوری که ما ایرانیان به عنوان تمدنی بزرگ به آن فخر می ورزیم و برای ما مایه مباهات و اعتبار بزرگی است که از هزاران سال قبل با تمدن ما عجین شده است.
وی خاطرنشان کرد: صفات میهن‌پرستی، ایثار و گذشت و فداکاری و مرام پهلوانی به عنوان یک اصل مهم در این ورزش در دل و جان نونهالان، نوجوانان و همه ورزشکاران این رشته نهادینه شده است.
وی افزود: همه حرکات این ورزش از روی حساب و کتاب و اصول خاص است که زندگی درست، پذیرش حرف بزرگتر و احترام به آنها و دیگر درس های زندگی، کمک به نیازمندان و دیگر خوبی های موجود را به ورزشکاران آموزش می دهد و ترویج این رشته ورزشی می تواند بسیاری از معضلات مبتلابه جامعه را حل کند.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی اظهار داشت: کسی که بزرگ این ورزش است در محله و شهر خود ایجاد امنیت می کند و با رفتار خود و نظراتی که در جامعه ارائه می دهد تاثیر عمیقی روی دیگر مردم دارد.

کارکرد اجتماعی زورخانه مهم‌تر از بعد ورزشی آن است

جوهری یادآور شد: بر این اساس مساله مهم در این ورزش کارکرد اجتماعی آن و توجه به نیاز و ترویج و توسعه و حمایت از این رشته و فراگیری آن در جامعه و معرفی و شناخت آن در بین خانواده‌ها و دیگر آحاد جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: ما ایرانیان باید بدانیم که با وجود بزرگانی چون پوریای ولی، غلامرضا تختی و سیدحسن رزاز، فرهنگی غنی داریم که باید به آن بازگشته و آن را احیا کنیم.
جوهری به برگزاری سومین دوره مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به میزبانی بجنورد اشاره کرد و گفت: تیم‌های حاضر در این مسابقات ۱۰ روز پیش از آغاز مسابقات در سه استان کردستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی اردوهای مشترکی داشتند که از این طریق توسط مربیان فعال و باسابقه در زورخانه های این مناطق، آموزش های لازم را دیدند.

وی هدف از برگزاری این اردوها را آشنایی ورزشکاران خارجی با آداب و رسوم و فرهنگ غنی این ورزش، معماری زورخانه و فلسفه کار با هر یک از ادوات و تجهیزات و شیوه ورزش به صورت عینی دانست و گفت: شیوه ورزش این ورزشکاران در طول مدت اردو تغییر محسوسی پیدا کرد.
جوهری یادآور شد: این اردوها در نگاه ورزشکاران مهمان، اعتبار خاصی به کشورمان داد به طوری که ورزشکاران حاضر مشتاق بودند که در مسابقات بعد و اردوهای مشترک حضور بیشتری پیدا کنند.
وی افزود: این امر نشان می دهد هرچه فضای آموزشی را در داخل ایران بیشتر داشته باشیم بازخورد و خروجی بهتری نیز دریافت خواهیم کرد.
وی دلیل برگزاری این اردوها در کردستان را به دلیل داشتن مرز با عراق، خراسان جنوبی برای هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان و خراسان شمالی را به دلیل همسایگی با ترکمنستان دانست و گفت: برپایی این اردوها و مسابقات موجب شد ورزشکاران آرامش و امنیت موجود در کشورمان را به خوبی احساس کرده و پیام آن را به سطح دنیا انتقال دهند.

ناامن جلوه دادن ایران، دسیسه سیاسی است

وی شایعه پراکنی در خصوص نبود امنیت در کشور ایران را صرفاً یک دسیسه سیاسی دانست و گفت: این حرف‌ها و جوسازی‌ها ماهیت ورزشی ندارد و صرفا توطئه ای علیه ایران است که البته راه به جایی نخواهد برد.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی افزود: امروز ورزش در دنیا دستاویزی برای برخی کشورهایی شده که تاب مقابله با دیپلماسی بسیار قوی ایران را ندارند و حضور قدرتمند ورزشکاران ایرانی در سطح دنیا باعث شده همگی متوجه شوند که ایران در هر جایی موفقیت دارد.
جوهری با اشاره به تشکیل شورای عالی جوانان و پیشکسوتان در فدراسیون متبوع خود، گفت: هم اینک در هر کدام از این شوراها حدود هزار نفر عضویت دارند که برای ما ساختار بسیار ارزشمندی است که تاثیر آن را در سال‌های آینده در ارتقا و توسعه ورزش مشاهده خواهیم کرد.
جوهری حضور مادران و زنان در این زورخانه ها در کنار مردان را مایه مباهات دانست و گفت: حضور بانوان در کنار نونهالان باعث تشویق بیشتر آنها به پرداختن به این ورزش انسان ساز می شود.
جوهری خاطرنشان کرد: وقتی خانواده ها این ورزش را بشناسند با دل و جان فرزندان خود را به سمت آن هدایت می کنند.

سومین دوره مسابقات جهانی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی از روز دوشنبه با حضور ۱۰۰ ورزشکار از ۲۱ کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی در سالن ورزشی سالوک دانشگاه بجنورد آغاز شده بود که امروز به کار خود پایان می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!